01. Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE (Sede)

URI permanente desta comunidadehttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/1

Navegar

Resultados da Pesquisa

Agora exibindo 1 - 10 de 783
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Monteiro Lobato e José Lins do Rego: um diálogo possível na literatura infantil e juvenil brasileira
    (2019-12-10) Costa, Amanda Karoline Alves da; Almeida, Sherry Morgana Justino de; http://lattes.cnpq.br/5332850255576710; http://lattes.cnpq.br/9496121313393774
    A obra literária de Monteiro Lobato que toma como público as crianças constitui um marco importante na literatura infantojuvenil brasileira. O criador do Sítio do Pica-pau Amarelo tornou-se o escritor do porviroscópio, por sua visão de mundo voltada para o progresso e repleta de ideias arrojadas para o desenvolvimento socioeconômico do país. Lobato acreditava na influência da literatura na formação do homem, por isso dedicou-se a produzir para crianças, uma vez que as enxergava como edificadoras do futuro Brasil, desenvolvido social, econômica e culturalmente. Nacionalista crítico dedicou-se à pesquisa das raízes culturais brasileiras, erigindo no Sítio um imaginário ficcional cujas histórias são contadas com auxílio de várias personagens que integram o folclore nacional, tais como o saci e a cuca. Tal interesse pelo folclore brasileiro não foi prerrogativa de Monteiro Lobato. Outros escritores, nas primeiras décadas do século XX, hoje consagrados como clássicos, voltaram-se a escrever livros narrando histórias recolhidas da sabedoria popular. Neste artigo, iremos estabelecer uma relação entre as histórias contadas nos livros Histórias da Velha Totônia (1936), de José Lins do Rego, e Histórias de Tia Nastácia (1937), de Lobato. A narrativa oral de cunho folclórico é o pano de fundo das obras, que reúnem textos da tradição oral europeia, indígena e africana - bases em que se apoia o imaginário do folclore brasileiro. Através de uma comparação entre os recursos temático-estilísticos utilizados pelos autores, apontaremos para a existência de uma produção literária consistente para o público infantil que dialoga diretamente com o universo ficcional que, aos poucos, fomentou em Monteiro Lobato a criação do imaginário do Sítio, dando-lhe base para a escritura da obra literária infantojuvenil até hoje mais importante da literatura brasileira. Para tanto, embasamo-nos em estudiosos como Arroyo (2011), Benjamin (1994), Coelho (2010), Perrone-Moisés (2007), entre outros.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Mito e antropologia: um exercício de reflexão epistemológica
    (2019) Oliveira, Maria Cinthia Pio de; Sodré, Felipe Arruda; http://lattes.cnpq.br/7872778382648001; http://lattes.cnpq.br/3401225384923196
    Este trabalho tem como objetivo pensar a importância da temática do Mito para a Antropologia enquanto ciência. Uma vez que Mito e Razão são duas formas diferentes de conceber a realidade e que foram considerados excludentes entre si pelo pensamento grego. Desse modo, apresento uma revisão bibliográfica acerca do tema, assim como, desenvolvo um contexto da história da antropologia que faz referência à relação Mito x Razão, através de uma reflexão sobre o pensar antropológico, do fazer antropológico, do conhecer antropológico e, ao final, da razão antropológica, onde discorro sobre alguns sentidos da antropologia para a produção do conhecimento.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A dialogicidade como meio de enfrentamento à violência escolar e fortalecimento da autonomia infantil numa escola democrática
    (2019-11-21) Andrezzo, Clara; Ferreira, Hugo Monteiro; http://lattes.cnpq.br/9846855940173584; http://lattes.cnpq.br/9709122120661613
    O presente trabalho tem como objetivo compreender a contribuição da dialogicidade na escola como base para processos escolares democráticos, e como ferramenta para o enfrentamento e a prevenção à violência escolar. A escolha desse tema surgiu da vontade de compreender se efetivamente o fortalecimento das crianças, tendo o diálogo como princípio, pode auxiliar no enfrentamento à violência escolar? A pesquisa realizada é de natureza qualitativa, e utiliza a observação participante como método, entrevista semi-estruturada e questionário como técnicas de construção de dados. O lócus foi numa escola da Rede de Ensino Pública Municipal do Recife, localizada na Zona Norte da Cidade. Considerando que a escola pode ser um espaço e um tempo em que o diálogo seja fundamental para o fortalecimento da autonomia das crianças, nos dedicamos a observar os casos de violência, e identificar os dispositivos facilitadores de diálogo presentes na escola, além de analisar os princípios constitutivos de uma escola democrática, evidenciando a repercussão em processos dialógicos.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A utilização da robótica como alternativa para o trabalho com comprimento da circunferência e ângulo
    (2019-07-24) Assis, Pablo Oliveira de; Costa, Wagner Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/7087770599703498
    Math teachers often realize kids struggle about geometry and units of measurement. specifically, about angles and circumference applications. This article shows how these concepts can be explored using the educational robotic to reach an active learning over a teacher supervision. For this research we invited 6th grade students and the data showed that association with mathematics concepts and technology made it easier to think about math and use it to solve problems.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A canção popular como recurso didático no ensino de História: um estudo sobre concepções e práticas docentes
    (2019-12-13) Andrade, Lukas Alisson Gouveia de; Silva, Lucas Victor; http://lattes.cnpq.br/0058476610695399; http://lattes.cnpq.br/4795559345410177
    This article aims to investigate teaching conceptions about the use of popular song in History Teaching. To this end, we conducted interviews with history teachers working in basic education. Our sample considered Master students and graduates of the Professional Master in History Teaching of the Federal University of Pernambuco. The results were analyzed using a qualitative and quantitative approach and content analysis from the categories: teaching conceptions, planning, classroom procedures and assessment.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Aprendizagem de máquina para a identificação de clientes propensos à compra em Inbound marketing
    (2019-07-12) Silva, Bruno Roberto Florentino da; Monteiro, Cleviton Vinicius Fonsêca; Soares, Rodrigo Gabriel Ferreira; http://lattes.cnpq.br/2526739219416964; http://lattes.cnpq.br/9362573782715504
    The most important point for a company should always be the customer and getting new customers is not always an easy strategy. Digital marketing techniques study how to attract new customers to businesses using digital platforms. By virtue of the popularization of these means, the strategies had to be shaped to the new possibilities. With just one click you can reach thousands of individuals, which means many new leads for the company. However, filtering out which of these individuals are really interested in the product or service offered by the company demands a lot of effort from the sales team. This overhead is detrimental in the sense that the company can lose revenue by not targeting the real opportunities. With the aim to minimize this problem, the present work offers a proposal whose objective is the automatic identification of the client achieved through digital marketing strategies. It is proposed the usage of Machine Learning techniques, in particular supervised classification algorithms, namely Decision Tree and Naive Bayes. It was used the Scikit-learn library available for the Python programming language. In addition, it was necessary to apply the SMOTE oversampling algorithm, due to the unbalance of the dataset. In addition, in order to optimize the classification, we used the techniques of attribute selection and model selection with hyperparameters adjustment. Finally, to evaluate the results, we used the confusion matrix, the precision and coverage metrics, and the accuracy and coverage curve. Due to the imbalance of the data, the precision metric did not report good indexes results, with averages of 5.5% of correctness. In addition, the coverage was around 83%. Even with such divergent results among the applied metrics, the present work reached its goal, identifying most of the real opportunities and reporting that using this approach, it would be possible to obtain a reduction of up to 85% in the effort applied by the sales team if they had to call for all the leads. As a consequence, the company may have a cost reduction with the resources applied to obtain new customers, allowing the sales team to find new customers with greater efficiency.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Os indígenas aldeados e a guerra na documentação administrativa da Companhia Holandesa das Índias Ocidentais no Brasil (1630-1647)
    (2019-07-20) Silva, Lucas de Lima; Miranda, Bruno Romero Ferreira; http://lattes.cnpq.br/8746246350935536; http://lattes.cnpq.br/1677345577430632
    In this article, we will discuss the role of the indigenous villagers as an auxiliary military force in the expansion and safeguarding of the territory conquered by the Dutch West India Company from Portuguese America in the 17th century. The underlying questions that led to this research are based on the concepts, theoretical discussions and methods characteristic of a Historical Domain that emerged in National Historiography in the last decades of the 20th century: the “New Indigenous History”. The work of this field has left an important reassessment of the impact of the actions of Amerindian individuals and groups on historical processes and events, in the light of reinterpretations of certain concepts, as well as from the criticism of previous historiographies. To carry out this proposal, we will essentially analyze Dutch administrative sources in order to identify the extent - quantitative and qualitative - of the military employment of indigenous villagers, their relationship with war activity during the period in question and the centrality of the colonial “aldeamento” system to the practices of Dutch and indigenous people in the face of war.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A formação da sociedade do cansaço: uma reflexão sobre a educação a partir de uma escola pública de Recife
    (2019-12-16) Silva, Lucas de Lima Gonçalves da; Brito, Paulo Afonso Barbosa de; http://lattes.cnpq.br/0891943804378064; http://lattes.cnpq.br/3769075927101151
    Havin in sight the alarming number of young students from Recife nowadays with psychic problems, like depression, anxiety, Burnout syndrome etc. The present work aims to analyze if it’s possible to estabilish a direct relationship between the socialization made by the education with the increanse in the rate of psychic disorders of this population. Does the current educational model exert neuronal violence in young people? If so, in what ways this violence is exercised? And what are the consequences of this violence? To verify the truth of the thesis and answer these questions, a field research was made using questionnaires and interviews with students and former students with the purpose of collecting data to be analyzed and support a theoretical discussion capable of verifying this thesis. It is concluded that it’s possible to estabilish a relationship between education and the population’s psychic illness insofar as it internalizes values and routines that throws the individual in a life full of neuronal violences that contribute to the formation of psychic problems.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Caracterização agronômica e ambiental da pimenta biquinho sob quatro níveis de adubação
    (2019-08-10) Pareja, Marco Antonio; Coelho Júnior, José Machado; http://lattes.cnpq.br/6906686277921650; http://lattes.cnpq.br/6069196130302314
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Estrutura da comunidade meiofaunística de três praias rochosas de diferentes condições geográficas no Nordeste brasileiro
    (2019) Pereira, Maria Eduarda Oliveira; Rocha, Clélia Márcia Cavalcanti da; http://lattes.cnpq.br/8971495967943784; http://lattes.cnpq.br/4083542942187872
    The meiofauna is composed of marine organisms from 0.044 to 0.5mm in size and is tipically found in interstitial habitats. The composition of the meiofaunistic community is determined by size and type of sediment, as well as the geological, physical and chemical factors. These organisms are considered bioindicators due to their close relationship with the middle, wide distribution, rapid regeneration time and because they are organisms sensitive to environmental change. This work analyzed samples from the mid-coast and lower-mid-coast of Atalaia beaches, Archipelago Fernando de Noronha, Ilha do farol, Atol das Rocas and Muro Alto beach, in the southern coast of Pernambuco, aiming know and compare the meiofaunistic communities found in each beach. The material was treated at laboratory through routine techniques for the study of meiofauna, which was identified at high taxonomic levels. The main hypothesis of this work was that the meiofaunistic community found in the three beaches would be structurally similar, because they are characteristically rocky beach communities. With the results of the statistical analysis we saw that the meiofaunistic composition showed differences in diversity and species richness of each site studied, probably due to the different sediments types.