02. Unidade Acadêmica de Educação a Distância e Tecnologia (UAEADTec)
URI permanente desta comunidadehttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/2876
Navegar
10 resultados
Resultados da Pesquisa
Item A abordagem das variações linguísticas no livro didático do 6º ano de língua portuguesa tecendo linguagens(2022-07-18) Nascimento, Vanessa Maria Leonisa da Silva; Domingos, Suzana Ferreira Paulino; http://lattes.cnpq.br/2393224245460974; http://lattes.cnpq.br/6889986563201805Item A BNCC e o livro didático de Língua Portuguesa : contribuições da música nas aulas de linguagem(2023-12-21) Silva, José Carlos Rodrigues da; Rosa, Aliete Gomes Carneiro; http://lattes.cnpq.br/9765841869399460Item Concepções de leitura no livro didático de língua portuguesa: dos documentos oficiais da educação ao ensino de língua materna(2023-01-10) Andrade, Karlla Pessoa de; Ferreira Júnior, José Temístocles; http://lattes.cnpq.br/6415276115481076; http://lattes.cnpq.br/1825913450330826Item O texto dissertativo-argumentativo no livro didático do 3º ano do ensino médio(2023-11-29) Camelo, Fábio Rennan da Silva; Vicente, Renata Barbosa; http://lattes.cnpq.br/2541553913706614; http://lattes.cnpq.br/0197021787176356Item Análise das atividades de interpretação textual no livro didático de língua portuguesa do ensino fundamental(2020-09-11) Santos, Maria Isabel Afonso Ferreira da Silva; Levay, Paula Basto; http://lattes.cnpq.br/6421376400928529; http://lattes.cnpq.br/2085134828641901Item A multimodalidade aplicada ao estudo de charges no ensino fundamental: uma análise de propostas de livros didáticos de português(2021-08-20) Sousa, Elizangela Pereira de; Pedrosa, Paloma Pereira Borba; http://lattes.cnpq.br/1116526654784440; http://lattes.cnpq.br/6843304492214969Item História da alimentação no livro didático de história: Análise dessa relação em quatro coleções didáticas dos anos finais do ensino fundamental aprovadas na edição 2017 do PNLD(2021-03-31) Alves, Ana Francisca de Lima; Barros, Gabriel Navarro de; http://lattes.cnpq.br/3280959855647241; http://lattes.cnpq.br/4878403689314092History of the Final Years of Elementary School (6th to 9th Year), approved in the 2017 edition of the National Textbook Program (PNLD), requested and used by school teachers was carried out. public institutions in Brazil during the 2017/2018/2019 triennium. The study consisted of verifying how the foods were represented in the narratives present in the selected didactic works and thoroughly analyzed. That refer to the following History collections: (i) “History, Society & Citizenship” by the author Alfredo Boulos Júnior; (ii) “Projeto Araribá – História” by author Maria Raquel Apolinário; (iii) “Will to Know – History” by authors Adriana Dias, Keila Grinberg and Marco Pellegrini; (iv) “Studying History: From the origins of man to the digital age” by Patrícia Ramos Braick. The volumes referring to the first three sets of Didactic Books (total of twelve volumes) were made available virtually by the PNLD Memorial of the Federal University of Rio Grande do Norte. While those related to the last set (total of four volumes) were provided by a municipal school in the city of Barreiros – Pernambuco, obtained after request. This research incorporates the History of Food and is in line with studies on the History of Food. Regarding the objectives, if Exploratory Research was carried out, the methodological procedures adopted involved Bibliographic and Documentary Research. Through the consultation of virtual and physical productions, as well as a Qualitative approach and use of bibliography, theoretical choices such as Bittencourt (2008), Certeau (1996), Chervel (1990) and Ramos (2012). At the end of the verification, it was identified that food is very represented in the narratives included in the analyzed works, due to the fact that all collections present information about food and / or food. In some moments the representation happens through explanatory explanations, however, most of the time it happens through fast and very superficial exposures. There is a connection between food and social, cultural, economic, religious and political aspects, as well as a great use of images related to the History of Food and many activities that aim to fix the reports passed on in the sections of the volumes.Item A literatura infantojuvenil no livro didático de língua portuguesa: análise de propostas de exercícios de leituras literárias(2018) Galindo, Olga Heloísa de Almeida; Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833; http://lattes.cnpq.br/8911417079521641Item O livro didático de língua portuguesa e os descritores do Saepe no 3º ano do ensino médio(2019) Barbosa, Gilvana Myrelly de Lima; Luna, Ewerton Ávila dos Anjos; http://lattes.cnpq.br/0502123155013190; http://lattes.cnpq.br/0006920146090205Item A representação de gêneros textuais em atividades de leitura nos livros didáticos de língua portuguesa do 7º ano do ensino fundamental(2019) Pimentel, Débora Cristine Maria Rosas Marinho; Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833