TCC - Licenciatura em Química (Sede)
URI permanente para esta coleçãohttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/472
Navegar
203 resultados
Filtros
Configurações
Resultados da Pesquisa
Item Farmácia Viva em contexto de educação popular: um relato de experiência em diálogo com extensão universitária e o ensino de química(2025-03-19) Germano, Assíria Maria de Lima; Simões Neto, José Euzebio; Figueiredo, Júlia Martins; http://lattes.cnpq.br/9920383371525159; http://lattes.cnpq.br/3560726840212196; http://lattes.cnpq.br/8678934316865316Este trabalho é fruto de um projeto de extensão “Articulação de Ações Educativas de Saúde Integral”, desenvolvido pelo Laboratório de Química Aplicado a Fitoterápico (LaQAF /UFRPE) e a Rede Aroeira da Saúde da Mulher em parceria com o Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). O projeto buscou fortalecer saberes ancestrais e populares, promovendo trocas entre comunidades e a universidade. O objetivo foi apontar a importância de uma extensão universitária em diálogo com a educação popular, fortalecendo essas iniciativas, com foco no uso de plantas medicinais e na implantação de Farmácias Vivas, espaços que integram saberes populares e científicos para produção de fitoterápicos. Assim, esse trabalho, em formato de relato de experiência busca o diálogo entre o Ensino de Química e a Educação Popular por meio do projeto de extensão, incentivando a saúde integral e autonomia de saúde, valorizando os conhecimentos das comunidades, para possibilitar a discussão de um novo modelo de extensão universitária, pautado na escuta ativa e na participação comunitária, além de pensar como a troca de saberes horizontal entre universidade e sociedade é possível promover um ensino de química conectado com os saberes populares e com a realidade local. Conclui-se que iniciativas como essa evidenciam o potencial transformador da extensão universitária quando pautada na escuta ativa, no respeito à autonomia das comunidades e na valorização dos saberes tradicionais. Ao promover o diálogo entre ensino, pesquisa e extensão, o projeto demonstrou como a Química pode ser abordada de forma contextualizada.Item Percepções de professores de Química em formação inicial acerca de uma intervenção didática com abordagem CTSA planejada para promover a alfabetização científica(2025-03-17) Silva, Sergiany Sandrelli Santos da; Firme, Ruth do Nascimento; http://lattes.cnpq.br/7234636790850019; http://lattes.cnpq.br/6898348167448044Nesta pesquisa temos o objetivo de analisar percepções de professores de Química em formação inicial acerca de uma intervenção didática com abordagem CTSA planejada, a partir do tema Microplásticos, para promover a Alfabetização Científica. A pesquisa foi qualitativa; contou com a participação de dez licenciandos em Química que cursaram pelo menos uma das disciplinas do curso cujas ementas são voltadas para a abordagem CTS; e foi desenvolvida em quatro etapas metodológicas: planejamento de uma intervenção didática fundamentada na abordagem CTSA e estruturada a partir dos eixos da AC propostos por Sasseron (2008) e da espiral de responsabilidade de Waks (1992) com o tema Microplásticos (1ª etapa); elaboração do questionário (2ª etapa); contato, convite e envio do questionário e do Termo de Consentimento Livre e Esclarecido (TCLE) para os participantes da pesquisa (3ª etapa); e análise dos dados (4ª etapa). Como resultado da pesquisa, podemos destacar que, com base na análise das respostas dos licenciandos ao questionário, a intervenção didática apresenta potencial para promover a AC, ao contemplar os três eixos estruturantes propostos por Sasseron (2008). Além disso, contribuições e limitações da intervenção didática foram apontadas pelos licenciandos. Como contribuições, eles mencionaram, por exemplo, consciência ética sobre o uso e descarte do plástico e a aplicação prática do conhecimento e a formação de cidadãos responsáveis. E como limitações, os licenciandos apontaram, dentre outras, a limitação de tempo para explorar as relações CTSA e a formação docente adequada. Portanto, para pesquisas futuras sobre a AC no ensino de Química, sugerimos a implementação da intervenção didática em tela em contextos reais de ensino para investigar a promoção da AC dos estudantes nesses contextos.Item Contribuições e limitações para a ACT de licenciandos em Química: uma análise a partir das percepções deles(2025-03-18) Barros, José Felipe de; Firme, Ruth do Nascimento; http://lattes.cnpq.br/7234636790850019; http://lattes.cnpq.br/0424122111591768A Alfabetização Científica e Tecnológica (ACT) é uma condição para a formação cidadã, pelo desenvolvimento de habilidades de domínio, autonomia e comunicação. Portanto, nesta pesquisa tivemos o objetivo de analisar contribuições e limitações para a ACT de licenciandos em Química a partir das percepções deles. Por meio dela, buscamos responder a seguinte questão de pesquisa: quais aspectos, a partir das percepções de licenciandos em Química, podem indicar contribuições e/ou limitações para a ACT deles? A pesquisa desenvolvida foi de natureza mista, com abordagem quantitativa e qualitativa, contou com a participação de 22 licenciandos em Química distribuídos em licenciandos do primeiro período denominados ingressantes (LQI) e licenciandos do décimo ou último período do curso denominados concluintes (LQC), e foi desenvolvida em três etapas: adaptação do questionário (Etapa 1); aplicação do questionário (Etapa 2); e organização e análise dos dados produzidos (Etapa 3). Um questionário baseado na Escala Likert foi o único instrumento de pesquisa. A partir das análises, podemos dizer de modo geral, que: 1. quanto às percepções dos licenciandos de Química acerca da ciência, da tecnologia e das relações entre elas, os licenciandos dos dois grupos concordam totalmente que devemos questionar a Ciência e Tecnologia, que o trabalho da Ciência é buscar verdades que precisam ser comprovadas, e que a Tecnologia é aplicação da Ciência; 2. em relação às percepções dos licenciandos de Química acerca da ciência, da tecnologia e suas relações com a sociedade, os LQI e LQC concordam parcialmente que a Ciência e a Tecnologia não devem ser influenciadas por fatores sociais, políticos, religiosos, econômicos e éticos (fatores externos) e que quanto mais tecnologia mais bem-estar; 3. quanto às contribuições e limitações para a ACT dos licenciandos em Química, algumas percepções podem se constituir como contribuições para a ACT deles, como, por exemplo, os LQI e os LQC concordarem totalmente que devemos questionar aItem Aplicação da técnica de espectrometria de fluorescência de raios-x por dispersão de energia (EDXRF) para a quantificação de metais pesados em sedimentos de fundo(2025-02-26) Silva, Ingrid Coimbra da; Gomes, Maria José de Filgueiras; França, Elvis Joacir de; http://lattes.cnpq.br/1716496767364751; http://lattes.cnpq.br/0060810526769648; http://lattes.cnpq.br/9997365922939570Estudos recentes do monitoramento dos ecossistemas aquáticos retratam a relevância de tornarem os sedimentos de fundo como objeto de estudo dos impactos de contaminação ambiental por serem acumuladores, processadores e transportadores de metais pesados e espécies contaminantes. Nesse sentido, este presente estudo teve o objetivo de avaliar a aplicabilidade da técnica de Espectrometria de Fluorescência de Raios X por Dispersão de Energia (EDXRF) na quantificação dos elementos químicos Mn, Fe, Ni, Zn, Sr, Ti, Al, Si, K, Ca, V e La e avaliação da qualidade do sedimento a partir dos valores orientadores TEL e PEL de concentração estabelecidos pelo CCME (Canadian Council of Ministers of the Environment) e adotados pela CETESB para os elementos Ni e Zn como possíveis contaminantes em 52 amostras coletadas de 4 perfis de sedimentos originadas da Costa Brasileira, cedidos pela Pesquisa Desenvolvimento Inovação e Ensino (PDIE) ao Centro Regional de Ciências Nucleares do Nordeste (CRCN/NE). A natureza da pesquisa foi do tipo aplicada baseada em uma abordagem quantitativa através das médias aritméticas das concentrações dos metais pesados pelo EDX-720 e materiais de referências certificados (IAEA-SL-1) comparados com valores obtidos e certificados. O tratamento dos dados foi realizado mediante a metodologia de Fernández (2017) e o cálculo de incertezas analíticas com intervalo de 95% de confiança pela metodologia de Costa (2023). De maneira geral, o elemento Ni apresentou valores acima de TEL para a maioria dos pontos analisados, resultando na classificação de qualidade regular dos sedimentos analisados. O metal Zn esteve entre TEL e PEL para a maioria dos pontos coletados, sendo classificada a qualidade do sedimento como ótimo para esse elemento. As concentrações dos demais elementos não apresentam valores guias para comparação. Dessa forma, os objetivos deste trabalho foram atingidos e apresentaram relevância para a justificativa da aplicabilidade da técnica de EDXRF para o estudo de sedimentos de fundo e a importância da avaliação ambiental pela contaminação de metais pesados e seus impactos para os ecossistemas aquáticos causados pela ação antrópica ao longo dos anos.Item Síntese, caracterização e estudo citotóxico de um metaloprotótipo à base de rutênio 3+) com potencial atividade antileucêmica(2024-07-29) Moura, Severino Vitor do Nascimento; Silva, Wagner Eduardo da; Belian, Mônica Freire; http://lattes.cnpq.br/2626644337183959; http://lattes.cnpq.br/8612340815622413; http://lattes.cnpq.br/0613129512420118Ruthenium complexes constitute a promising class of metalloprototypes due to their biological activities. These ruthenium-based complexes have peculiar characteristics such as low associated toxicity, effective lability rate and “selectivity” to cancer cells, promoting damage to nuclear nDNA and apoptosis. Using strategies in combination with the Ru3+ ion and ligands with bioactive activities, the complex formed can show enhanced biological responses. This study aimed to synthesize, characterize and study the cytotoxicity of a metalloprototype containing ruthenium and ascorbate as a ligand. The synthetic methodology used enabled the formation of sodium ascorbate from the deprotonation of ascorbic acid with sodium bicarbonate in water, guaranteeing a reaction yield of 83%. The synthesized sodium ascorbate was then reacted with ruthenium (3+) chloride in water for 12 hours, resulting in the formation of the compound with the minimum formula [Ru(Asc)(OH2)4]Cl2 in a yield of 85%. This form was characterized by spectroscopy at infrared wavelengths, with significant differences in the absorption coefficients, such as the C=O and C=C bonds, when compared to ascorbic acid. The [Ru(Asc)(OH2)4]Cl2 complex was characterized by infrared spectroscopy, suggesting its formation through the shifts observed in the absorption bands of the C=O, C=C and C-O bonds. The characterization of the complex by electronic absorption spectroscopy showed hypsochromic shifts of the transitions located in the ligand of the π→π* type and the presence, in the visible, of transitions of the d→d type. The 1H NMR spectrum of the complex showed three signals, the multiplicities of which were two doublets and one triplet, the 13C NMR spectrum showed six signals consistent with the structure of the ligand used and the HSQC NMR spectrum showed three C-H correlation signals, also consistent with the complex studied. The high-resolution mass spectrum of the [Ru(Asc)(OH2)4]Cl2 complex showed six signals for the ruthenium isotopes (98Ru, 99Ru, 100Ru, 101Ru, 102Ru and 104Ru) with the highest relative m/z of 278.75, referring to the presence of Ru3+ and the ascorbate ligand [C6H9O6102Ru]+. The results of the cytotoxicity tests of the [Ru(Asc)(OH2)4]Cl2 complex, carried out on RAW 264.7 (normal cell line), MCF-7 (breast cancer) and HL-60 (human leukemia) cells, showed cytotoxic activity for the HL-60 cell line, with an IC50 of 39.3 μmol.L-1. For the normal cell line, the ruthenium complex proved to be non-cytotoxic (IC50 60.0 μmol.L-1). Therefore, the synthetic strategies used were satisfactory, with yields above 80%. The characterization techniques used were consistent with the formation of the complex obtained. The in vitro toxicological test showed evidence of non-toxicity to healthy cells and proved to be active in human leukemia cells (HL-60), possibly acting as an anti-leukemia candidate.Item A experimentação no ensino de Química: análise de uma proposta de sequência didática para o ensino do conteúdo de metais pesados(2024-09-27) Lima, Isabela Januario de; Silva, Suely Alves da; http://lattes.cnpq.br/3497194749381919Chemistry and the knowledge it provides are extremely important for humanity since its beginning. Learning it provides the students comprehension about the most variable chemical transformations that happen around us. Teaching Chemistry can be challenging for various teachers that have troubles in getting attention from its students for this science, since it has very abstract characteristics and of tough comprehension. In this regard, practical pedagogics are needed to help catch the students’ attention on this science, and one way of achieve that goal is by practical experiments. The general goal of this research was to analyze a didactical sequence utilizing the experimentation as a methodology strategy for the teaching about the Heavy Metals. The utilization of practical activities in the teaching of Chemistry shows as a good strategy to simplify and enthrall the students in the process of learning so that they can articulate the theoretical concepts with practical experiments. This research shows the analysis of a didactical sequence about of using practical experiments when teaching about Heavy Metals. It shows the benefits that practical activities brought while learning the subject, as well the development of scientific abilities. The acquired data were analyzed in an articulated way along with the authors of the theoretical foundation under a qualitative perspective. The tools utilized were two questionnaires, one applied before the experimental activity, and a problem situation to conclude activities carried out afterwards. The research brought many positive outcomes, as a bigger participation of the students and a better comprehension of the same about the Heavy Metals and their characteristics. The engagement and curiosity about this specific subject and about clothes questions that involves chemistry in the experimental part of this science. In conclusion the experiment is one strategy that provides an improvement in the process of teaching and contributes to a bigger engagement of the students in the class, stimulating the curiosity of this science.Item Tratamento de águas residuais em uma indústria de envase de refrigerante e água mineral utilizando sulfato de alumínio com sistema de homogeneização adaptado(2024-10-01) Souza, Robson Severino de; Gomes, Maria José de Filgueiras; http://lattes.cnpq.br/0060810526769648It is well known that with the increased consumption of beverages such as soft drinks, juices, among others, there is an increase in the production of effluents. The lack of treatment of these effluents generates major environmental, social and economic impacts. The effluents generated by soft drinks, predominantly made up of sugars, juices, colorants, extracts and organic acids, have a high organic load, which increases the values of biological oxygen demand (BOD) and chemical oxygen demand (COD), which are potential polluters of receiving bodies such as rivers and lakes. The aim of this work was to improve the conditions of effluents treated by acti-vated sludge, aligning biological and physical-chemical treatment, in a soft drink and mineral water industry, using aluminium sulphate (Al2(SO4)3) as a coagulant and a system adapted for homogenization and pH correction. In wastewater treatment plants (WWTPs) that only use activated sludge as a form of treatment, (Al2(SO4)3) can be an ally in improving the conditions of effluent that has already undergone activated sludge treatment. However, the use of aluminium sulphate requires a homogenization system to mix it with the effluent and to correct the pH. The methodology of this work is based on using this coagulant to improve the final effluent, adapting a recirculation system that homogenizes the inorganic coagu-lant with sodium hydroxide to correct the pH. The system works by sucking the effluent from the bottom of the decanter and discharging it over itself, ensuring a complete mixture between the coagulant, the sodium hydroxide and the effluent. Laboratory tests were carried out to determine the correct concentration of the coagulant, using turbidity and COD analyses. The BOD5 analysis, which is the analysis of BOD over a period of five days, was only carried out at the time of the field test, taking a sample before and after the coagulation process in the decanter tank. The results obtained using 10mL of coagulant (20g/L) for each liter of effluent showed a good reduction in the COD turbidity of the effluent already treated by activated sludge. With the addition of the coagulant to the samples, followed by correction of the pH to 7, there was a reduction in turbidity from 362 turbidity units (UT) to 41UT. In the COD analysis, there was a reduction from 326mg/L ofdissolved O2 to 81mg/L. There was also a significant reduction in the results of the BOD analysis of the effluent treated in the decanter itself, from 354.6mg/L ofO2 to 183.6mg/L. These results showed that both the addition of the coagulant and the adapted homogenization system were effective in reducing the parameters analyzed (turbidity, COD and BOD). The volume of sludge decanted by coagulation in 10 minutes also proved to be very low and this results in faster disposal, making the whole process more agile and ruling out the need to use a flocculant.Item O modelo de ensino híbrido rotação por estações no ensino de funções orgânicas: uma proposta didática para o ensino médio(2024-10-03) Barbosa, Lucas Matheus Ferraz; Firme, Ruth do Nascimento; http://lattes.cnpq.br/7234636790850019; http://lattes.cnpq.br/5299531115847633The application of Active Methodologies, Blended Learning Models, and digital technologies aims to increase student engagement and interest, enabling a more attractive and captivating learning process, while fostering their autonomy as protagonists of their own educational development. Active Methodologies (AM) allow the teaching of chemistry, specifically Organic Functions, to be innovatively related by combining in-person and digital activities that encourage student autonomy and engagement. Adopting the blended learning model, this work seeks to explore the integration of AM and digital technologies to enable the understanding of complex concepts, by developing a didactic proposal for teaching Organic Functions in high school based on the Station Rotation Model. To achieve the proposed objective, theoretical research was conducted through two methodological stages: literature review on the theoretical foundations of the research (stage 1); and proposal of a didactic plan (stage 2). The proposed didactic approach was organized into two phases: Activity proposals for lessons on organic functions (Phase 1) and the application of the Station Rotation model (Phase 2). Phase 2 was structured around five stations, which included various activities, such as computer simulations, gamified quizzes, building molecular models with accessible materials, and technological resources using software like MolView and PhET. It is hoped that the implementation of this didactic proposal will significantly contribute to overcoming the traditional difficulties faced by students in understanding abstract and complex content related to Organic Functions, as well as the discussions on Active Methodologies and Blended Learning Models in teacher training, encouraging changes in pedagogical practices in the teaching of Chemistry.Item Questões de gênero e sexualidade nas experiências de discentes do curso de Licenciatura em Química: uma análise de suas narrativas (auto)biográficas(2024-09-19) Silva, David Filipe Nascimento da; Firme, Ruth do Nascimento; http://lattes.cnpq.br/7234636790850019Issues of gender and sexuality are generally not recurring topics in Chemistry education and the initial training of Chemistry teachers. However, there is a recognized need for future Chemistry teachers to be prepared to address the diversity present in classrooms. In this con-text, the aim of this research was to understand, through the (auto)biographical narratives of undergraduate Chemistry students, their experiences regarding gender and sexuality in the school/academic context. The research was qualitative and involved the participation of seven undergraduate students enrolled in the Mandatory Supervised Internship III and Mandatory Supervised Internship IV at a federal public university. The research instrument was the (au-to)biographical narratives written by the students, obtained through a single-question questio-nnaire created on the Google Forms platform. For the analysis of the (auto)biographical narra-tives, analytical categories were considered a posteriori. The results of the analyses concer-ning the students' experiences with gender and sexuality issues in the school/academic con-text, as reported in their (auto)biographical narratives, indicated: the absence of discussion on gender and sexuality issues within the school and/or academic environment; uncertainty on how to act, intolerance, and/or prejudice by students/teachers regarding gender and sexuality issues in the school and/or academic setting; disrespect and bullying related to gender and sexuality issues in the school and/or academic environment; respect for gender and sexuality issues within the academic context; contributions of courses/programs regarding gender and sexuality issues in the school and/or academic environment; knowledge of how to act on gen-der and sexuality issues in my teaching practice; and ways to integrate gender and sexuality issues into Chemistry education. Therefore, this research can contribute to discussions about gender and sexuality issues in the initial training of Chemistry teachers, as it presents the ex-periences of students and highlights how the absence of these issues in professional training can hinder inclusive education.Item Estudo de viabilidade do uso de areia residual da produção de silicato de sódio no processo produtivo(2024-09-23) Abreu, Giovanna Pereira de; Gomes, Maria José de Filgueiras; http://lattes.cnpq.br/0060810526769648; http://lattes.cnpq.br/7823109121355746Sand is the main raw material used in the production of sodium silicate. However, the sand waste generated by the silicate industries is a constant and significant problem, with an average annual disposal of 142 tons. Therefore, it is necessary to promote the reduction of this waste through available practices for proper disposal or, when possible, reuse it, given that it can cause negative impacts on the environment. In addition, reusing sand also has the benefit of reducing production costs, since it can be reincluded in the process without compromising yield. In this sense, it is of great relevance to create sustainable solutions capable of efficiently addressing the social, environmental and economic challenges involved and which can be applied in industries. The aim of this work was to evaluate the reuse of this industrial waste and study its reuse in new reactions aimed at the production of sodium silicate. For this purpose, the residue was subjected to a washing process, followed by titrimetric tests, in triplicate, to determine the Na₂O content in the water washing, using 2.0N HCl as titrant, resulting in an average value of 12.80%. X-ray fluorescence tests were also performed on the solid part after washing, indicating a SiO₂ percentage of 99.009%, a value comparable to that of virgin sand, whose SiO₂ content varies between 98.00% and 100.00%, which demonstrates that the results obtained in the residue presented satisfactory results. Based on a formulation suggested in this research, it can be concluded that the reuse of sand in the sodium silicate production process could promote a cost reduction of R$9,870 per batch, representing an annual saving of R$259.670,4, integrating sustainable practices and cost reduction in silicate production.