Licenciatura em História (Sede)
URI permanente desta comunidadehttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/22
Siglas das Coleções:
APP - Artigo Publicado em Periódico
TAE - Trabalho Apresentado em Evento
TCC - Trabalho de Conclusão de Curso
Navegar
205 resultados
Filtros
Configurações
Resultados da Pesquisa
Item “Policiar é civilizar”: policiamento e projeto civilizador no Recife oitocentista (1842-1845)(2025-03-20) Gomes, Amanda Caroline Barbosa; Silva, Wellington Barbosa da; http://lattes.cnpq.br/1213688229016782; http://lattes.cnpq.br/2678112330462560Este artigo tem como objetivo explorar a ação da polícia no espaço público e o seu papel na implementação de um processo civilizador nas ruas do Recife oitocentista, de 1842 a 1845. Para tanto, foi necessário contextualizar por que se transformam a instituição, a conduta e a constituição afetiva de pessoas, usando como pano de fundo a obra de Norbert Elias intitulada: O Processo Civilizador (1994). Inicialmente discutimos o processo civilizador que as elites dirigentes tentavam implementar no Recife, fazendo uso de aparatos policiais em moldes burocráticos. Recuperamos usos de conceitos teóricos como governamentalidade e antidisciplina, considerados ímpares para que o leitor compreenda como nos oitocentos houve uma tentativa de normatizar comportamentos de pessoas consideradas não civilizadas. Em seguida ocupamo-nos com a análise da estruturação interna do Corpo de Polícia no período em tela. Por fim, verificamos as ações de policiamento, práticas e técnicas de governo para estabelecer a ordem social e garantir a tranquilidade pública, passeando por documentos manuscritos da polícia disponíveis no Arquivo Público Estadual Jordão Emerenciano na coleção da Polícia Civil. Com isso, pretendemos mostrar as raízes históricas das atribuições legais que conhecemos hoje desse aparato estatal teoricamente tão atrelado e comprometido ao combate da criminalidade, e contribuir também para a ampliação de estudos com a temática da polícia na historiografia brasileira, que vem se construindo lentamente.Item Representações sobre povos indígenas: uma análise historiográfica a partir da crônica “Duas viagens ao Brasil” de Hans Staden(2025-03-18) Santos, Yasmim Larissa Gonçalves dos; Dantas, Mariana Albuquerque; http://lattes.cnpq.br/8568216121012333; http://lattes.cnpq.br/6536981049328121Este trabalho propõe um olhar acerca da crônica “Duas Viagens ao Brasil” (1557) de Hans Staden analisando as formas que o discurso do cronista do século XVI influenciou as maneiras pelas quais sociedades indígenas e suas relações sociais e culturais são refletidas. Atentando-se sobre como o contato de Staden com diferentes povos indígenas, desde Pernambuco até Bertioga, foi moldando sua visão acerca dessas sociedades. Através do levantamento bibliográfico de trabalhos de autores como João Pacheco de Oliveira e Elisa Garcia, propõe-se uma revisão bibliográfica que toma como ponto central o protagonismo desses povos nas transformações sociais e culturais presentes em seus cotidianos. Assim como, o poder que a tomada de crônicas de viajantes como fonte verídica das realidades de povos indígenas do século XVI tem na criação de estereótipos sobre essas comunidades. Ademais, destaca-se o papel ativo das mulheres indígenas como molas centrais de suas comunidades, seja através das atividades desenvolvidas ao estabelecimento de alianças por meio de casamentos. Buscando assim, olhar para as imagens desenvolvidas em torno dos indígenas do século XVI, como também produtos de uma realidade social que entendia nesse, o outro que deveria ser civilizado por preceitos e normas de uma sociedade europeia tida como civilizada.Item Os ecos da ditadura militar nas bibliotecas da UFRPE: as ausências percebidas(2022-06-02) Silva, Isaac Beserra da; Bezerra, Rozélia; http://lattes.cnpq.br/0968758655400113Este trabalho analisará as permanências das censuras impostas durante a ditadura civil-militar. Nesse contexto, duas escritoras, diletas pelo público e pelos pares, tiveram suas obras confiscadas e queimadas. A saber, Cassandra Rios e Adelaide Carraro. A arte destas autoras foram rotuladas e sumariamente reprimidas. Para um aluno as bibliotecas universitárias são como um baluarte de conhecimento e formadora de saberes, ao examinarmos a pluralidade discursivas e o posicionamento da biblioteca em seu escopo de seleção e o controle dos livros pelos detentores do poder analisaremos a influência e procuremos conhecer o impacto sobre as obras e responder a questões como: será que os ecos da ditadura civil-militar estão nas estantes das bibliotecas da Universidade Federal Rural de Pernambuco? Quais as ausências percebidas?Item Por uma historiografia da felicidade: o Colóquio Walter Lippmann (1938) e a happycracia como faceta do neoliberalismo(2024-10-03) Córdula Neto, Raul; Barbosa, Lúcia Falcão; http://lattes.cnpq.br/5667594441132627; http://lattes.cnpq.br/1436277940038969Este artigo procura debater as estratégias do neoliberalismo para produção de uma nova razão no mundo, sobretudo uma faceta dessa racionalidade: a obrigatoriedade da felicidade. Para tanto, tomamos o Colóquio Walter Lippmann, que ocorreu em Paris, em 1938, como momento de refundação do liberalismo e de instauração das bases para uma nova racionalidade do capitalismo. Entretanto, nosso foco recairá sobre a manipulação de um estado de “felicidade” paradoxal, que provoca satisfações efêmeras e sofrimentos constantes diante do imperativo de sermos bem-sucedidos e felizes. A happycracia opera na lógica do consumo egoísta e imediato do sujeito empreendedor de si mesmo, em contínua concorrência com os demais.Item Vilas operárias e as reconfigurações urbanas de Santo Amaro no século XX(2025-02-17) Souza, Carolina Rego; Albuquerque, Mariana Zerbone Alves de; http://lattes.cnpq.br/8419255160811830; http://lattes.cnpq.br/7174481089042991This study aims to analyze the territorial, urban, and social transformations over time in the Santo Amaro neighborhood. It is essential to highlight that, in the early 20th century, hygienist and eugenic urban policies had a significant influence on the changes that occurred in the city of Recife. Following the intervention of the state government, led by Agamenon Magalhães, which targeted the elimination and removal of Mocambos, an intense gentrification process began, promoting a new dynamic of urban modernization and sanitization. This process led to significant alterations in the urban space, including the construction of several workers' villages in Santo Amaro, driven both by initiatives from the Liga Social Contra o Mocambo and private investments.Item “Memórias de ferro”: o ensino baseado em projeto científico realizado com turmas do ensino médio, em escola privada de Camaragibe - PE (2024)(2024-12-19) Santos, Mateus de Souza; Barbosa, Lúcia Falcão; http://lattes.cnpq.br/5667594441132627This article aims to report and reflect on the development of the scientific project " Iron Memories: repression, torture and resilience of women during the military dictatorship in Pernambuco (1964-1985)", carried out with students from the 1st grade of High School, in a private school in Camaragibe-PE, in 2024. From this experience report, we intend to analyze the application of scientific projects in the teaching of History, aiming to work with historical contents through more active and critical approaches, as defended by Demo (2003) and Dewey (1916). This project integrated theory and practice, seeking to promote the engagement and intellectual autonomy of the students involved.Item “Educar-nos a nós próprios”: a pedagogia anticolonial as Escolas-Piloto do P.A.I.G.C. (1950 -1979)(2025-01-29) Santos, Letícia Maria Torres Melo dos; Silva, Giselda Brito; http://lattes.cnpq.br/2327404253426354; http://lattes.cnpq.br/1550315608408255This article addresses the anticolonial pedagogy of the Pilot Schools, created within the scope of the African Party for the Independence of Guinea-Bissau and Cape Verde (P.A.I.G.C), during the period of the struggle for independence and afterwards. The objective of this work is to situate the profile of Amílcar Cabral, as the founder of P.A.I.G.C. We also seek to highlight the contribution of Paulo Freire and Mário de Andrade to the anticolonial education project proposed by Amílcar Cabral, indicating their places of dialogue with Amílcar Cabral and with the Pilot Schools project. The goal is to indicate how these dialogues were important for the “Pilot Schools” during the process of anticolonial struggles, identifying the pedagogical thinking of Amílcar Cabral and of those who most collaborated with his pedagogical project for the formation of a historical consciousness focused on colonial liberation. To this end, we sought to demonstrate how these Schools represented a counterpoint to the colonial educational policy implemented by the colonizers, using program documents produced by the P.A.I.G.C on educational policy during the liberation process and documents that deal with the presence of Freire's Method and the participation of Mário de Andrade in the pedagogical project of the Schools.Item A linguagem simbólica: ut pictura poesis no sermão de Nossa Senhora da Conceição pelo jesuíta Antônio de Sá (1658)(2025-01-27) Silva, Victória Lorrany Almeida; Leite, Bruno Martins Boto; http://lattes.cnpq.br/3005775363936476; http://lattes.cnpq.br/9358403978156323This article aims to reflect on literature and visual culture based on the structuring principle of the artist/writer's practice, present from Antiquity to the 18th century, called ut pictura poesis, using for this purpose the discourse of the preacher Antônio de Sá, resorting to his sermon of Our Lady of the Conception, preached in the Igreja Matriz de Recife (1658), to extract the narrated images and create a debate on the intersections with visual representations through the similar themes in both arts. With this objective, the methods used were the structural and literary analysis of the orator's sermon, in which the base sermon for the article was found, as well as bibliographical research, which collaborated in encompassing the themes of the Society of Jesus, sermonistic literature, the 17th century Baroque and theories of analysis of works of art. Therefore, it is proposed, through the extraction of its themes and narrated images, to contextualize it through the worldview of the period and visual representations that dialogue with the images uttered, with the intention of conceiving the meaning given to such representations. This connection helps to lead the pictorial and sculptural styles to be seen as styles that equally come from the intellect and ideas.Item Entre insígnias e brasões: a construção do Movimento Armorial sob a ótica do Diário de Pernambuco (1970-1974)(2024-10-04) Soares Júnior, José Benedito; Silva, Lucas Victor; http://lattes.cnpq.br/0058476610695399; http://lattes.cnpq.br/2171560150857240This research aims to analyze the dissemination of the Armorial Movement in the publications of the newspaper Diário de Pernambuco (DP), in the city of Recife, from 1970 to 1974. Using the newspaper as the source and object, the goal is to identify how the DP disseminated and represented the Movement Armorial in its editions and also address the role of the subjects involved in disseminating the Armorial Movement, their social positions and the state support given to this cultural manifestation. The data for this research was collected in the Hemeroteca Digital, on the National Library website, using the word ‘armorial’ as a filter. Data analysis showed that the discourses produced by the DP are similar to the state discourse in the cultural scope. This discourse aspires to portray the Armorial Movement, especially the Orquestra Armorial de Câmara do Recife as a manifestation that represents the roots of Brazilian culture.Item A evolução da Polícia Militar em Pernambuco: uma análise da modificação da conduta policial com a adoção do modelo democrático pós-1988(2024-10-03) Borges, Gilberto Ricardo da Costa Silva; Silva, Wellington Barbosa da; http://lattes.cnpq.br/1213688229016782; http://lattes.cnpq.br/5914482782541589The Military Police of the State of Pernambuco (PMPE) emerged in the context of the unrest in the province of Pernambuco, marked by the Confederation of the Equator in 1824. This event was crucial for the establishment of a police force aimed at maintaining order and protecting the interests of Emperor D. Pedro I. Over time, the police institution has reinvented and adapted to the social and moral values of each era, operating in various ways from its inception to the present day. Until the end of the Military Dictatorship (1964-1985), police actions were often associated with a show of force, frequently related to the repression of the populace. With the return to democracy and the adoption of the democratic rule of law, police services and the military institution itself had to reformulate to meet the demands and proposals of the Citizen Constitution of 1988, which remains in effect today. Since then, the PMPE has strived to promote internal changes and improve its external performance in the defense and assurance of human dignity. However, there is still a long way to go, and this article is dedicated to exploring the history of the PMPE and analyzing the mechanisms used by the institution to ensure and adhere to the legal principles related to Human Rights.