Licenciatura em Educação Física (Sede)
URI permanente desta comunidadehttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/20
Siglas das Coleções:
APP - Artigo Publicado em Periódico
TAE - Trabalho Apresentado em Evento
TCC - Trabalho de Conclusão de Curso
Navegar
3 resultados
Resultados da Pesquisa
Item A oferta da educação física em escolas municipais do Recife(2025-03-18) Fragoso, Cláudia Manuela de Lima Chaves; Nascimento, Tárcio Amâncio do; http://lattes.cnpq.br/7587998432643663; http://lattes.cnpq.br/4413709863705265A educação física é um componente fundamental para os estudantes da educação infantil, contribuindo para o desenvolvimento motor, cognitivo e social deles. Este estudo analisou a oferta da disciplina de educação física na educação infantil nas escolas municipais do Recife, considerando aspectos estruturais, pedagógicos e a percepção dos gestores sobre sua importância. A pesquisa partiu da observação da ausência de atividades motoras adequadas para crianças dessa etapa, o que pode impactar negativamente seu desenvolvimento motor e cognitivo. A metodologia adotada foi qualitativa, com aplicação de questionários a gestores escolares, da Secretaria de Educação do Recife e consulta a documentos oficiais. Os resultados indicaram que a Educação Física na Educação Infantil é frequentemente negligenciada, seja pela ausência de professores especializados, seja pela falta de infraestrutura adequada para a prática de atividades físicas. Além disso, constatou-se que, na maioria das escolas investigadas, a disciplina é ministrada por professores conhecidos como polivalentes, sem formação específica na área, comprometendo a qualidade do ensino. Conclui-se que a presença de profissionais capacitados, aliada a políticas públicas que garantam melhores condições estruturais e pedagógicas, é essencial para assegurar o desenvolvimento integral das crianças. A pesquisa reforça a importância de um planejamento pedagógico eficaz e a implementação de práticas educativas que favoreçam a saúde e o bem-estar dos alunos. Como também a necessidade de ações voltadas à valorização da Educação Física na Educação Infantil, promovendo um ensino que favoreça o desenvolvimento motor, cognitivo e social desde os primeiros anos de vida, destacando a Educação Física como um componente essencial na Educação Infantil.Item Determinantes ambientais para o engajamento de crianças de primeira infância em atividades motoras não estruturadas de lazer na escola: uma revisão integrativa(2024-03-07) Pedroso, Carolayne; Pirauá, Natália Barros Beltrão; http://lattes.cnpq.br/1778511907021100; http://lattes.cnpq.br/8780453048351750Free play is a fundamental activity for the child's overall health and development. The study aims to identify the environmental determinants that influence children's engagement in leisure-time motor activities at school, through an integrative literature review. The databases used for the searches were: PubMED, Scopus, PsycINFO and LILACS. The selection of descriptors used in the search was carried out by consulting MESH and DECs. The following descriptors, terms and logical operators were chosen: “free play” OR “unstructured play” OR “self-directed play” OR “outdoor play” AND environment OR playground OR schoolyard AND school. Or the expression: “free play” OR “unstructured play” OR “self-directed play” OR “outdoor play” AND environment OR playground OR schoolyard AND school; to the Scielo base. Studies that evaluated the motor activity of children aged 3 to 6 years, which were carried out in the school environment and which had the measurement of motor activity as an outcome, were included. The results show us that fixed equipment in playgrounds and favorable weather conditions increase children's physical activity. Interventions such as tagging often intensify this activity, but reforms have varying effects. In this way, we can consider that fixed equipment in playgrounds enhances children's physical activity. The quality of the space and interventions such as renovations are fundamental and the design of playgrounds is crucial to promoting a more active future for children.Item A transição da Educação Infantil para o Ensino Fundamental: um olhar da Educação Física sobre a brincadeira(2023-05-04) Melo, Maria Eduarda Vieira de; Paiva, Andréa Carla de; http://lattes.cnpq.br/1546386833032185; http://lattes.cnpq.br/7955853296079027This study aims to understand the transition process from Kindergarten to Elementary School, recognizing students' right to school education and learning, as well as identifying the role of Physical Education and its relationship with play in this context, contributing to the discussion of this theme in the training of Physical Education teachers and their practice in the classroom. The research was carried out using the Kindergarten qualitative method and was developed through the critical analysis of scientific articles and official documents related to the theme, therefore being a bibliographic-documentary research. This study highlights the changes in Brazilian educational laws regarding Kindergarten and Elementary School, and the impacts generated by changes in the teaching transition process, taking into consideration the uniqueness and comprehensiveness of the child and the childhood period. Moreover, the research also revealed what official documents present about how the transition process should occur in Physical Education. Therefore, the study contributed to understanding the transition process from Kindergarten to Elementary School, pointing out the importance of play in this process, as well as the importance of connections and continuity of learning between the two stages of education, besides presenting the need for studies and the development of documents focused on the theme of teaching transition in the field of Physical Education.