TCC - Licenciatura em Educação Física (Sede)
URI permanente para esta coleçãohttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/267
Navegar
55 resultados
Resultados da Pesquisa
Item A produção do conhecimento em educação física escolar: contribuições do PROEF da Universidade de Pernambuco(2025-03-14) Souza, Mariana Vieira Alexandre de; Paiva, Andréa Carla de; http://lattes.cnpq.br/1546386833032185; http://lattes.cnpq.br/4301212437632660A temática sobre a produção do conhecimento no mestrado profissional de Educação Física associada com as concepções de Educação Escolar e Educação Física Escolar presentes nos estudos, chamam a nossa atenção para analisar e apontar se estão alinhadas numa perspectiva crítica. O presente estudo teve como objetivo geral analisar as contribuições da produção do conhecimento do Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional – Universidade de Pernambuco. Por se tratar de um mestrado profissional, o público-alvo são professores de Educação Física, servidores da Rede Pública de Ensino. Compreende-se que a prática pedagógica do professor é orientada por meio de bases teóricas, para tanto, é possível identificar na prática de ensino quais as teorias e abordagens pedagógicas no âmbito da Educação Física que permeiam o processo de ensino-aprendizagem. Trata-se, portanto, de uma pesquisa de natureza qualitativa, do tipo documental. A fonte documental da pesquisa foram as dissertações de mestrado, da 1ª turma do Mestrado Profissional em Educação Física da Universidade de Pernambuco, publicadas em 2020. Para o tratamento dos dados recorremos à análise de conteúdo do tipo categorial por temáticas. Evidencia-se que a maioria dos alunos têm orientado sua prática educacional com as bases teóricas. Sobre a Concepção de Educação Física Escolar, observamos que o Coletivo de Autores estava presente em 07(sete) das 09(nove) dissertações. Podemos assim inferir que a maior parte dessas dissertações estão construídas sobre referências críticas do conhecimento. Contudo, ressaltamos a necessidade de mais estudos, com ampliação na análise em outros estados e regiões do Brasil.Item Muitas são as saídas de jogo: experiências de capoeira em uma escola da Rede Municipal do Recife(2024-09-24) Lôbo, Maria Eduarda César; Paiva, Andréa Carla de; Cordeiro, Izabel Cristina de Araujo; http://lattes.cnpq.br/0905745064754853; http://lattes.cnpq.br/1546386833032185Apesar da nítida relação entre a formação da sociedade brasileira e a capoeira, ainda são escassos os estudos acadêmicos e, mesmo com os projetos da Secretaria de Educação e as Leis que garantiriam o acesso à arte, raros são os espaços formais de educação que se permitem ou conseguem abrigar tal manifestação cultural para dentro dos seus muros. O presente trabalho teve como objetivo geral analisar as contribuições da capoeira na educação escolar para a formação humana, e os objetivos específicos de identificar a capoeira como manifestação cultural, apresentar as experiências vividas com a capoeira sob o olhar da animação cultural e discutir procedimentos didáticos para o ensino da capoeira para as crianças. Trilhando o caminho da sistematização da experiência vivida numa escola municipal da cidade do Recife, tal experiência norteou procedimentos didáticos diferentes, cobertos de ludicidade. Levando-nos a concluir que da mesma forma que a academia não valoriza os saberes populares, os adultos não valorizam os saberes infantis, e quando um saber cala o outro, temos um saber empobrecido, logo, incompleto. Neste sentido, a pesquisa se desdobra em fomentar não apenas procedimentos didático-metodológicos para ensinar capoeira para crianças, mas também nos ajuda a refletir sobre como podemos engrandecer nossos saberes sem perder o brilho no olhar.Item Educação física escolar na educação do campo: a trajetória do tema “Escola do campo” no CONBRACE/CBCE (2009 a 2023)(2025-03-13) Fernandes, Danielle Cristina Lima; Lira, Maria Helena Câmara; http://lattes.cnpq.br/1315487815493191A Educação do Campo tem sua “identidade definida pela sua vinculação às questões inerentes à sua realidade, ancorando-se na temporalidade e saberes próprios dos estudantes, na memória coletiva que sinaliza futuros” (Brasil, 2002). E a Educação Física, enquanto componente curricular obrigatório na escola, tem um papel fundamental na valorização e problematização de temas relacionados à realidade e ao desenvolvimento do conhecimento construído ao longo dos anos. Considerando esses assuntos, por meio de uma revisão bibliográfica e análise documental, buscou-se discutir o que se pesquisa sobre a educação do campo na área da Educação Física, considerando os anais do Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE). Para isso se faz necessário compreender as expressões Campo e Rural, por dentro do debate educacional; identificar e analisar as publicações do CONBRACE, do Grupo de Trabalho Temático (GTT) Escola, destacando os tipos de produção, as problemáticas abordadas e as conexões com o contexto do campo. Ao total, foram encontradas 31 publicações utilizando esses descritores, entretanto, nem todas as produções tratam de Educação do Campo, destas produções apenas 8 abordam, de fato, o assunto de interesse desta pesquisa. Os estudos identificados foram avaliados quanto à sua profundidade e conexão com a Educação do Campo, possibilitando a sua categorização em três níveis: (1) Tipo de produção, (2) Temática/ Problemática; (3) Relação com o campo: Superficial, Contextual e Conexão. Por fim, a partir dessas análises, pode-se perceber que, embora a educação do campo tenha sido um tema central em algumas produções, ela ainda perpassa apenas como contexto, além disso, a pesquisa demonstrou que ainda há pouco interesse de pesquisa sobre este assunto entre as produções do CONBRACE. Logo, ainda há desafios em explorar as suas dimensões de forma aprofundada no contexto da Educação Física e gerar contribuições para o melhoramento da realidade da Escola do Campo.Item A importância do esporte voleibol para o desenvolvimento motor de crianças e adolescentes(2025-03-14) Peixoto Junior, Courts Miranda; Nascimento, Tárcio Amâncio do; http://lattes.cnpq.br/7587998432643663A presente pesquisa intitula a importância do esporte voleibol para o desenvolvimento motor de crianças e adolescentes, o que envolve o desenvolvimento neuromuscular nas aulas de educação física escolar. O problema de pesquisa investiga como a prática dessa modalidade pode contribuir para a melhora das habilidades motoras dos estudantes. O objetivo geral é analisar os benefícios do voleibol no desenvolvimento motor, enquanto os objetivos específicos incluem compreender os fundamentos da modalidade, identificar as principais habilidades motoras trabalhadas e estabelecer a relação entre a prática do esporte e o aprimoramento das capacidades físicas das crianças e adolescentes. A pesquisa segue uma abordagem qualitativa, por meio de uma revisão bibliográfica baseada em artigos acadêmicos indexados em bases como SciELO, LILACS, PubMed e Google Acadêmico. Como resultados da pesquisa apontamos que a prática sistematizada do voleibol contribui significativamente para o aprimoramento da coordenação motora, equilíbrio, agilidade e força muscular dos praticantes, além de favorecer a socialização e o trabalho em equipe. Conclui-se que a inclusão do voleibol no ambiente escolar pode ser uma ferramenta eficaz para o desenvolvimento motor e social dos alunos, auxiliando na formação integral dos mesmos.Item Capoeira: a expressão de luta e resistência nas aulas de educação física(2024-10-03) Silva Filho, Dimas Joaquim da; Silva, Eduardo Jorge Souza da; http://lattes.cnpq.br/5214370124132694This research work aims, through a literature review, to rescue the historical and cultural essence of capoeira; martial art of African origin, developed and improved in the slave quarters of Brazil as a form of struggle and resistance for enslaved black people. As a research problem, we raise the question: How is capoeira treated in academic productions as an expression of struggle and cultural resistance? The general objective of this research is to analyze the treatment of capoeira in School Physical Education as a manifestation of struggle and resistance, aiming to understand its pedagogical implications, its benefits for the integral development of students and the challenges faced by educators. It is concluded that capoeira as a teaching content for Physical Education is shown to be powerful knowledge, in line with the objectives outlined in the National Common Curricular Base (BNCC). It bridges the gap between cultural heritage and modern educational needs, offering a dynamic and meaningful approach that goes beyond the traditional boundaries of Physical Education.Item Natação enquanto conteúdo da educação física escolar(2024-10-03) Fragoso, Eduardo Santos; Lindoso, Rosângela Cely Branco; http://lattes.cnpq.br/3076590717855221Swimming, initially an essential skill from ancient times, has evolved over the years to become a comprehensive sport recognized for its ability to positively impact human development. This study starts from the question: How has swimming as a content of school Physical Education been studied? aims to investigate and analyze how the production of knowledge has been dealing with the sport of swimming. To achieve this, examining its historical, social and cultural aspects, while identifying the benefits associated with its practice. The methodology used in the study was a bibliographic review, with a qualitative approach, from a social perspective, based on the contributions of several authors. The search was carried out on the SciELO, Google Scholar platforms and the UFRPE repository. The search descriptors were “Natação AND Escola” “Natação AND Educação Física”, resulting in a range of 5 and 20 works found for each term. However, after a detailed evaluation, only 5 of these works were considered relevant to the topic, meeting the established inclusion criteria, such as analyzing academic works and scientific articles published between 2015 and 2022, in Portuguese. The results obtained highlight that starting swimming early provides significant benefits in several dimensions of development and health. These include advances in psychomotor development, strengthening social and emotional relationships, promoting self-knowledge, emotional regulation, muscle strengthening, improving circulatory and respiratory health, postural correction, among other aspects. In summary, the skills acquired through swimming in childhood result in a notable improvement in quality of life, considering the cumulative benefits throughout continuous practice. It became evident after analyzing the articles, that although the practice of swimming plays a crucial role in the psychomotor and social development of different age groups, its practice is not available to all children, most schools do not offer this content in School Physical Education, justifying this by the lack of adequate facilities in schools, making its implementation difficult. Despite these challenges, there is gradual progress in integrating this sport into the school environment.Item A educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: a organização do conhecimento dança no Currículo de Pernambuco(2024-09-24) Xavier, Walquiria Wallesca dos Santos; Paiva, Andréa Carla de; http://lattes.cnpq.br/1546386833032185; http://lattes.cnpq.br/0060873264361246Dance content has had less and less space in schools. Little by little, it has been neglected and advocated for its cultural and social aspects. Such content is expressed in documents as a form of expression of body language, which makes it difficult for teachers to systematize it. Given this, this research aims to understand the organization of knowledge about dance in Physical Education classes for the initial years of Elementary School in schools, based on the Pernambuco Curriculum. To this end, we defined as specific objectives, identifying dance as a theme and its contents for Physical Education classes, as well as how its contents are organized for the initial years of Elementary School in the Pernambuco Curriculum. The study proposes, through a bibliographic and documentary study, of a qualitative nature, to understand the importance of the theme of dance in Physical Education classes at school, discussing the social role of the school and Physical Education as a mandatory curricular component in Basic Education. Then, the specificity of dance and its contents are presented, and then how the organization of this theme occurs in the Pernambuco Curriculum. Based on the analysis, we highlight that the Pernambuco Curriculum for the organization of dance content in the initial years of Elementary School, within its possibilities, is characterized as a document that seeks to maintain the theme of dance and its cultural identity, preserving its essence, but it also presents itself as a conservative document, as it does not address issues involving the debate of gender, race, ethnicity, religion, among others, with the objective of improving the teaching-learning process, based only on bodily experimentation, not helping students to develop a deeper and more meaningful understanding, not relating reality and the social context to the content of dance.Item Atletismo como conteúdo de ensino da educação física escolar(2024-10-03) Silva, Jefferson Bernardo da; Lindoso, Rosângela Cely Branco; http://lattes.cnpq.br/3076590717855221; http://lattes.cnpq.br/5927737731170698Athletics represents one of the oldest forms of human expression and competition, playing a fundamental role in the history and culture of various societies around the world. This sport, which encompasses a variety of foundational activities, is not limited to a competitive physical activity and can be considered an educational alternative to standardized conventional sports in schools. The aim of this study is to analyze the introduction of athletics content in the school environment and how it can contribute to a more comprehensive education for students. Thus, based on the relevance of the sport as a systematized content and educational tool, the study seeks to analyze pedagogical alternatives for teaching this content, considering its historical, cultural, and social aspects as presented in the literature, as well as its associated benefits. The methodology used was qualitative bibliographic research. In addition, the study analyzed seven works in different contexts related to school athletics from the collection available on the CAPES Journals platform. After a detailed analysis of the data and articles, it was found that athletics as a school subject faces recurring challenges in the teaching and learning process, but it should still be implemented in schools as it remains a valuable tool for the holistic development of students, considering its pedagogical potential highlighted in all the works analyzed. Finally, we conclude that the reviewed studies indicate that, when well implemented, athletics contributes to the overall development of students, enhancing physical, cognitive, and social aspects.Item As repercussões do “novo ensino médio” para a educação física escolar(2024-10-04) Farias, Glória Maria Ferreira de; Mello, Rachel Costa de Azevedo; http://lattes.cnpq.br/8749101676171464; http://lattes.cnpq.br/9426967835706583This research addresses the repercussions of the High School Reform or “New High School” for Physical Education in Schools, since the enactment of Law No. 13,415, of February 16, 2017, based on the implementation of changes in high school education in schools. This research aims to analyze the changes of the High School Reform contained in educational and curricular policies, as normative documents, in order to clarify the repercussions of the New High School for Physical Education. We define as specific objectives: to understand the presence and importance of Physical Education in High School, based on the Critical Overcoming Pedagogy; to understand the texts of educational and curricular policies for Physical Education in High School; to analyze the guiding documents for High School Education: Law 13,415/17, the BNCC and the Curriculum of Pernambuco, and Law No. 14,945/24. To achieve this objective, we used the theoretical analytical framework proposed by Stephen Ball and collaborators, the Policy Cycle, and the discursive textual analysis (DTA) proposed by Moraes and Galiazzi (2006) of the educational policy documents related to the New High School: Law No. 13,415/17, the BNCC and the Pernambuco Curriculum, and Law No. 14,945/24. We concluded that the repercussions of the New High School (NEM) for Physical Education at this stage of schooling were, in a certain way, detrimental to students, since the losses were drastic in relation to the reduction in workload and knowledge, compromising integral human formation by disqualifying physical education, not considering it a curricular component.Item O ensino do jogo nas aulas de educação física no ensino médio: uma experiência no Programa Residência Pedagógica(2024-09-24) Silva, Edla Camila Pereira Santos Cândido da; Paiva, Andréa Carla de; http://lattes.cnpq.br/1546386833032185; http://lattes.cnpq.br/6306987490945390This work is the result of an experience lived as a resident of the Pedagogical Residency Program (PRP), which is a program of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel – CAPES. This experience took place in a High School Reference School of the Pernambuco State Network. Our objective is to understand the systematization of Game content in Physical Education classes in High School, recognizing the specificity of Physical Education at school and the Game as content in classes, describing the experience of teaching the game in Physical Education classes. We know that the organization of knowledge offered at school is done in a systematic way through the curricular components responsible for pedagogically addressing the specific knowledge of each area and which must be studied at the school institution. In this way, we use a qualitative approach, in the search to understand, interpret and dialectize the object of investigation, considering that its raw material is made up of a set of nouns that complement each other: experience, experience, common sense and action. We therefore opted for a descriptive study of the experience report type. Given the results obtained, we point out the relevance of the game as a content in Education classes, especially in High School, deconstructing the perception that students in this year of school are interested in the theme when the meaning and significance of the activity for training are recovered.