01. Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE (Sede)

URI permanente desta comunidadehttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/1

Navegar

Resultados da Pesquisa

Agora exibindo 1 - 10 de 59
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Um diário de campo: os ditos e não-ditos na caminhada de um futuro professor
    (2021) Silva, Anderson Soares da; Nascimento, Mizael Inácio do; http://lattes.cnpq.br/9141951748332351
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Relatório Final do Estágio Curricular Obrigatório
    (2019) Lima, Milena Maria da Silva de; Vasconcelos, Gilvânia de Oliveira Silva de; Faria, Andréa Alice da Cunha; http://lattes.cnpq.br/9061416520602275; http://lattes.cnpq.br/3816764037807462; http://lattes.cnpq.br/2432709691776278
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Relatório final do Estágio Curricular Obrigatório
    (2022) Silva, Géssica dos Santos; Santos, Maria Elizabete Pereira dos; http://lattes.cnpq.br/7005094493372410; http://lattes.cnpq.br/0324084003481995
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Relatório final do Estágio Curricular Obrigatório
    (2020) Pinto, Maysa Queiroz; Santos, Maria Elizabete Pereira dos; http://lattes.cnpq.br/7005094493372410; http://lattes.cnpq.br/8500329329793563
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Experimentação investigativa em eletroquímica: análise das contribuições para a formação de licenciandos em Química
    (2022-09-28) Santos, Jeibson Joaquim dos; Freitas, Kátia Cristina Silva de; http://lattes.cnpq.br/5859266863241551; http://lattes.cnpq.br/3779449247384247
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Histórias em quadrinhos em sala de aula: o que pensam os educadores em formação da UFRPE
    (2022-10-07) Carvalho, Mariana Oliveira de; Alves, Bruno Fernandes; http://lattes.cnpq.br/8297422717781216; http://lattes.cnpq.br/9920797400406355
    This study had as general objective to verify the perception of the students of the Degree in Pedagogy at UFRPE, who attended the optional discipline Comics and Education, about the use of comics in education; as specific objectives, to know the relationship of the researched with the language of comics and to identify if they were used as a didactic resource in their basic education. The research was qualitative and data were collected through the application of a questionnaire and non-participant observation. We conclude that there was a change in the perception of the students surveyed about the use of comics in education and about the importance of comics in the teaching-learning process. Finally, we believe that more research on comics in education can help teachers build teaching methodologies that approach the learning process in a playful way.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A visibilidade dos estudos de gêneros nos projetos pedagógicos do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal Rural de Pernambuco
    (2022-10-03) Cabral, Ana Carolina Gomes da Silva; Souza, Ana Paula Abrahamian de; http://lattes.cnpq.br/5944309643014109; http://lattes.cnpq.br/3906970103863900
    This research sought to reflect on the visibility of gender studies in the Degree in Pedagogy, Campus Dois Irmãos, Recife, Pernambuco Dois Irmãos campus. The theoretical framework was drawn up based on Scott (1995), Louro (1997), Carvalho (2015), Rosemberg (2001), Santos and Souza (2020), Grossi (1998), Saviani (2020), Laville and Dionne (1999). Methodologically, a document analysis was carried out based on the PPC's of the Degree in Pedagogy, which are two, the first one had in the year 2010, and the current one, in the year 2018. gender in the Pedagogy course, which can be viewed in the course menus. We understand that it is necessary to expand this discussion on this subject in an articulated way, because it will be through the deepening of issues related to the body, gender and sexualities that we will have professionals prepared to deal with the systemic practices of machismo, sexism and all kinds of violence to people who do not conform to the sex-gender system.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Construção docente e ensino de língua portuguesa: o papel do PIBID na formação inicial a partir de um relato de experiência
    (2022-10-10) Silva, Amanda Priscilla Maria do Nascimento; Melo, Sandra Helena Dias de; http://lattes.cnpq.br/9741642922205953; http://lattes.cnpq.br/3005700760194389
    El objetivo principal de este trabajo es reflexionar sobre la formación inicial docente a partir de la experiencia de una becaria del Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência del curso de Letras en la UFRPE, de agosto de 2018 a febrero de 2020. La metodología es de carácter bibliográfico y está basada principalmente en autores de lingüística aplicada y pedagogía crítica, este trabajo discute cuestiones relacionadas con la construcción de la identidad docente, la relación entre teoría y práctica y la enseñanza del portugués. De las discusiones suscitadas a lo largo del artículo, se concluye que la inserción del alumno de graduación en la escuela a través del PIBID hace más palpable la reflexión sobre la práctica y su relación con la teoría, considerando que el Pibidiano experimenta en el terreno de la observación escolar. y acción-reflexión-acción, ejercicios que contribuyen a la construcción de la identidad ya la superación de la dicotomía entre teoría y práctica en favor de uma formación docente de mayor calidad.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Relatório final do estágio curricular obrigatório
    (2019) Lima, Jasiel José de; Silva, Suely Alves da; http://lattes.cnpq.br/3497194749381919; http://lattes.cnpq.br/0975356390769917
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Relatório final de estágio curricular obrigatório
    (2019) Leão, Lindovaldo José; Silva, Suely Alves da; http://lattes.cnpq.br/3497194749381919; http://lattes.cnpq.br/7515944331233316