Bacharelado em Administração (UAST)
URI permanente desta comunidadehttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/2929
Siglas das Coleções:
APP - Artigo Publicado em Periódico
TAE - Trabalho Apresentado em Evento
TCC - Trabalho de Conclusão de Curso
Navegar
Item A influência dos estilos de liderança na satisfação do colaborador(2022-10-07) Silva, Ana Beatriz Henrique da; Feitosa, Maria José da Silva; http://lattes.cnpq.br/6887857776351323A liderança é a capacidade de influenciar pessoas, de modo que estas façam o que lhes é estabelecido. O presente estudo teve como objetivo compreender a influência dos estilos de liderança na satisfação do colaborador. Para atingir o objetivo foi feita uma revisão sistemática de literatura, de caratér qualitativo. Os resultados demostraram que os colaboradores se sentem mais satisfeitos quando a abordagem do líder é voltada para as pessoas, sendo estas inspiradas pelos líderes. A abordagem voltada para pessoas envolve a liderança Transformacional, sendo este o estilo que mais influencia a satisfação dos colaboradores. Porém, o estilo de liderança Transacional, apesar de não trazer tanta satisfação, pode contribuir positivamente para o desempenho. Para futuros trabalhos, recomenda-se também realizar um estudo de campo para compreender, comparativamente, a influência dos estilos de liderança na satisfação de pessoas do sexo masculino e feminino. Além disso, seria interessante estudar a influência do estilo de liderança na satisfação de colaboradores da geração X, Y e Z.Item Uma abordagem para melhoria da qualidade nos processos de prestação de serviços por empresas de informática(2021-03-05) Almeida, Jacqueline Rolim Cordeiro de; Silva, Paulo Mello da; http://lattes.cnpq.br/8976586263200932; http://lattes.cnpq.br/7816100647180836This research work presents an approach that makes it possible to map the processes of a computer company, in order to identify and analyze them in order to implement quality improvements in the provision of services to its customers. The choice of the theme was due to the importance that the improvement of the quality of organizational processes represents for companies, especially IT companies, which continuously seek efficiency and effectiveness in their processes, through their identification, analysis, and measurement for their evaluation. . All the processes carried out by the company were identified and in each scenario it was possible to analyze the current state (AS-IS) and propose a desired future state (TO-BE) with the proposed improvements. The ITIL methodology was used to redesign the services and the SERVQUAL methodology for the definition of indicators related to quality in the provision of the service. The analysis of the proposed scenarios allowed identifying which activities or stages have some type of failure or impediments that need intervention to correct them so that they do not compromise the process as a whole. The results show the implementation of the proposed approach to improve the quality of IT service provision processes, from the perspective of the proposed objectives, bringing reliability, security, customer satisfaction and efficiency and effectiveness in the execution of the workItem Ações de extensão: a percepção dos acadêmicos sobre as lives temáticas do projeto administração na web durante a pandemia(2020-11-04) Silva, Talita Aiala Paiva; Farias, Ana Paula da Silva; http://lattes.cnpq.br/9195858306109701; http://lattes.cnpq.br/0190196862233112Knowing the importance that involves the extension in universities and that it is necessary to carry out activities that help bring the academic community closer to society, this paper aims to analyze the actions of the extension project Administration on the WEB, developed by professors and students of the Bachelor's degree in Administration course of the Federal Rural University of Pernambuco - Academic Unit of Serra Talhada (UFRPE/UAST), during the pandemic period of Covid-19. Therefore, the following research question is presented: what is the perception of the students about the actions of the WEB Administration project, implemented in the pandemic period? Putting on the agenda the Thematic Lives realized. Through this, the methodology was based on a case study, with descriptive and exploratory approach. The research subjects were professors and students from UFRPE/UAST and other institutions. A systematic review was conducted to understand what the authors approached on the subject and, to know the perceptions of people when it comes to the actions of the blog, a questionnaire was prepared, using Google Forms. It is reflected that the actions implemented by the blog, during the pandemic period, with the purpose of bringing the university and society closer together were effective, collaborating satisfactorily so that those involved understand the importance of communication and university extension within the academic environment in which they are inserted. The use of social media had been very relevant to the current context, since, with the demands of social distancing, it was possible to continue bringing the students closer, in addition to transmitting knowledge.Item Análise da gestão de políticas públicas de saúde para combate a COVID-19 no Brasil, de 2020 a 2022: uma revisão crítica da literatura(2022-10-10) Cavalcante, Cícero Rannyelly da Silva; Pontes, Nicole Louise Macedo Teles de; http://lattes.cnpq.br/0800574110391775O presente estudo tem a pretensão de realizar uma breve análise crítica da gestão de políticas públicas de saúde para combate a Covid-19 no Brasil, nos anos de 2020 a 2022. Através de uma pesquisa bibliográfica, o artigo realizará uma revisão da literatura acerca da temática escolhida buscando alcançar informações importantes para fundamentar o desenvolvimento do texto. A pesquisa abordará tópicos com assuntos importantes analisados e apresentados por vários autores, através de artigos, resenhas, textos e dados nos bancos de dados virtuais da internet em uma busca atualizada de assuntos pertinentes as políticas públicas de saúde desenvolvidas pelo Governo Federal frente a pandemia e seus impactos na sociedade brasileira. Ainda contextualiza a pandemia, a importância das políticas públicas para sociedade e o desenrolar da pandemia no Brasil.Item Análise da satisfação dos clientes de uma ótica na cidade de Serra Talhada - PE(2021-03-05) Silva, Amanda Sheyla Freire Da; Carneiro, Jailson Santana; http://lattes.cnpq.br/0403978206266328; http://lattes.cnpq.br/2541293200906166The objective of this work is to analyze the level of customer satisfaction regarding the service, the product and the fulfillment of the term from the perspective of the city of Serra Talhada, Pernambuco. To achieve the objective, secondary data (482 entries) from the years 2018, 2019 and 2020 of the post-purchase survey of the optics were analyzed with the aid of Excel. Frequencies and percentages and the calculation of the Net Promoter Score (NPS) were performed. From the results, it is noted that the optics has high levels of satisfaction with the service (99.8% of people) and with the products (98.3% of the respondents). The company's NPS also showed a high level, reaching 94.2%, signaling that the sample promotes optics. Finally, in the final considerations, improvements were proposed in the questionnaire applied by the company with the modification and / or inclusion of new variables to better capture customer satisfaction.Item Análise do ciclo de serviços de uma loja de vestuário(2020-11-05) Silva, Regina de Almeida; Farias, Ana Paula da Silva; http://lattes.cnpq.br/9195858306109701The use of the service cycle works as a managerial tool that helps the organization to work with the intangible and variable aspect of its processes and the criteria used by customers to evaluate the services provided. This research aims to build the service cycle of an organization in the clothing sector and map the critical points of the process that may interfere with the satisfaction of its customer, considering the five dimensions of quality proposed by Zeithaml and Bitner (2003): reliability, responsiveness, security, empathy and tangible aspects of the service. The present research is exploratory and descriptive; with a qualitative approach and with the case study method, using a document and participant observation. The theoretical framework was based on the following authors: Las Casas (2019), Lovelock; Wright, 2006; Gianesi; Corrêa, 2018; Zeithaml; Bitner; Gremler, 2014, Fiebig; Freitas, (2011); Lamprecht, (1994); Cobra, (1986), Fitzsimmons and Fitzsimmons (2014), Albrecht and Bradford (1992), Grönroos (1984), Teixeira et al. (2012), Carlzon; Langerstrom, (2005). Spiller et al. (2004), Toledo et al. (2012). From the analysis of the satisfaction survey documents made by the company and the participant observation, it was possible to build the store's service cycle and observe that the critical moments are in the first stage of service provision - social networks and store visits. Therefore, it is necessary for the company's managers to evaluate this stage of their production cycle, in the quest to build customer loyalty and win new business.Item Aspectos que afetam de forma positiva ou negativa a qualidade no atendimento em agências bancárias(2022-10-07) Amaral, Maurílio Batista do; Feitosa, Maria José da Silva; http://lattes.cnpq.br/6887857776351323O presente estudo visa identificar os aspectos que afetam de forma positiva ou negativa a qualidade no atendimento em agências bancárias. Para tanto, foi realizada uma revisão sistemática de literatura. Assim, foi possível identificar que aspectos como demora na realização dos procedimentos e as filas foram os que mais influenciaram negativamente. Por outra parte, a forma de tratamento e conhecimento dos produtos e serviços do banco são aspectos que influenciam de forma positiva. Para futuros trabalhos, sugerem-se a inclusão de outras bases de dados, bem como artigos em outros idiomas. Também seria importante aprofundar os estudos realizando uma pesquisa de campo.Item Aspectos que levam à (in) eficiência do processo logístico na distribuição de medicamentos(2022-05-27) Alves, Leandro Batista Furtado; Feitosa, Maria José da Silva; http://lattes.cnpq.br/6887857776351323; http://lattes.cnpq.br/8285569014741132the present study was developed in the modality of systematic literature review and aims to identify aspects that lead to the (in) efficiency of the logistics process in the distribution of medicines. As methodological procedures it was performed a search for scientific articles through the research platforms: Spell, SciELO, CAPES journals portal and Google Scholar, being used for the systematic review of results those that were in accordance with the scope of the work. The main aspects that lead to (in) efficiency are: lack of parameters to assist in the programming of acquisition, absence of inventory control, lack of qualified personnel, inadequate infrastructure for storage, underutilization of the information system and budgetary and financial constraints in the case of the public sector and, on the other hand, the monitoring and evaluation of each step of the logistics flow, the use of information technology in management, management of drug distribution by pharmacists and adequate transportation, contribute to efficiency.Item Aspectos que podem afetar a motivação do colaborador no trabalho home office(2022-10-07) Silva, Márcia Raquel Feitosa da; Feitosa, Maria José da Silva; http://lattes.cnpq.br/6887857776351323O presente artigo visa identificar aspectos que podem afetar a motivação do colaborador no trabalho home office. Para tanto, foi realizada uma Revisão Sistemática de Literatura qualitativa. Os aspectos podem contribuir para motivação dos colaboradores em trabalho home office são: flexibilidade de horários, maior rendimento, economia de tempo, redução de distrações, controle das próprias funções, condições da estrutura de trabalho, ter orgulho da empresa, sentir-se realizado pelo trabalho e valorizado pela empresa. Já os aspetos que podem contribuir para a desmotivação são: falta de interação interpessoal, menor concentração, falta de infraestrutura, excesso de distrações, dificuldade em separar trabalho e vida pessoal, carga excessiva de trabalho, dificuldade em se adaptar às novas formas de trabalho, aumento de estresse, cansaço e esgotamento emocional. Este trabalho pode servir de fonte de informação para gestores e pesquisadores. Vale ressaltar que houve dificuldade em encontrar artigos que abordassem sobre a motivação do colaborador no trabalho home office. Para futuros trabalhos, sugere-se ampliar a base de dados e realizar pesquisa de campo.Item Aspectos sociais das mulheres empreendedoras na cidade de São José do Belmonte-PE(2022-06-27) Silva, Edna Neroneide da; Melo, Paulo Thiago Nunes Bezerra de; http://lattes.cnpq.br/2786487491698072; http://lattes.cnpq.br/7520182798484847The main objective of this study is to analyze the social aspects of women entrepreneurs in the city of São José do Belmonte-PE. Entrepreneurship is on the rise in Brazil. With the growing insertion of women in the labor market, the dream of opening their own business arises, associated with the desire to have financial independence, achieve success and be their own boss. From this process of female growth, numerous challenges emerge. Women face sociocultural barriers that, added to the problems of the business world, form their new social context. The research was developed through a qualitative study, exploratory and descriptive, with direct observation and in-depth interviews. From the analysis carried out, it is noticeable that debates such as gender bias and family-work conflicts still frequently emerge, composing the main challenges they face and their evident capacity for resilience. The set of aspects that motivate women to set up their own businesses are diverse. Through the courage to take risks, entrepreneurs seek their personal and professional fulfillment. It is concluded that women entrepreneurs in São José do Belmonte face several conflicts in their social context, however it is clear that determination is a common characteristic.Item Atendimento bancário em Serra Talhada: uma análise do nível de satisfação do cliente(2020-11-03) Brasil, Jhemilyn Michelle Silva; Ferreira, Renan Silva; http://lattes.cnpq.br/9980419912272571; http://lattes.cnpq.br/7464196045810940The opening of the financial market along with technological advances have brought new challenges for bank branches. Keeping customers happy is the main one, since the survival of organizations depend on their users to keep themselves up and running. In this perspective, the problem question of this study is to answer the following question: what is the degree of satisfaction of external clients with the provision of services of financial institutions in the municipality of Serra Talhada - PE? With this the main objective is to evaluate the degree of satisfaction of them. For this, the methodology used in this study is classified as descriptive exploratory of quantitative nature. A structured questionnaire was used as a data collection instrument in google forms. In the discussion of the results, it was found that in the four criteria evaluated, which were: self-service, cashier's service, conventional service, and online service via application; in all these customers were dissatisfied. The highest dissatisfaction rate was identified in the service criterion within the agency, in the item waiting time to be attended. After measuring the degree of customer satisfaction, dissatisfaction and discontent with the city's banking services were verified. Furthermore, it is concluded that consumer satisfaction is linked to the quality of the service, in this organizations need to pay attention to the execution of the services provided, especially in face-to-face service with the client.Item BALANCED SCORECARD: Ferramenta de Gestão Estratégica orientada a correlação causa-efeito em Companhia do ramo energético do Sertão do Pajeú(2020-10-23) Lima Júnior, Gilson Luann de; Ferreira, Leonardo Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/9845689877157123With the current market demands it is essential that the organizational structure of companies is systematized in a harmonious way with the macroenvironment. For, the sociocultural, legal, political/governmental, economic and technological aspects exert competitive pressure on the intrinsic functioning of institutions so that it needs an internal analysis that helps it understand what its strengths and weaknesses are. In this sense, in 4 order to offer consumers of electricity services and quality products companies in the energy sector benefit from administrative tools and methodologies such as management strategy that aims to unitize all the efforts that an organization has to achieve the goals and objectives outlined by the higher level translated efficiently and effectively to the other levels of the company. Thus, through bibliographic survey, investigation of strategies taken for prospecting consumer units with possible commercial losses, detection of competencies that need to be developed by employees, identification of the default of the population of the sertão do Pajeú and analysis of access to customers' knowledge to support and service channels and complaint of the concessionaire. To this end, this study aims to clarify the entire process of energy recovery related to commercial losses through the implementation of Kaizen ACT, document analysis and its continuous improvement actions transformed into learning and growth composing the balanced scorecard's reverse chain as a way to meet the new challenges. Thus, it is understood that the lack of alignment between financial aspects, processes, customers and best practices results in non-compliance with the objectives of the organization as each significant part of the company is looking in different directionsItem Barreiras e facilitadores da comunicação interna nas organizações: uma revisão sistemática de literatura(2022-10-03) Lima, Carlos Alberio do Nascimento; Feitosa, Maria José da Silva; http://lattes.cnpq.br/6887857776351323O presente estudo visa identificar barreiras e facilitadores à comunicação interna nas organizações. Para tanto, foi utilizada uma revisão sistemática de abordagem qualitativa, utilizando as plataformas spell, scielo e o portal de periódicos do capes. Foram selecionados 13 artigos para compor a pesquisa. Dentre as principais barreiras encontradas é possível citar falta de engajamento dos colaboradores, falta de qualidade da informação, falta de um plano de comunicação, discriminação hierárquica, falta de feedback. Quanto aos facilitadores, foi possível identificar a utilização de diversos canais de transmissão de informação, disponibilização de feedback, oferecer informações de qualidade e o engajamento dos colaboradores. A presente pesquisa apresenta como limitação a restrição de tempo para levantamento e análise dos dados. Como sugestão para pesquisas futuras, recomenda-se um estudo que possibilite um maior tempo para inclusão de novas bases de dados, assim como a realização de um estudo de campo visando verificar e/ou confirmar barreiras e facilitadores da comunicação internaItem Barreiras e incentivos relacionados à motivação dos colaboradores nas organizações: uma revisão sistemática de literatura(2020-11-04) Barbosa, Gabrieli Inacio; Feitosa, Maria José da Silva; http://lattes.cnpq.br/6887857776351323This study aims to identify barriers and incentives related to employee motivation in organizations. For that, a systematic literature review was carried out using the PRISMA method. The barriers to motivation found were: staying in the same job for a long time, emotional exhaustion and inadequate health conditions. And the most frequently found incentives were: engagement and participation at work, good remuneration together with other benefits, a good work environment, open and transparent communication and the possibility of growth within the organization. Some less frequently identified incentives were endomarketing and process redesign. This study contributes to company managers, as it points out important aspects for the formulation of human resources strategies. In addition, it increases studies related to motivation in organizations. For future work, it is suggested to analyze, under the lens of Herzberg's two factors model, the barriers and incentives of the selected works.Item Bem-estar no trabalho: uma análise junto aos servidores da Unidade Acadêmica de Serra Talhada da Universidade Federal Rural de Pernambuco(2021-07-15) Rocha, Jéssica Aline; Carneiro, Jailson Santana; http://lattes.cnpq.br/0403978206266328This article aims to measure the Well-Being at work of UFRPE/UAST employees, as well as to identify aspects that reduce their satisfaction, commitment, and involvement at work. The investigation was based on the Well-Being scale developed by Siqueira, Orengo and Peiró (2014), which has two present dimensions: commitment and satisfaction (1); and involvement with work (2). Data collection took place online from a questionnaire with 92 employees (teachers and administrative technicians) of the institution. It was also carried out the crossing of comparative data between the two dimensions present and the General Well-Being, where variables such as income and age group were observed. The results point to an average wellbeing of employees at the university, where employees over 45 years old and those with higher income obtained lower results in all aspectsItem Benefícios do sistema de gestão integrado com base nas normativas ISO 9001, ISO 14001 e ISO 45001(2022-09-29) Lima, Igor Raynan Nascimento de; Maria José da Silva Feitosa; http://lattes.cnpq.br/6887857776351323O presente estudo visa identificar os benefícios que as organizações podem alcançar com a implantação do sistema de gestão integrado com base nas normativas ISO 9001, ISO 14001 e ISO 45001. Para tanto, foi realizada uma revisão sistemática de literatura de abordagem qualitativa e de caráter exploratório. Foram identificados os seguintes benefícios: Melhoria contínua dos processos, sistemas, produtos e serviços; Atendimento às necessidades das partes interessadas no negócio; Diferencial Competitivo no mercado; Melhora da imagem organizacional; Minimização dos impactos ambientais e acidentes de trabalho; Aumento da produtividade e lucratividade; Atendimento dos requisitos legais; Redução de custos e burocracia e maior agilidade nas tomadas de decisão. Para o desenvolvimento de novos trabalhos existe a oportunidade da realização de estudos de casos aplicados para verificar se os benefícios identificados na revisão sistemática de literatura são observados na prática ou se aparecem outros benefícios nas empresas.Item Características e contribuições dos laboratórios de inovação: uma revisão sistemática de literatura(2021-03-05) Oliveira, Bruna Roberta Lima de; Feitosa, Maria José da Silva; http://lattes.cnpq.br/6887857776351323The present study aims to describe characteristics and contributions of innovation laboratories. To this end, it was carried out a systematic literature review of qualitative approach. The results point out that innovation laboratories are part of several sectors, as well as have separate legal personality and decision-making autonomy. They are laboratories focused on the management of processes, the creation of new methods and tools, as well as the solution of social problems, in direct interaction with society. The research is limited by time constraints that made it impossible to search in other databases. However, this is an opportunity for future studies.Item Contribuições do endomarketing em uma distribuidora de bebidas(2022-10-06) Silva, Eduardo Pereira da; Silva, Luciana Isabela Borges dos Santos; http://lattes.cnpq.br/0732507446275556O endomarketing é considerado uma tática de desenvolvimento organizacional capaz de cativar e até mesmo fidelizar o colaborador. Assim, se faz necessário investigar se essa ferramenta pode impulsionar a satisfação do cliente interno. O presente trabalho teve como objetivo verificar se a implantação do endomarketing pode impulsionar a satisfação do funcionário em uma distribuidora de bebidas. Trata-se de uma pesquisa descritiva de campo, com abordagem quantitativa, realizada através de um questionário disponibilizado pelo Google Forms. Após a coleta dos resultados obtidos, foi possível perceber que a empresa implementa ações correspondentes ao endomarketing e que as mesmas possuem resultados satisfatórios. Além disso, foi constatado que a empresa investe em comunicação interna, e que o nível de satisfação foi elevado dentre os respondentes. Assim, o endomarketing se mostrou uma ferramenta capaz de impulsionar o nível de satisfação do cliente internoItem Desempenho de fundos de investimento sustentável em tempos de crise(2022-10-04) Silveira, Jessica Aparecida Alves; Pontes, Tricia Thaíse e Silva; http://lattes.cnpq.br/0497598665441136; http://lattes.cnpq.br/4533416322645613O presente estudo analisou se os Fundos de Investimento Sustentável oferecem segurança e rentabilidade superior quando comparados ao ISE e ao IBOVESPA, especificamente em cenários pessimistas ou de crise, considerando o período de janeiro de 2018 a dezembro de 2021. Para isso, foram calculados os retornos médios diários para 23 Fundos de Investimento Sustentável e dos índices de referência, que serviram como base para o cálculo dos indicadores de desempenho. Os resultados indicaram que os Fundos de Investimento Sustentável apresentaram retornos semelhantes ao ISE e IBOVESPA, alguns, inclusive superando-os no primeiro período, mas demonstrando uma lenta recuperação no segundo período analisado. Entretanto, esta diferença não se mostrou estatisticamente significativa. Além disso, os fundos se mostraram menos arriscados e voláteis em ambos os períodos, apresentando um desvio padrão e coeficiente Beta inferiores em relação ao IBOVESPA. Em geral, os fundos demonstraram uma relação de risco e retorno superior ao IBOVESPA no primeiro período, no entanto sem oferecer retornos satisfatórios em relação ao risco ao qual o investidor foi exposto. Esta pesquisa contribui para a compreensão acerca do tema e traz uma análise para um período recente de adversidade econômica, além de apresentar os Fundos de Investimento Sustentável como uma opção alternativa aos investimentos convencionais.Item Diversidade e inclusão LGBTQIA+ nas organizações brasileiras(2022-05-30) Silva, Winícius Ferreira da; Silva, Danuzio Weliton Gomes da; http://lattes.cnpq.br/2772521108714384; http://lattes.cnpq.br/8119629952403627There are few companies in Brazil that discuss policies aimed at LGBTQIA+ issues, or that seek to embrace diversity and inclusion as a competitive strategy in the organizational context. The objective of this theoretical essay was to analyze the main challenges encountered by the LGBTQIA+ community in Brazilian organizations. To achieve this purpose, we established discussions on diversity, taking into account queer theory concepts about difference and the main difficulties encountered by the lack of LGBTQIA+ inclusion in organizations. As a result, it was found that since then, LGBTQIA+ young people have suffered discrimination when trying to enter the job market. It was found that the main challenges for the inclusion of these subjects in organizations are discrimination and prejudice regarding their sexual orientation, making many of these young people prefer to hide their sexual orientation. It is understood that the promotion of policies is fundamental to make possible the diversity and inclusion of LGBTQIA+ individuals in the labor market
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »