TCC - Licenciatura em História (Sede)

URI permanente para esta coleçãohttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/460

Navegar

Resultados da Pesquisa

Agora exibindo 1 - 4 de 4
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Extinção do Aldeamento de Cimbres: reelaboração espacial e transformações das identidades indígenas na Serra do Ororubá (Pesqueira/PE), 1850-1879
    (2024) Nascimento, Alice Victória do Monte; Dantas, Mariana Albuquerque; http://lattes.cnpq.br/8568216121012333; http://lattes.cnpq.br/9502249666929102
    In this text, we seek to present the interventions of indigenous policies in the 19th century, focusing on the Aldeamento de Cimbres, analyzing how local changes, continuously restructuring that environment, built complex relationships and caused essential changes in indigenous identities. With this purpose, based on a bibliographic review and analysis of official documents, using the concepts of territorialização and resocialization, we focus on the specificities of the process for the extinction of the Aldeamento de Cimbres in Serra do Ororubá in Pesqueira/PE. Finally, we make a brief assessment of how indigenous people remained after the extinction of the Aldeamento.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Os objetos utilitários de cozinha e mesa posta no Recife oitocentista: a cerâmica como modelagem da cultura
    (2024-09-27) Moura, Dayane Gomes de; Luna, Suely Cristina Albuquerque de; http://lattes.cnpq.br/4941715690112297; http://lattes.cnpq.br/0346614970748528
    Este trabajo monográfico explica los usos de la cerámica utilitaria para cocinas y mesas en el Recife del siglo XIX. De esta manera, buscamos comprender los cambios sociales y estructurales en la ciudad de Recife imbuidos de la perspectiva modernizadora. Así como las relaciones que se establecen entre el Sitio Histórico del Pilar y los fragmentos encontrados - con énfasis en la cerâmica - y finalmente, cómo el arte y el patrimonio son construcciones sociales. Se pretende comprender la relación que se establece entre los objetos cerámicos y la vida cotidiana decimonónica, examinando el que se puso sobre la ciudad, para luego analizar los fragmentos - reconstruyéndolos si es necesario - y el consumo de objetos cerámicos entre los grupos sociales en el siglo analizado. Para alcanzar estos objetivos se utilizaron como métodos los enfoques cualitativo -materialidad, cuantitativo - recurrencia en el sitio arqueológico y comparativo - cultura cerâmica versus sus usuarios. Los resultados, a su vez, revelaron la presencia plural de objetos cerámicos, destacando cacerolas, cuencos y jarrones. Dados los resultados, podemos concluir que el arte cerámico es amplio y que el registro arqueológico revela facetas de experiencias sociales tanto de los antiguos residentes del Pilar, como en la propia Recife.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    O vício degradante do coração do homem: arqueologia e o consumo de bebidas alcoólicas no Recife oitocentista
    (2024-02-29) Sampaio, Anthony Vinícius Souza; Luna, Cristina Albuquerque de; http://lattes.cnpq.br/4941715690112297; http://lattes.cnpq.br/2140646935718545
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Festejos e controle social: os bailes carnavalescos no Teatro de Santa Isabel (Recife, 1850 - 1855)
    (2023-04-28) Barros, Rayane Nathaline Dias de; Silva, Wellington Barbosa da; http://lattes.cnpq.br/1213688229016782; http://lattes.cnpq.br/7100858196009882
    This work arises with the purpose of analyzing the practices of nineteenth-century carnival manifestations that took place in the city of Recife, specifically within the Teatro de Santa Isabel, between the years 1850 - 1855, and how the propagation of these festivities makes it possible to understand the performance of some mechanisms of social control of the society of the time. The choice of time frame is justified by the inauguration of Teatro Santa Isabel – as a symbol of civilization for Recife society at the time, aiming to analyze the propagation of carnival balls promoted within this private space, to the detriment of Carnival manifestations. Based on the analysis of cultural manifestations, we can understand the systematization of the controlling power of the ruling class in Recife in the 19th century, as well as analyze how the instruments of communication play an important role in the construction of a civilizing ideal, which tend to marginalize the manifestations of most popular stratum of the city of Recife in the 19th century (1850 - 1855). It is in this scenario of disputes for spaces of sociability in the capital of Pernambuco, that we will investigate the attempt to build a national identity, which seeks to break with some cultural manifestations that do not meet the civilizing progress that fosters the ideals of a slave-owning elite.