01.1 - Graduação (Sede)

URI permanente desta comunidadehttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/2

Navegar

Resultados da Pesquisa

Agora exibindo 1 - 10 de 62
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Um diário de campo: os ditos e não-ditos na caminhada de um futuro professor
    (2021) Silva, Anderson Soares da; Nascimento, Mizael Inácio do; http://lattes.cnpq.br/9141951748332351
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Relatório Final do Estágio Curricular Obrigatório
    (2019) Lima, Milena Maria da Silva de; Vasconcelos, Gilvânia de Oliveira Silva de; Faria, Andréa Alice da Cunha; http://lattes.cnpq.br/9061416520602275; http://lattes.cnpq.br/3816764037807462; http://lattes.cnpq.br/2432709691776278
  • Imagem de Miniatura
    Item
    O impacto do uso do Google Workspace for Education na formação de professores da educação básica brasileira
    (2023-04-20) Oliveira, Vanessa Cristina da Silva; França, Rozelma Soares de; http://lattes.cnpq.br/4282789732521235; http://lattes.cnpq.br/4145130964935664
    Digital technology is increasingly gaining strength within school spaces, something that has been intensified with the COVID-19 pandemic. Its influence in these spaces is already supported by official documents, such as the BNCC, which even provides for the development of computational thinking at school. At the same time, teacher training is also impacted, as shown by the BNC-Continued Training. Thus, there is an emerging need for training to support these teachers in understanding, using and creating digital technologies in their practices. In 2006, Google launched G Suite for Education, a version of its product with digital tools to support educators in their didactic-pedagogical activities. However, until mid-2020, uptake by educational institutions was limited. With the COVID-19 pandemic, Google boosted the use of the service, which was renamed to Google Workspace for Education, being used by more than 120 million teachers and students in several countries during remote classes. In this context, this research aims to analyze the impact of using Google Workspace for Education in teacher training promoted within Safetec. After analyzing the data collected through questionnaires and interviews, the main results indicate that the use of this technological platform contributes to an improvement in the organization of pedagogical work, in the planning of activities and in the promotion of interactivity and collaboration between students and teachers.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Um processo inovador na formação continuada de professores: um olhar para a profissionalidade e os quefazeres de professores e professoras da educação básica
    (2023-04-26) Oliveira Neto, Aristides José de; Oliveira, Gilvaneide Ferreira de; http://lattes.cnpq.br/1867136982092239; http://lattes.cnpq.br/2104049718849692
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Relatório final do Estágio Curricular Obrigatório
    (2022) Silva, Géssica dos Santos; Santos, Maria Elizabete Pereira dos; http://lattes.cnpq.br/7005094493372410; http://lattes.cnpq.br/0324084003481995
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Relatório final do Estágio Curricular Obrigatório
    (2020) Pinto, Maysa Queiroz; Santos, Maria Elizabete Pereira dos; http://lattes.cnpq.br/7005094493372410; http://lattes.cnpq.br/8500329329793563
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Formação de professoras e professores e conteúdos cordiais: a educação em Direitos Humanos é uma necessidade formativa na Licenciatura em Química?
    (2023-09-18) Santos, Ismael Lucas dos; Simões Neto, José Euzébio; http://lattes.cnpq.br/3560726840212196; http://lattes.cnpq.br/7423784204105582
    Este trabajo se desarrolló como parte de un proyecto más amplio, denominado “Movimientos formativos para la enseñanza de la Química”, que tiene como objetivo reflexionar sobre el papel que juegan las carreras de Licenciatura en Química en la formación de profesores en relación con temas y tendencias actuales Del conocimiento de la Enseñanza de la Química. Así, con el enfoque desarrollado em este trabajo, buscamos agregar a los resultados del proyecto en pantalla una mirada a una de las dos carreras de Licenciatura en Química de la UFRPE, ubicada en la ciudad de Recife, para comprender cómo los documentos institucionales básicos, la representación docente y la representación de egresados entienden la relación entre la Enseñanza de la Química y la Educación en Derechos Humanos como uma necesidad de formación docente, con enfoque en el enfoque de Contenidos Cordiales. Para ello, nos anclamos en un sesgo de investigación cualitativa, con uma metodología dividida en dos grandes momentos, a saber: investigación documental y entrevistas narrativas. En la primera parte, a partir del análisis de contenido de Bardin, realizamos un estudio comparativo entre los dos principales documentos oficiales vigentes en la Licenciatura en Química, el PPC iniciado en 2010, en fase de finalización, y el más reciente, 2020, con el propósito de reconocer cómo la Educación en Derechos Humanos encuentra institucionalmente un lugar en la estructura formativa, considerando el diálogo con la Enseñanza de la Química. Luego, en la segunda parte, desarrollamos dos instrumentos de entrevista narrativa, uno centrado en docentes y el otro en estudiantes graduados. Luego invitamos a tres representantes de cada clase, quienes respondieron al instrumento, con el objetivo de comprender cómo las personas que crearon el curso perciben y organizan sus experiencias y si la Educación en Derechos Humanos fue abordada como una necesidad de manera efectiva dentro del curso.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Experimentação investigativa em eletroquímica: análise das contribuições para a formação de licenciandos em Química
    (2022-09-28) Santos, Jeibson Joaquim dos; Freitas, Kátia Cristina Silva de; http://lattes.cnpq.br/5859266863241551; http://lattes.cnpq.br/3779449247384247
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Histórias em quadrinhos em sala de aula: o que pensam os educadores em formação da UFRPE
    (2022-10-07) Carvalho, Mariana Oliveira de; Alves, Bruno Fernandes; http://lattes.cnpq.br/8297422717781216; http://lattes.cnpq.br/9920797400406355
    This study had as general objective to verify the perception of the students of the Degree in Pedagogy at UFRPE, who attended the optional discipline Comics and Education, about the use of comics in education; as specific objectives, to know the relationship of the researched with the language of comics and to identify if they were used as a didactic resource in their basic education. The research was qualitative and data were collected through the application of a questionnaire and non-participant observation. We conclude that there was a change in the perception of the students surveyed about the use of comics in education and about the importance of comics in the teaching-learning process. Finally, we believe that more research on comics in education can help teachers build teaching methodologies that approach the learning process in a playful way.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A visibilidade dos estudos de gêneros nos projetos pedagógicos do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal Rural de Pernambuco
    (2022-10-03) Cabral, Ana Carolina Gomes da Silva; Souza, Ana Paula Abrahamian de; http://lattes.cnpq.br/5944309643014109; http://lattes.cnpq.br/3906970103863900
    This research sought to reflect on the visibility of gender studies in the Degree in Pedagogy, Campus Dois Irmãos, Recife, Pernambuco Dois Irmãos campus. The theoretical framework was drawn up based on Scott (1995), Louro (1997), Carvalho (2015), Rosemberg (2001), Santos and Souza (2020), Grossi (1998), Saviani (2020), Laville and Dionne (1999). Methodologically, a document analysis was carried out based on the PPC's of the Degree in Pedagogy, which are two, the first one had in the year 2010, and the current one, in the year 2018. gender in the Pedagogy course, which can be viewed in the course menus. We understand that it is necessary to expand this discussion on this subject in an articulated way, because it will be through the deepening of issues related to the body, gender and sexualities that we will have professionals prepared to deal with the systemic practices of machismo, sexism and all kinds of violence to people who do not conform to the sex-gender system.