Navegando por Assunto "Literatura"
Agora exibindo 1 - 20 de 30
- Resultados por Página
- Opções de Ordenação
Item A expressão das cores e histórias que salvam vidas em O voo da guará vermelha, de Maria valéria Rezende.(2023-03-30) Silva, Iza Maria Lopes da; Almeida, Maria do Socorro Pereira de; http://lattes.cnpq.br/3185435491287172; http://lattes.cnpq.br/7537342535632454O voo da Guar avermelha, romance escrito por Maria Valéria Rezende, publicado no ano de 2005, traz a essência das cores diante das mudanças dos sentimentos e emoções das personagens principais, Rosalio e Irene, apresentando essas personagens num cenário social em meio a exploração, excluso e desrespeito dos seus direitos. Através das contações de histórias, ora beirando a fantasia, ora beirando o factual, podemos perceber a (re)construção, o identitária dessas pessoas ao longo do enredo. Em vista disso, este trabalho objetiva identificar os aspectos simbólicos das cores e sua importância na construção do enredo, o que nos direciona para um estudo semiótico, mas È objetivo, também, observar como se revelam os aspectos socioculturais que remetem ‡s identidades dos protagonistas, refletindo sobre o papel da literatura diante do retrato sociocultural contemporâneo trazido pela obra rezendiana através de Rosalio e Irene. Diante disso, a metodologia consiste em pesquisas bibliográficas, com consulta a periódicos, revistas, livros e sites da internet. A pesquisa est· teoricamente embasada em autores como Santaella (2007), Hall (2005), Candido (2006), Pignatari (2004); Pierce (2005); Possebon (2014), Guimarães (2004), Kandinsky (1996) entre outros que muito contribuíram para o desenvolvimento do estudo. Ao longo do estudo foi possível observar que as personagens nos despertam para um diálogo humanizador que reascende e pelo poder transformador da educação, mas nos alertam, também, frente ‡s condições de pobreza e de exclusao social, problemas ainda emergentes em nossa sociedade contemporânea.Item Argumentação e contra argumentação: um discurso que pode condenar ou justificar(2018) Santos, Valesca Talita Viturino dos; Silva, Jean Paul d'Antony Costa; Silva, Filipe Lima; http://lattes.cnpq.br/0793640526993320; http://lattes.cnpq.br/3561921480563342; http://lattes.cnpq.br/6830135400465830The shakesperean play “The Merchant of Venice” approaches concepts and contemplates strategies that pass through the limits of fiction, in the proportion that goes far of the makebelieve, showing situations and conflicts that can do a part of the real life, reffering to a society that gives privileges to the major people, since that in all the play, the jew is underprivileged, by the simple fact of being a jew. This work aims to show clearly the view of each personage has about justice and what this relation brings to the life of each one, as personage of the play. Considering the complexity of all these questions, mainly in the attempt to adjust them to a concept of justice, we appropriate about this narrative moment to bring the true about anti-Semitism, social position, power, prejudice presented by the autor. In this perspective we developed an explain search, trying to ansewer the question: Will justice be done for both parts or just one of the parts, for example, the part more discredited was demaged? In this way we opted for analyse this play into the ambit of the law and philosophy, following the theoretical concepts of authors, like: John Rawls, Platão, Sócrates, Kant, Dworkin, among others. Therefore, in front of the done analyse, we concluded that the initial hipothesis did not concretize, namely, there was justice to both parts, even the protagonist losing all your goods, because the justice was applied according yo to the laws of Veneza.Item “Becos da resistência”: uma análise historiográfica sobre Conceição Evaristo e Kmila CDD(2019-12-17) Paraiso, Diana Bárbara do Nascimento; Dantas, Mariana Albuquerque; http://lattes.cnpq.br/5957556943043849This work has the objective to do a comparative analysis between Conceição Evaristo’s book “becos da memória” and the Kmilla CDD’s EP “Preta Cabulosa”, black women, presenting in lyricism strongly representing discourses of afro-Brazilian memory, from the oral and musical rescue. Both born in the peripheral of large urban centers, Belo Horizonte e Rio de Janeiro, carry in their experiences and, consequently, in their musical production, collective memory. Moreover, It is intended to point out the absence of the use of rap lyrics and songs in the teaching of history in schools. Thus, it is sought as the theories that encompass cultural history in Brazil, highly widespread from the 1980s, to aggregate the subjectivities, new approaches and new objects, expanding the History writing of Water Benjamin, E.P. Thompson, Margareth Rago and others, influenced the historiographic rescue of these authors who use different languages, the literature and rap music, respectively, contributing to the protagonization of memories generall silenced in national history, both at the university and in other formal and non-formal spaces of education.Item A comicidade em Dom Quixote: retratos do humor nos quadrinhos de Caco Galhardo(2024-03-05) Silva, Jonas Mateus Pereira da; Andrade, Brenda Carlos de; http://lattes.cnpq.br/3020775163633086El presente trabajo tiene como objetivo analizar la adaptación de Don Quijote de La Mancha a los cómics de Caco Galhardo, con el objetivo de investigar la comicidad difundida en la novela gráfica Dom Quixote em quadrinhos volume 1 (2005). Entendiendo la literatura y el cómic como medios distintos, delimitados por uma estructura social preexistente, la investigación se basa en textos de Antonio Candido (1918-2017) y Terry Eagleton (1943-), Will Eisner (1917-2005), Scott McCloud (1960-) y Thierry Groensteen (1957-) con el objetivo de reflexionar sobre el proceso de identidad entre ambos campos expresivos. Al examinar la obra de Galhardo, considerando la traducción intersemiótica como un pilar del proceso de adaptación, la investigación se centra em la disertación de Geovana Almeida, evaluando los factores compositivos que inciden en la obra literaria y su adaptación. Partiendo del supuesto de que la obra de Cervantes puede interpretarse desde una perspectiva cómica, basado en el análisis de la imagen y elementos textuales presentes en recortes de los tableros de dibujo (páginas) seleccionados de la obra del dibujante, la investigación desentraña la relación entre el humor gráfico y la comicidad en la adaptación de Caco Galhardo.Item O divino erótico poesia mística e erotismo - um olhar sobre o desejo em obras escolhidas das religiões de matriz Abraâmicas(2019-12-20) Mouret, Elias Gomes da Silva; Moura, Rogério Cavalcante de; http://lattes.cnpq.br/4743568827352741This research intends to take a scientific look at the desire in chosen works of the mystical-erotic of Abrahamic tradition, having as Corpus the Song of Songs and two poems by Jalaluddin Rumi and Santa Teresa de Ávila. It is configured as a dissident look at mystical-erotic poetry, with the purpose of proposing another logos of desire and a questioning of the allegorical interpretations offered by traditional hermeneutics for these works. To achieve these objectives, the research was qualitative. The theoretical path is based on Roland Barthes' approach to the Neutral and some figures that this author chose as scintillations of the Neutral. The results point to a neutralization of the separation between the physical and tangible body and the diaphanous and intangible soul in the elements of the text. They also point out to reveal that traditional hermeneutics reduce, in the desire to control the body and sexuality, the aesthetic and poetic richness of these cultural and literary productions. In this way, research becomes also a starting point for a plural look at mystical-erotic poetry, a first contact with Sufi poetry and an invitation to open up to the diversity of loving and devotional voices in a perspective of dialogue and enchantment.Item Duas maravilhas, um mesmo encantamento: realismo maravilhoso e diálogos literários em cem anos de solidão e a jangada de pedra(2020-12-22) Silva, Rivaldo Lima da; Gonçalves Neto, Nefatalin; http://lattes.cnpq.br/5135488225580130; http://lattes.cnpq.br/1263542396300554The field of unusual phenomena has always been an interest and theme of literature, as well as of literary criticism concerned with responding to the various appearances of the supernatural in the narratives. Hence the multiple varieties of interpretation and categorization of the phenomenon. One of these, wonderful realism, a term first used and created by the Cuban author Alejo Carpentier in 1949, which consists of the narration of the unreal as part of everyday reality and the acceptance of the supernatural by the characters as something common, becomes a theme on which our lives revolve. discussions. For this reason, trying to understand how the wonderful realistic story is constructed within the novelistic text, this research work proposes a comparative analysis of two novels; One hundred years of solitude by the Colombian Gabriel García Márquez (1967) and the Jangada de Pedra by the Portuguese writer José Saramago (1986), because we believe that the aesthetic form as the marvelous real is built in the two narratives, using images, allegories and evoking the roots of the myths, it can be pointed out that the dialogue between the American and European continents is deeper than we thought. At the same time, we believe that the authors, when weaving the two fictional works and making use of the wonderful real, propose a critique of modern man and, at the same time, seek to dialogue with their future.Item O espaço do visível e do invisível na obra “Ensaio sobre a cegueira”(2018) Barbosa, Jéssica Andrade Guabiraba; Cavalcante, Valquíria Maria de Moura; Pereira, Kleyton Ricardo Wanderley; http://lattes.cnpq.br/8902091363038170; http://lattes.cnpq.br/1979728174658046; http://lattes.cnpq.br/0952255686046703The main object of study of this work is to analyze the visible and invisible spaces as a fundamental piece of transformation of the characters within José Saramago's work on blindness (1995), since the characters change throughout the narrative. It is also intended to work the space category, as well as philosophical theories about space, in order to report the spaces that the narrative addresses. In this way we use from the reading of Luis Alberto Brandão in his work "The theory of literary space", where he presents the theories that were chosen for the study of the work. With "The poetics of the space -Gaston Bachelard" and "Microfisicalof the power" of Foucault.Item Formação de leitores no ensino médio: a literatura em cena(2023-11-10) Soares, Conceição Maria da Silva; Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833Item Grande Sertão... (trans)docências: travessias dialógicas de uma educadora nas múltiplas e sinuosas veredas acadêmicas(Universidade Federal Rural de Pernambuco, 2024) Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833; Borba, Vicentina Maria Ramires; http://lattes.cnpq.br/4023907282886164; Suassuna, Lívia; http://lattes.cnpq.br/3685495814664993; Alves, José Hélder Pinheiro; http://lattes.cnpq.br/2352905993796166; Abranches, Sérgio Paulino; http://lattes.cnpq.br/9070763811045760“Grande Sertão... (Trans)Docências: travessias dialógicas de uma educadora nas múltiplas e sinuosas veredas acadêmicas” é um Memorial Acadêmico compreendido como registro da história de vida de uma educadora que (re)elabora narrativas de si como professora dialógica e reflexiva no repensar de suas ações pedagógicas nas múltiplas travessias acadêmicas e profissionais. Como docente da Universidade Federal Rural de Pernambuco – UFRPE/UAEADTec, elaboro este Memorial com o objetivo geral de apresentar as minhas travessias acadêmicas e profissionais nos eixos de ensino, pesquisa, extensão e gestão, considerando processos formativos contínuos e vivências como discente e docente, nos cenários da Educação Básica e da Educação Superior. Em termos teórico-metodológicos, este Memorial destaca a noção de “(Trans)Docências”, tendo em vista a multiplicidade de interfaces na constituição de minha(s) identidade(s) docente(s), tais como: a docência dialógica, a tecnodocência, a polidocência, a docência polifônica, a docência exotópica, a docência cronotópica e a docência Severina. Destaco, ainda, a história de vida como aprendizagem biográfica reflexiva e prática de (auto)formação, com base nas noções de ateliê biográfico, fotobiografia, escrevivência(s), autoetnografia, ethos discursivo e o framework do TPACK - Technological Pedagogical Content Knowledge. Em uma imersão autobiográfica intertextual, em constante diálogo com a obra Grande Sertão: Veredas, de Guimarães Rosa, e outras vozes da literatura universal, traço múltiplos autorretratos, sob um olhar plural que busca estreitar as conexões entre presente, passado e futuro à luz do viés cronotópico bakhtiniano. Narro as minhas vivências no “Sertão” das múltiplas docências, evidenciando percursos trilhados nos cenários da Educação Básica e da Educação Superior em contextos públicos e privados de ensino. Minha narrativa confunde-se com outras histórias que destacam o início das atividades no âmbito da Educação a Distância, na UFRPE, em sintonia com reflexões sobre o lugar desta modalidade educacional no cenário brasileiro. Conto, também, experiências que vivi no cronotopo pandêmico da Covid-19, um tempo-espaço marcado por intensos desafios, momento de rever rotas, traçar outros caminhos no repensar de processos de ensino e aprendizagens mediados pelas tecnologias. Busco elaborar um panorama reflexivo quali/quantitativo das atividades realizadas nos eixos de ensino, pesquisa, extensão e gestão, tendo em vista as diferentes fases da trajetória acadêmica. Destaco a escrita de si como estratégia articulada ao processo de biografização das experiências na construção das múltiplas identidades discentes e docentes (re)construídas durante as travessias acadêmicas. Faço esta imersão autobiográfica, resgatando memórias e lembranças nas interações dialógicas entre docências e discências que consolidam minha(s) identidade(s) como professora esperançosa e resiliente. Procuro (re)encontrar-me nas múltiplas e sinuosas veredas desse Grande Sertão... Trans)Docências, permitindo-me (re)leituras e (re)descobertas como educadora em contínuas e ilimitadas travessias, sempre aprendendo a aprender a cada instante.Item O homem duplicado: a representação da perda da identidade na sociedade contemporânea(2019-11-20) Souza, Josimar Pereira de; Gonçalves Neto, Nefatalin; http://lattes.cnpq.br/5135488225580130The present work approaches the theme of the double in literature from the representation of contemporary subjects and the dialogue between literature and society. The study seeks to verify and justify the relevance of the theme in representing the existential dualities and dilemmas of the human being. Through the novel by Portuguese au The present work approaches the theme of the double in literature from the representation of contemporary subjects and the dialogue between literature and society. The study seeks to verify and justify the relevance of the theme in representing the existential dualities and dilemmas of the human being. Through the novel by Portuguese author José Saramago published in 2002, the work discusses the question of identity in the globalized world. Centered on the meeting of two perfectly identical men, Saramago's novel attributes longevity to the theme of the double and puts it into discussion with regard to how representative the theme of the double is as a social critic. Throughout the work we will analyze theoretical questions of the double, the plot of the novel and soon after its resonances in the social context. Theoretically supported by Sturat Hall (2005) the work seeks to present the reflexes of a globalized, automated society, of large metropolises and the consequences on contemporary subjects, fragmentation, existential dilemmas, identity crisis, consequently duplicityItem A leitura literária no cárcere e o processo de humanização dos leitores no presídio de Itaquitinga-PE(2021-08-21) Silva, Alexsandro Rodrigues da; Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833Item Leituras de fábulas no ensino fundamental: conexões com a sala de aula invertida para a formação de leitores(2023-11-24) Silva, Laudivânia Alves da; Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833Item Leituras literárias e multiletramentos: caminhos para a formação de leitores no 8º ano do ensino fundamental(2023-11-24) Santos, Lígia Eloana da Silva; Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833Item Letramento digital: despertando o hábito da leitura literária através dos quadrinhos(2019-08-02) Santos, Peterson Fabrício Corrêa dos; Rosa, Aliete Gomes Carneiro; http://lattes.cnpq.br/9765841869399460; http://lattes.cnpq.br/9172035980770338La presente pesquisa tiene como objetivo presentar la arte literaria en cómics como soporte de lectura en la era digital, buscando instigar el interés de los jóvenes sobre la lectura, que son sometidos a las tecnologías desde la infancia. Para realizar esta perspectiva, este trabajo se preocupó en crear y incentivar el hábito de la lectura de libros clásicos como Machado de Assis, que será utilizado como corpus de esta pesquisa. Con el progreso de la tecnología, surgió nueva forma de lectura y escrita que transformó los jóvenes. Ese avanzo facilitó el surgimiento del estudio relacionado al letramiento digital y a los textos multimodales. Con ese progreso, se obtuvo el interés de conciliar el cómic y la literatura para cambiar el arte literaria en historietas digitales, estimulando el hábito de la lectura en los jóvenes que están cada vez más lejos de los libros impresos y más inseridos en el mundo digital. Así, para la composición y análisis de este trabajo, será estudiada la obra Dom Casmurro de Machado de Assis, como también los autores Carla Viana Coscarelli, Ana Elisa Ribeiro y Rildo Cosson serán citados para abarcar los temas letramiento digital, letramiento literario y los textos multimodales. Con eso, pretendemos presentar la idea de crear historietas recreando la literatura para que la lectura vuelva a ser el hábito preferido de los jóvenes en la era digital.Item Letramentos literários digitais no ciberespaço: dialogando com as fanfics(2019) Almeida, Alexsandro Vital de; Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833; http://lattes.cnpq.br/8065268277903070Item A literatura no ensino fundamental II: uma proposta para a formação do leitor(2018) Barbosa, Geneilda de Sousa; Almeida, Maria do Socorro Pereira de; http://lattes.cnpq.br/3185435491287172It is known that reading a very important role in school education for children, adolescents and adults. Through the reading of literary texts one has access to the different contents taught in the school and information of the society in general, allowing us to have contact with the world in which we are inserted and to interpret it. In this sense, the present work intends to discuss how the teaching of literature can be worked in elementary education II, seeking theoretical subsidies that allows to develop strategies of teaching literature in the classroom, using the reading as a playful and auxiliary tool in the development of the student's reading. Methodologically we chose a bibliographical review, through the meeting of a vast theoretical framework, where we focus on basal studies of authors such as: Regina Zilberman, Nelly Coelho, Marisa Lajolo, among others. The critical-analytical character is also emphasized, given that the text contains some analyzes of literary texts, particularly in the last chapter in which we try to make an analytical reading of the book "The Yellow Bag", by Lygia Bojunga. The work is divided in three chapters, the first chapter addresses the issue of "literature and school", pointing out how the teaching of literature can be enhanced in the classroom and how it can be an ally for the formation of the critical and reflective subject. The second chapter addresses the importance of the literature for children and youth, since the students who are in fundamental II need a more targeted literature for their age group. In the third chapter we present an analysis of the book "The Yellow Bag", showing some reading possibilities for this work and observing through the symbolic elements the daily life of many children. It concludes with this work, therefore, the strong need for recognition by the school, teachers and society in general, read family and other members of society, to recognize the importance of literature for student training, not just as compulsory school activity, but as a transformative instrument. It is also worth noting the importance of the study of literary texts as a tool that allows to broaden the horizons of interpretation of the reader, broadening his vision of the world. Through the analysis of the book "The Yellow Bag", proposed in this work, one can see in practice how reading has the power to generate reflection, restlessness, lead the reader to the world of fantasy, but without losing the critical sense, leading -e to decipher codes implicit in the text that go well beyond what the written words are saying.Item Literatura para além das palavras: o gênero conto em diálogo com outras artes(2023-09-29) Santana, Lívia Carolina Nascimento; Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833; http://lattes.cnpq.br/6787585752021755Item Memorial descritivo dos processos desenvolvidos na formação inicial e continuada de Micael Julio de Albuquerque rumo à docência na área de língua portuguesa e suas literaturas(2024-03-05) Albuquerque, Micael Julio de; Soares, Inaldo Firmino; http://lattes.cnpq.br/0543042624198336Item No limiar do inefável: a relação humano-animal na poética de Orides Fontela(2020-12-17) Beserra, Eduardo de Lima; Almeida, Maria do Socorro Pereira de; http://lattes.cnpq.br/3185435491287172; http://lattes.cnpq.br/9563550467648491This work scrutinizes the relation of human-animal in the poetics of Orides Fontela. This view is taken as an initial perspective perception that human lives have always been attached to animals' lives somehow, whenever it was in a positive way or in a pernicious way. In turn literature, as one of the spirits of age, has always held into the non-human an important character as on prose as on poetry. However, until the present moment are incipient researches that dedicate themselves to the study of a human-animal relation. Given that, this research is guided by the following questions: How are the animals represented in the literary field? How is the human-animal relation in Oride’s poems and in what way may the animal be perceived in the poet’s poems? Because of this, from the hypotheses that human-animal interaction in Fontela’s poetics it’s deliberated by two inherent aspects of a human condition: the delight of existence and the desire to understand the subtleties of being. In this perspective, appreciated, as the I of the poem singularizes and seeks to understand its radicality from the existence of winged being – the bird figure. In light of this, the work enters into ecocriticism perspective –once it investigates the relation human and environment (nature) - taking as epistemological proposal and Phenomenology. For that it is landed the theoretical studies of William Rueckert (1978); Serge Moscovici (2007); Greg Garrard (2006); Jacques Derrida (2002); Jean-Paul Ronecker (1997); Gilbert Durant (2012); Merleau-Ponty (2004); Octavio Paz (2012) and in the perspectives and critics of Almeida (2008 e 2014); Ângela Maria Guida (2001); Evely Vânia Liboranari (2015); Afonso Henrique Menezes (2002), as well as it anchors in other scholars who have dedicated themselves towards the deduction of this object of this research. The present study has revealed nuances from the dialectic relation between human and non-human wavering Manicheism and allowing to cross through the threshold that puts the radicalisms of being in the counterpoint of existential.Item O guia do mochileiro das galáxias e a racionalização de eventos arbitrários(2023-05-04) Tavares, Breno Henrique da Silva; Apolinário, José Antônio Feitosa; Santos, Paulo Henrique Raulino dos; http://lattes.cnpq.br/4368649902795783; http://lattes.cnpq.br/1121641464509822; http://lattes.cnpq.br/9820237694860392O presente trabalho, de caráter exploratório, faz uma exploração da obra O Guia do Mochileiro das Galáxias de Douglas Adams, tendo como objetivo observar como se apresenta a racionalização, que organiza os eventos arbitrários ali presentes, na construção de sua narrativa. Para isso, ele baseia-se principalmente em obras como A Dialética do Esclarecimento de Adorno e Horkheimer (1985) e A Ideologia da Sociedade Industrial de Marcuse (1973). Será também observado como aparece na obra relações com as ideias presentes na dialética do esclarecimento e analisado a arbitrariedade dos eventos sob a ótica da racionalização burguesa, buscando entender como essa é trazida no Guia do Mochileiro das Galáxias. Portanto, a análise segue em uma abordagem qualitativa e bibliográfica, visto que, é por meio desta que se chega à conclusão afirmativa, pois, o guia do mochileiro traz em sua narrativa formas de racionalização burguesa, e os seus eventos se mostram arbitrários em decorrência dessa racionalização
