01. Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE (Sede)

URI permanente desta comunidadehttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/1

Navegar

Resultados da Pesquisa

Agora exibindo 1 - 9 de 9
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Curva Ambiental de Kuznets: uma análise macroeconômica entre crescimento econômico e impacto ambiental no período de 2000 a 2020
    (2025-03-14) Abreu, Ian Bernard Costa de; Carneiro, Ana Cristina Guimarães; http://lattes.cnpq.br/7641686662966528
    O presente estudo investiga a validade da Curva Ambiental de Kuznets (CAK) por meio de uma análise macroeconômica da relação entre crescimento econômico e impacto ambiental em 161 países, no período de 2000 a 2020. Utilizando dados em painel, o modelo de Efeitos Fixos foi adotado para controlar diferenças estruturais entre os países, garantindo estimativas mais robustas. Testes econométricos, como Hausman, Breusch-Pagan e Wooldridge, foram aplicados para validar a escolha do modelo e corrigir possíveis problemas estatísticos. Os resultados indicam que, ao contrário da hipótese tradicional da CAK, a relação entre PIB per capita e emissões de CO₂ é predominantemente positiva no período analisado, sem evidências claras de um ponto de inflexão que represente a redução das emissões nos países mais ricos. Isso sugere que o crescimento econômico, por si só, pode não ser suficiente para mitigar os impactos ambientais, reforçando a necessidade de políticas ambientais ativas. Esses achados contribuem para o debate sobre desenvolvimento sustentável e auxiliam na formulação de estratégias mais eficazes para a redução das emissões globais.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Proposta de indicador de sustentabilidade ambiental e social baseado em índices relacionados aos objetivos de desenvolvimento sustentável: estudo de caso da região Nordeste
    (2025-03-21) Negromonte, Maria Luísa Lima; Santos, André Felipe de Melo Sales; Araújo, Chiara Natércia França; http://lattes.cnpq.br/7273384016233113; http://lattes.cnpq.br/2607034933775460; http://lattes.cnpq.br/6098112165923326
    A busca pelo desenvolvimento sustentável requer uma abordagem integrada que leve em consideração fatores ambientais, sociais e econômicos. Nesse contexto, este trabalho teve como objetivo analisar a sustentabilidade ambiental e social na Região Nordeste do Brasil por meio de indicadores relacionados aos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS), e na criação do Índice de Sustentabilidade Global (ISG), que sintetiza os resultados obtidos. Foram coletados e analisados dados secundários de fontes oficiais, como o IBGE e o projeto MapBiomas, para calcular sete índices agregados associados aos ODS 3, 6, 7, 11 e 13. Os resultados indicaram que, embora haja avanços em algumas áreas, ainda existem desafios significativos relacionados ao saneamento básico, desigualdade urbana e vulnerabilidade ambiental. Os resultados reforçam a necessidade de políticas públicas mais eficazes, investimentos em infraestrutura sustentável e uma abordagem estratégica para reduzir desigualdades regionais e promover um desenvolvimento sustentável mais equitativo.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Educação ambiental na formação do empreendedor sustentável
    (2024-02-27) Lima, Juliana Rodrigues de; Lima, Elifábia Neves de; http://lattes.cnpq.br/6117763430610324
    Social and economic changes are fostering a significant increase in interest in entrepreneurship as a way to launch new businesses and form a class of entrepreneurs with a diversified and strategic vision of the market. The main objective of this study is to show the importance of education for sustainable business growth. The purpose of this study is to analyze the narrative literature to examine the role that environmental education has played in the growth of entrepreneurship. There must be a significant balance between the three primary dimensions of sustainable development - economic, social and environmental. A sustainable entrepreneur must identify a need in the form of a social or environmental cause or concern, but it is crucial to emphasize that this is only the first step. Business owners must also decide how to meet a need or how to create social and environmental value based on economic value. As a result, sustainable entrepreneurship is defined as the creation of goods and services that address social and environmental issues while generating financial gain. The goals achieved through entrepreneurship education must be aligned with the proposal of environmental education, seeking as a consequence a leveling of the economy, society, and the environment to help reduce social inequalities. In conclusion, environmental education in the development of a sustainable entrepreneur is a promising step towards a more balanced and resilient future. Integrating environmental and business knowledge with an innovative and creative approach allows entrepreneurs to act as agents of change, promoting sustainable development and assisting in the creation of societies.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Experiências na gestão de recursos hídricos na Agência Pernambucana de Águas e Clima (APAC)
    (2023-09-06) Silva, Maria Vitória e; Corrêa, Marcus Metri; Fontes Júnior, Robertson Valério de Paiva; http://lattes.cnpq.br/8410207271995953; http://lattes.cnpq.br/3722390324317011; http://lattes.cnpq.br/0187019219441083
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Benefícios e desafios na aplicação do ESG nas empresas: uma revisão sistemática da literatura
    (2023-04-28) Cutrim Júnior, Roger Willams da Silva Furtado; Ribeiro, Ana Regina Bezerra; Salgueiro, Beatriz Alves; http://lattes.cnpq.br/3044559760469459; http://lattes.cnpq.br/0720265207735064
    The world is going through a critical moment in relation to the balance of consumption, production, human and environmental relations, increasing the indices of inequalities, discards and environmental impacts. The ESG (Environmental, Social and Governance) presents itself as a viable business model to balance these factors, through environmental, social and corporate governance. This research proposes to investigate, through a systematic literature review, what are the benefits and challenges in the ESG application process in companies. As a result, the research revealed several benefits, both in relation to sustainability, containing the environmental impacts generated by companies, employee well-being, inclusion, more transparent companies, as well as financial gains, greater company value and increased reputation. However, for the full implementation of the ESG, we observed that there are some challenges, among them: lack of legislation and supervision; lack of knowledge and trained professionals on the subject; scarcity of data; are some of them.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Desafios e enfrentamentos da educação infantil em tempos de pandemia à luz de uma pedagogia que vem do campo
    (2022-10-04) Lima, Beatriz Fernanda Jacinto de; Faria, Andréa Alice da Cunha; http://lattes.cnpq.br/9061416520602275; http://lattes.cnpq.br/8842990042245337
    The Covid-19 Pandemic brought challenges and impacted actions and human relationship. Prevention measures, with isolation and social distance, implied new configurations of work, living and at education, in all levels and modalities of teaching. This research was addressed to Early Childhood Education scenario, given the specificities inherent to its audience and was dedicated to studying it in the Municipality of Vicência-Pernambuco in the period of non-faceto-face activities, with the objective of analyzing the contributions of the Pedagogia de Apoio ao Desenvolvimento Sustentável (PEADS). This Pedagogy has been implemented for a long time in the schools of the municipality, and is currently configured as a public policy. To achieve the objective of this study, the analysis of the document was carried out “Guia de Orientações das atividades não presenciais no período da COVID-19” and interviews with pedagogical coordinators and teachers. From document analysis and content analysis, it was possible to identify that the PEADS appears explicit in the Guia Orientador through principles and foundations that guides the pedagogical practices presented there. In carrying out the proposed activities, students and families acted as protagonists in the learning process, which further valued popular knowledge and strengthened the school-family relationship.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A experiência agroecológica do Sítio do Futuro: um estudo de caso como modelo de desenvolvimento sustentável
    (2022-05-27) Silva, Luana Cristine Ferreira da; Oliveira, Maria do Socorro de Lima; http://lattes.cnpq.br/1088572350623888; http://lattes.cnpq.br/6404147255589837
    The rural environment formed by farmers, agroecological experimenters is a space rich in experiences, of ancestral knowledge that is passed between generations constituting itself as a territory of resistance and confrontations to the packages provided by the green revolution that in a way caused and causes social, environmental and economic problems. From this perspective, systematizing and describing agroecological experiences is a way of confronting this model of conventional agriculture. The present work is configured as a case study that seeks to portray the profound reality, seeking to reveal the multiple dimensions present in the agroecological experience of Seu Barrim and Dona Marilene. In the methodology, an analysis will be carried out in the agroecosystem with the purpose of shedding light on the agrobiodiversity present in productive backyards, in agricultural, forestry and cultural assets. As well as conversation circles and an analysis of some qualitative variables of the LUME method such as: Autonomy and gender equity. The data obtained in this research demonstrate the importance and contribution of the experience of Seu Barrim and Dona Marilene in the preservation and maintenance of agrobiodiversity, in the sovereignty and food security of the family, helping to combat the processes of climate change, semi-arid desertification, loss of biodiversity and the degradation of ecosystems, as well as their social contribution.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A importância da mensuração do Produto Interno Verde (PIV) no alcance do desenvolvimento sustentável: as experiências do Brasil, México e Colômbia
    (2023-05-03) Silva, Josilene Moraes da; Souza, Poema Isis Andrade de; http://lattes.cnpq.br/2017359154121135; http://lattes.cnpq.br/3759768974053094
    This study aims to highlight the importance of measuring Green Gross Domestic Product (GDP) in Brazil, Mexico, and Colombia in order to verify whether countries with structured Environmental Accounts in National Accounts are progressing towards sustainable development. The increasingly evident interconnection between the economy and the environment, as well as climate change, population growth, and environmental degradation, are directly affecting the economy, requiring nations to create strategies and tools to minimize impacts. Thus, the methodology of bibliographic research was used to analyze socio-economic and environmental data, and it was found that Mexico regularly publishes information on Green GDP, while Brazil and Colombia need to advance in the implementation and dissemination of this data. However, the study showed that Green GDP is a relevant tool for a consistent and necessary analysis for achieving sustainable development.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Integração Digital Universidade-Territórios da Cidadania em Pernambuco
    (Universidade Federal Rural de Pernambuco (SEDE); Unidade Acadêmica de Garanhuns, 2011) Oliveira, Victor Pereira de
    Os Territórios do Agreste Meridional e o Sertão do Pajeú, em Pernambuco, fazem parte de um projeto de pesquisa da UFRPE/UAG vinculado ao MDA/SDT e aprovado pelo CNPq, cujo temática está relacionada ao acompanhamento e avaliação do Programa Desenvolvimento Sustentável de Territórios Rurais. Esse projeto integra e complementa ações que visam o desenvolvimento sustentável desses territórios em conjunto com as ações que vem sendo realizadas pelos Colegiados Territoriais vinculados aos territórios da cidadania. Com o desenvolvimento das pesquisas e início das análises vem-se detectando entraves relacionados as formas de comunicação entre os membros e instituições envolvidas com o processo relativo a continuidade desse programa. Com o objetivo de melhorar e incrementar as formas de comunicação entre os atores que participam desse programa e incrementar as relações existentes entre os atores desses territórios, criou-se como uma complementação ao projeto em execução, pela UFRPE/UAG, o site www.territoriosruraispe.com.br. Através desse site pretendemos estreitar as relações tanto entre os membros dos colegiados, e a Universidade é parte dele, quanto disponibilizar informações acadêmicas e de todos os outros participantes com o intuito de reativar o interesse pelo programa e buscar a continuidade do processo de desenvolvimento sustentável desses territórios.