02. Unidade Acadêmica de Educação a Distância e Tecnologia (UAEADTec)

URI permanente desta comunidadehttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/2876

Navegar

Resultados da Pesquisa

Agora exibindo 1 - 5 de 5
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A influência da neuropolítica nas eleições presidenciais brasileiras nas redes sociais
    (2024-08-17) Silva, Maria da Conceição Cavalcanti da; Jeremias Junior, Jair; http://lattes.cnpq.br/7159566689096665; http://lattes.cnpq.br/9452836412600482
    Esta pesquisa tem como objetivo compreender os aspectos da neuropolítica e sua influência na tomada de decisões dos eleitores no ambiente digital, a partir da análise das campanhas eleitorais presidenciais do Brasil de 2018 e 2022, focando na atuação nas redes sociais, buscando investigar se o voto, nesse contexto, é influenciado por mecanismos de manipulação. O referencial teórico contemplou discussões acerca da neuropolítica e sua aplicação no cenário político, abordando a influência de processos emocionais, cognitivos e comportamentais na percepção do cidadão sobre a política, segundo Santos (2011). Os procedimentos metodológicos adotados consistiram em um estudo de caso de caráter qualitativo, com as redes sociais como campo de pesquisa, analisando as estratégias de campanhas eleitorais presidenciais brasileiras de 2018 e 2022. Os dados obtidos indicam que as campanhas eleitorais se apropriam de técnicas da neuropolítica, explorando imagens, informações e diferentes meios de comunicação digitais para influenciar os eleitores. Com base nos resultados e discussões apresentadas, considera-se relevante questionar a ética da aplicação da neuropolítica em campanhas eleitorais, avaliando o potencial de manipulação do eleitor no ambiente digital.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    O ensino de língua portuguesa através do Instagram
    (2023-11-29) Sousa, Daniel Teles de; Vicente, Renata Barbosa; http://lattes.cnpq.br/2541553913706614
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Análise de sentimentos em publicações do Stackoverflow
    (2019-08-22) Santos, Luiz Felipe dos; Trindade, Cleyton Carvalho da; http://lattes.cnpq.br/6298429503812388
    The use of social networks, forums and various media has been growing exponentially, reflecting directly on the amount of data generated on the Internet, a large portion of the data generated, are open and can be accessed and processed. As a result, the possibilities generated by open data have attracted many researchers and companies to extract valuable information about their customers. Information extracted from this mass of data can change the strategy of many companies and people. In computer forums, you can see the same pattern, multiple people interacting and generating various information about information technology and its derivatives. The research will go through the whole cycle of sentiment analysis, data capture on the StackOverflow platform, data processing,natural language processing, algorithm training and classification. In order to show the data processing and classification steps, compare the classification approaches and extract information about the analyzed database. After applying the sentiment analysis cycle, it was possible to compare the results of each classifier and extract information about the analyzed database, about the performance of the unstructured classifiers and the difficulty of working with the language Portuguese database.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A utilização das redes sociais na administração pública: um estudo na prefeitura da Vitória de Santo Antão
    (2021-08-26) Santos Júnior, José João dos; Nascimento, Rafaella Leandra Souza do; http://lattes.cnpq.br/3394794929877726; http://lattes.cnpq.br/2136984835359312
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Redes sociais como ferramenta de apoio ao docente: multiculturalidade na arte
    (2021-08-07) Oliveira, Raira Izabel Santos de; Carvalho, Marluce Vasconcelos de; http://lattes.cnpq.br/2780914280180020; http://lattes.cnpq.br/0041203872368996
    The main objective of this research is to analyze the causes of the naturalization of racism present in teaching-learning, considering the contents and Eurocentric imagery representations. And, as specific objectives: to discuss the causes of the naturalization of racism in teaching-learning of basic education and the predominance of Eurocentric images in the teaching of Art and, finally, build support material for teachers, on Instagram, that explore active methodologies and the issues of multiculturality, seeking to deconstruct Eurocentric thought and imagery representations, naturalized in education and especially in the teaching of Art. From the study and understanding of the causes of the naturalization of racism in teaching-learning, it was possible to understand which practices corroborate the symbolism and predominance of Eurocentrism in Basic Education and how it is possible to use social networks as vehicles for the dissemination of new educational content applicable in the hybrid education system.