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Navegando por Assunto "Língua portuguesa - Estudo e ensino"

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    A integração das TDIC no ensino de língua portuguesa para o ensino médio : uma análise à luz da BNCC
    (2024-12-17) Silva, Adriana Davina da; Ranieri, Thaís Ludmila da Silva; http://lattes.cnpq.br/9800015399149501; http://lattes.cnpq.br/7542205571620316
    Este estudo tem como objetivo analisar como a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) orienta a integração das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) no ensino de Língua Portuguesa para o Ensino Médio. A pesquisa adota uma abordagem qualitativa baseada na análise documental. Utilizou-se a BNCC como fonte para examinar a frequência e os contextos dos termos-chave: mídias, tecnologia, TDIC, cultura digital e ferramentas digitais aparecem no documento. Os referenciais teóricos para o desenvolvimento desta pesquisa, ancoram-se nos estudos sobre tecnologia e educação de Moran (2018), Anjos e Silva (2018), Vidal e Miguel (2020) e Varão (2022). Os resultados da análise revelaram que, apesar da presença limitada dos termos-chave na BNCC, eles trazem a intenção de integrar as TDIC no processo educacional. Concluiu-se que a integração dessas tecnologias no ensino de Língua Portuguesa é essencial para preparar os alunos para a era digital e os professores devem buscar se apropriar dessas ferramentas de forma estratégica, adotando práticas pedagógicas que incentivem a reflexão crítica e a criatividade dos estudantes. Por fim, pode se afirmar que a BNCC orienta de forma precisa o uso das tecnologias em sala de aula, pois quando utilizadas de forma adequada, elas proporcionam uma aprendizagem mais dinâmica e engajante, capaz de preparar os alunos para atuar como protagonistas no mundo cada vez mais tecnológico.
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    A abordagem das variações linguísticas no livro didático do 6º ano de língua portuguesa tecendo linguagens
    (2022-07-18) Nascimento, Vanessa Maria Leonisa da Silva; Domingos, Suzana Ferreira Paulino;  http://lattes.cnpq.br/2393224245460974; http://lattes.cnpq.br/6889986563201805
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    Análise do currículo do Estado de Pernambuco quanto a presença e abordagem dos gêneros textuais
    (2019) Silva, Jainy de Noronha; Silva, Elaine Cristina Nascimento da; http://lattes.cnpq.br/2898599129662523; http://lattes.cnpq.br/5308203030677585
    This work investigated how textual genres are being treated in the Pernambuco Curriculum in relation to the Early Years of Elementary Education. To better develop the research, we adopted a curriculum concept as a cultural artifact where there is a dialogue between socially constructed knowledge and school knowledge (SILVA, 2007; MOREIRA; CANDAU, 2007). Likewise, we take as a base, a conception of language and language based on the notion of textual genres as human interaction and cultural and cognitive form of social action (BAKHTIN, 1997; SOARES, 2002; GERALDI, 2011; MARCUSCHI, 2008). The research has a documentary character, as it analyzed a document officially recognized by the State with the aim of showing the information contained in it in another way and enabling access to the maximum amount of information qualitatively (BARDIN, 1977). The Language Notebook was analyzed, more specifically the part referring to the Portuguese Language Curricular Component. Through the data obtained, we found, initially, that the document brings a more current perspective of the curriculum which perceives it as a cultural element capable of articulating the proposed with the lived and that goes beyond the prescribed. Then, we note that the document is in line with the most current studies on the teaching of the Portuguese language, based on reference authors, although some terms are not properly developed. We also identified that the Curriculum encourages work with genders from the four axes of teaching the Portuguese Language - Reading, Text Production, Orality and Linguistic Analysis - although it does not guide the articulation between these axes. In addition, it directs the teacher to work with the diversity of textual genres belonging to different fields of action, giving suggestions of genres to be worked on and following a progression from the 1st to the 5th year. We saw, finally, that the document addresses so many social aspects, as formal and linguistic of the genres, observing a slight emphasis on the identification and reproduction of the forms of composition of the genres. Given these data, we conclude that the Pernambuco Curriculum assists in the appropriation of different genres, but the teacher must have a posture of professor-researcher and investigate the document critically and reflexively in his readings, not having it as a principle of his practice, but as one of the means that guides the didactic paths of your classes.
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    Análise do tratamento dado à gramática em um livro didático de 3° ano do ensino médio
    (2019-07-26) Soares, Maria Fernanda; Santos, Eudes da Silva; http://lattes.cnpq.br/8701527300251171
    This research aimed to analyze how the teaching of grammar is presented with in a third-year high school book, identifying what type of grammar is brought in the textbook, since the last year of high school is understood as decisive in the life of Students. The analysis was performed through a mapping of the support, and three activities offered in textbook were chosen to be observed as the teaching of grammar is willing, respectively of the first and second unit, because the third and fourth do not present Grammar, but linguistic analysis Mendonça (2006). The notions of grammar presented in this research that gave basis for the analyses were from Travaglia (2009). The discussions about the teaching of grammar at school were based on the texts of Possenti (2012), Vieira (2013, 2018) and Brazil (1998). The methodology used was a qualitative analysis Cordoba & Silveira (2009) and Flick (2009), also of documentary Nature Lüdke and André (2012). Finally, data analysis can be understood that the normative grammar is the most used in the classroom, and it is interesting to note that the use of textual genres as a base for their teaching makes them easy to understand in the teaching Learning process.
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    Concepções de leitura no livro didático de língua portuguesa: dos documentos oficiais da educação ao ensino de língua materna
    (2023-01-10) Andrade, Karlla Pessoa de; Ferreira Júnior, José Temístocles;  http://lattes.cnpq.br/6415276115481076; http://lattes.cnpq.br/1825913450330826
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    O cordel nos livros didáticos de língua portuguesa: presença, abordagem e atividades
    (2019-02-05) Porciúncula, Vanessa de Oliveira Santos; Lima, Hérica Karina Cavalcanti de; http://lattes.cnpq.br/7078742576743942; http://lattes.cnpq.br/3278892208599543
    La literatura de cordel, poesía popular de extrema importancia para la cultura popular de Pernambuco, cuando trabajada en la clase, posibilita el abordaje de temas culturales, así como puede favorecer el desarrollo de habilidades de lectura, escritura, escucha, oralidad y análisis lingüístico y también propicia la formación de lectores críticos y reflexivos, ya que es una fuente inagotable de arte, cultura e información. Sabiendo que, sobre la base de las discusiones de la línea y su enseñanza del libro de texto, este artículo propone una reflexión sobre la línea de género en diferentes libros didácticos de lengua portuguesa aprobados por PNLD/2017, analizando si este género se contempla y el contexto histórico-social de producción y circulación del género es considerado en esos enfoques. Pretende, también, reflexionar, de un modo más general, sobre las actividades propuestas en esos libros a partir del cordel. Los resultados indican que hay propuestas de trabajo con el cordel en los libros didácticos, pero esas propuestas aún no pueden dar cuenta de toda la carga cultural y linguística que involucra ese género.
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    O ensino de diário através da literatura introspectiva de Anne Frank
    (2019-12-12) Santos, Maryelle Monique Nascimento Silva; Luna, Ewerton Ávila dos Anjos; http://lattes.cnpq.br/0502123155013190; http://lattes.cnpq.br/3029064867293100
    Este trabajo investiga la obra El Diario de Ana Frank, escrito durante la Segunda Guerra Mundial, y como el profesor puede trabajar con este libro en la enseñanza media, comprendiendo como el relato de la joven enseña sobre las consecuencias de los prejuicios. Dos autores, Foucault (2009) e Glucksmann (2007), fueron escogidos para fundamentar el análisis del discurso visando comprender la forma como Ana Frank charla con su Querida Kitty y retrata un período de odio entre pueblos. Visando la enseñanza del diario en el clase de Lengua Portuguesa, una secuencia didáctica fue desarrollada para explorar los cuatro ejes de enseñanza, utilizando géneros textuales distintos, conforme las obras Oralidade na Literatura (2000) y Produção de textos na escola (2007). Los resultados obtenidos se basaron en la comprensión de los alumnos sobre el diario, considerando las particularidades de cada género textual estudiado.
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    O ensino de gramática para alunos disléxicos
    (2021) Silva, Evany Bandeira da; Luna, Ewerton Ávila dos Anjos; http://lattes.cnpq.br/0502123155013190; http://lattes.cnpq.br/7860171998584216
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    O ensino de língua portuguesa através do Instagram
    (2023-11-29) Sousa, Daniel Teles de; Vicente, Renata Barbosa; http://lattes.cnpq.br/2541553913706614
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    Ensino de Língua Portuguesa em contexto de dislexia: um relato reflexivo baseado em mapas mentais
    (2025-02-26) Cunha, Alice Gomes da; Luna, Tatiana Simões e; http://lattes.cnpq.br/5833346013466040; http://lattes.cnpq.br/9008373567311540
    Este relato abordará as experiências vivenciadas em aulas particulares de Língua Portuguesa junto a um aluno disléxico, abordando o uso de metodologias ativas como ferramenta de auxílio de aprendizagem. O objetivo deste trabalho é refletir sobre uma experiência exitosa através de aulas de atendimento individualizado e direcionadas a dirimir as dificuldades do aluno, a fim de fornecer aos professores e discentes perspectivas, estratégias e ferramentas de como lidar e adaptar suas atividades para trabalhar determinados objetos de ensino junto a alunos com dificuldades de aprendizagem, em especial a dislexia. Buscamos, também, refletir sobre a importância da democratização do acesso à inclusão educacional. Alicerçada nas experiências vividas nestas aulas, em reflexões pessoais, no contexto escola-família e em pesquisas da Associação Brasileira de Dislexia (ABD), este relato também busca enfatizar a necessidade de incluir meios de adaptação do ensino da Língua Portuguesa para alunos com transtorno de aprendizagem.
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    Estratégias de ensino de escrita de língua portuguesa como segunda língua para o aluno surdo : um mapeamento sistemático de literatura
    (2023-11-22) Nascimento, Marta Augusta da Silva; Larré, Julia Maria Raposo Gonçalves de Melo; http://lattes.cnpq.br/5560834728346049; http://lattes.cnpq.br/1763255072051439
    Este artigo apresenta os resultados de um Mapeamento Sistemático de Literatura, que identificou documentos científicos escritos em língua portuguesa relacionados com o tema: estratégias para o ensino de Língua Portuguesa como segunda língua para o aluno surdo. Deste modo, definimos critérios de busca e pesquisa, assim como os de inclusão e exclusão, de acordo com a temática. Então, realizamos um mapeamento de documentos científicos em dois repositórios digitais de significativa relevância: Banco Digital de Teses e Dissertações (BDTD – Brasil), SciELO – Brasil (Scientific Electronic Library Online). Como resultado, obtivemos um quantitativo pequeno de documentos, totalizando 07 apontamentos, que trazem a temática, e que nos subsidiaram neste processo de construção documental de mapeamento. A pouca quantidade de documentos publicados, relevantes à temática nos últimos anos (2018-2023, nos permitiram observar as lacunas nesta área, que poderão ser exploradas, a fim de trazer uma maior interação e inclusão do aprendiz surdo, tanto na vida estudantil, quanto social, bem como auxiliar a construção de uma prática docente integral e coerente com as habilidades e aptidões de todos os discentes.
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    Estratégias de preenchimento da posição acusativa: uma análise contrastiva entre gramáticas descritivas, prescritivas e livros didáticos de Língua Portuguesa adotados em Pernambuco
    (2023-09-19) Bezerra, Gleisy Patrícia de Souza; Silva, Cláudia Roberta Tavares; http://lattes.cnpq.br/0948124881794535
    Este artículo presenta un análisis contrastivo sobre las estrategias para llenar la posición acusativa, centrándose en lo contemplado: (i) por las gramáticas descriptivas del portugués brasileño, teniendo en cuenta los contextos lingüísticos y sociales de su ocurrencia, (ii) por el enfoque prescriptivo de las gramáticas sobre los tipos de estrategia seleccionada y (iii) por el enfoque de los libros didácticos en lengua portuguesa (LP) adoptados en Pernambuco para estudiantes de 7º grado, teniendo en cuenta si contemplan una reflexión sobre diferentes estrategias, cumpliendo así con lo previsto en el BNCC. Anclado en la Sociolingüística Variacionista (LABOV [1972] 2008);; WEINREICH;; LABOV;; HERZOG, [1968] 2006), se tendrá en cuenta el uso variable de cuatro variantes que llenan la posición acusativa (a saber: el clítico, el objeto nulo, el pronombre léxico y el sintagma nominal), las cuales están condicionadas por factores lingüísticos y sociales (TARALLO E DUARTE (1988), MATTOS E SILVA (2003). Partiendo de que en el BNCC (BRASIL, 2018) está previsto trabajar con variación lingüística, esta investigación forma parte de la interfaz teoría y práctica, con el fin de verificar si las propuestas de actividades en los libros didácticos incluyen todas las variantes. Además, como hemos comprobado, son aún escasas las investigaciones en el ámbito de la Sociolingüística en el estado de Pernambuco que se centren en el tratamiento de la variación lingüística em libros didácticos en el âmbito morfosintáctico. La investigación aquí desarrollada busca contribuir al proceso de enseñanza-­ aprendizaje de la variación a partir de discusiones que puedan servir como punto de partida para nuevas reflexiones por parte de los profesores de lengua portuguesa.
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    Gêneros digitais nas aulas de Língua Portuguesa: um estudo sobre a BNCC
    (2022) Simão, Julliana Raquel da Silva; Luna, Ewerton Ávila dos Anjos; http://lattes.cnpq.br/0502123155013190
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    Gêneros textuais no contexto sócio-escolar : a prática docente de língua portuguesa de uma forma dinâmica e interativa
    (2023-07-14) Melo, Geraldo da Silva; Barbuio, Eduardo; http://lattes.cnpq.br/2468107735357950; http://lattes.cnpq.br/6894313898274143
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    Implicações pedagógicas em atividades no livro didático de língua portuguesa
    (2019-07-11) Miranda, Jéssica Paranhos de Lucena; Silva, Dennys Dikson Marcelino da; http://lattes.cnpq.br/5263497905547631
    The teaching of Portuguese Language constantly brings reflections and positions so that the teaching and learning process can be implemented in an innovative way through methods and techniques aimed at the evolution of education. In this context, this study aims to present the implications of the process of teaching Portuguese by textual genres through reading in a Textbook. Among the authors that stand out on this subject is Irandé Antunes, who exposes implications in the classroom for writing, speaking, grammar and especially reading, providing the thought that the teaching process should be unique. Thus, the methodological process is through a qualitative research with exploratory and explanatory methods as theoretical basis in the conceptions of Irandé Antunes (2003), which contextualizes methods to combat the existing implications. The analyzes were performed in a 6th Grade Textbook, which identified reading implications that consolidates the existence of care with the development of activities that do not benefit the teaching and learning process, thus confirming that there are implications in textbooks still in contemporary times even with the constant educational strategies to effect a quality education.
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    Letra de música na sala de aula: uma proposta metodológica para as aulas de língua portuguesa
    (2023-09-05) Almeida Junior, Gelsivan José de; Luna, Ewerton Ávila dos Anjos; http://lattes.cnpq.br/0502123155013190; http://lattes.cnpq.br/5032794329249441
    In recent decades, Portuguese Language classes have undergone changes ranging from the contents worked to the objectives for which the classes were lent. In this path, the most recent normative document, the BNCC (Base Nacional Comum Curricular), defends the launching of a focus on the development of the student's skills and abilities. That said, it is up to the teacher to create means (methodologies) for students to achieve certain purposes (skills and abilities), and among various types of planning, the SD (didactic sequence) is a promising possibility to return to more interactive Portuguese language classes , attractive and effective. The present article brings an intervention proposal through the construction of a didactic sequence that contemplates the textual genre lyrics of music and that aims to promote the linguistic analysis in the genre lyrics of music, as well as to promote its discursive reflection. From the results, it was found that the SD is aligned with the skills and abilities proposed by the BNCC, in addition to being flexible and can be adapted to different contexts.
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    Letramento escolar e letramento social: convergências ou divergências no contexto escolar?
    (2019) Silva, Edla Clarisse Dantas da; Ogliari, Marlene Maria; http://lattes.cnpq.br/2205083696463820
    The current studies on the Portuguese Language provoked and provoke several discussions about the teaching of this discipline and among them the ones that turn to the thematic one about the literatures stand out. In this theme there is also a discussion about the relationship that must occur between school literacy and social literacy. The conceptualization of school literacy and social literacy derives from the understanding that the actions and functions of reading and writing vary according to the context in which the reading and writing practices occur. Based on this perspective of literacy study, we propose to carry out a study to know if there was a relationship between the school literacy practices and the social literacy practices of a school community, including students, teachers, parents of students and other members of this context. We sought to identify what events and practices of reading and writing were carried out by them, inside and outside the walls of the school and what conceptions they had about the social function of the school. The theoretical basis was constituted by readings made in: SOARES (2004,2008), ROJO (2009), TFOUNI (2010), KLEIMAN (2008, 2010), STREET (2014), TERRA (2013), PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS (PCN, 1997), PARÂMETROS CURRICULARES DO ESTADO DE PERNAMBUCO (2014), YOUNG (2007). We characterized our research as field with a qualitative approach (MARCONI;LAKATOS,2011,p.69). This study has brought us the certainty that reading and writing practices are context-specific and that the requirement for convergence between these practices, especially as regards the anchoring of these practices, is far from being realized.
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    Livros didáticos de português e as dificuldades de inclusão de estudantes neurodivergentes
    (2024-09-24) Santos, Maria Alinne Lima Guimarães dos; Lima, Hérica Karina Cavalcanti de; http://lattes.cnpq.br/7078742576743942
    Este trabajo tiene como objetivo analizar la inclusión de alumnos(as) neurodivergentes en el proceso de enseñanza-aprendizaje de Lengua Portuguesa, con un enfoque en el análisis de una colección de libros de texto de los Años Finales de la Educación Primaria, aprobada en el PNLD (2020-2023). La investigación utiliza un enfoque cualitativo de carácter documental para evaluar si y cómo los libros contemplan las necesidades de los estudiantes neurodivergentes y si ofrecen orientaciones adecuadas a los docentes. Para ello, se analizó una colección de Lengua Portuguesa de los Años Finales de la Educación Primaria, aprobada en el PNLD. A partir de este análisis, se busca reflexionar sobre las prácticas pedagógicas inclusivas y la adaptación de los materiales didácticos para promover una educación más equitativa. El estudio se inspiró en las experiencias durante prácticas en la Educación Primaria, donde se observó la dificultad de los docentes al tratar con alumnos neurodivergentes sin orientaciones específicas en los materiales didácticos. La investigación señaló la ausencia de orientaciones para trabajar con estudiantes neurodivergentes y contribuye a la reflexión sobre el papel del libro de texto en la educación inclusiva, sugiriendo mejoras en su adaptación para atender a las diversas necesidades cognitivas.
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    O Movimento Mangue Beat, letramentos e ensino de Português
    (2019-12-12) Silva, Erik José da; Lima, Hérica Karina Cavalcanti de; http://lattes.cnpq.br/7078742576743942; http://lattes.cnpq.br/5297442841296508
    El presente trabajo tuve como objetivo analizar una taller pedagógico de lenguaje, desarrollado en el marco de las actividades del PET/Conexões Prácticas de Letramiento realizada en una escuela de la red publica de enseñanza de la región metropolitana del Recife-PE, involucrando las prácticas de letramientos comunicadas, a través de movimiento Mangue Beat. A partir de una visión socio- interacionista de la lengua, de las discusiones acerca de letramiento (SOARES, 2005, 2002), también acerca de la enseñanza de la Lengua Portuguesa (GERALDI, 1984; ANTUNES, 2003) y sobre del movimiento contracultural Mangue Beat (ANDRADE, 1997; SILVA, 2009), nos apoyamos en los contenidos de lenguaje y otros trabajos en el taller, bien como acerca de las estrategias didáctico- metodológicas empleadas para el enseñanza de esos contenidos y las prácticas de lectura y escrita realizadas con el objetivo de extender las alfabetizaciones en el taller. Los resultados mostraron que los talleres como el analizado aquí pueden colaborar para el aumento de los niveles de letramientos de los alumnos.
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    Novas tecnologias no ensino de Língua Portuguesa: uma proposta didática
    (2017-09-01) Milhomem, Thiara Lustosa; Soares, Inaldo Firmino; http://lattes.cnpq.br/0543042624198336; http://lattes.cnpq.br/2181476640821943
    Con intenciones esencialmente propositivas, este artículo tiene el objetivo de reflexionar sobre los impactos del desarrollo de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC1 en la enseñanza de Lenaua Portuauesa. Para esto, se inicia con una breve contextualización de lo que se comprende por TIC y con las transformaciones sociales y lingüísticas que de ellas derivan. A continuación, aún en el marco de la fundamentación teórica, presentamos a través de la Teoría de los Géneros Textuales y de los estudios sobre Letramiento un abordaje de lengua(je) sociointeracionista. Por último, en el intento de articular esos saberes científicos desarrollados en la academia con el cotidiano del aula del profesor de Portugués, se presenta una propuesta de trabajo anclada en el recorrido metodológico propuesto por la Escuela de Ginebra.
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