TCC - Bacharelado em Ciência da Computação (Sede)
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Item A modeling-based approach for dependability analysis of a constellation of satellites(2024-02-28) Farias, Daniel Castro de; Andrade, Ermeson Carneiro de; http://lattes.cnpq.br/2466077615273972; http://lattes.cnpq.br/5992660907313176Satellite constellations play critical roles across various sectors, encompassing communication, Earth observation, and space exploration. Ensuring the dependable operation of these constellations is of utmost importance. This paper introduces a dependability modeling approach using stochastic Petri nets to analyze satellite constellations. The primary focus is on improving operational efficiency through the assessment of availability, reliability, and maintainability. The approach helps satellite designers make informed decisions when selecting constellation configurations by assessing various dependability metrics. Using a global navigation satellite system as a case study, we conduct extensive numerical experiments to evaluate the feasibility of our approach. The results demonstrate quantitatively the significant impact of redundant components on both reliability and availability. They also illustrate how utilizing satellites in repair and operational orbits can influence these metrics and highlight the direct correlation between reliability and maintainability.Item Avaliação da performabilidade do sistema ferroviário da região do Recife(2024-03-08) Santos Júnior, Rodemarck Melo dos; Callou, Gustavo Rau de Almeida; http://lattes.cnpq.br/3146558967986940; http://lattes.cnpq.br/5274177344296463O sistema ferroviário da região do Recife possui capacidade para transportar aproximadamente 400 mil passageiros diariamente. Falhas diminuem drasticamente sua capacidade de transporte. Um exemplo de falha que ocorre frequentemente é a denominada falha de falsa ocupação. Falhas de falsa ocupação ocorrem quando o mecanismo de detecção de trens de parte do percurso apresenta defeito, obrigando o maquinista a assumir o controle manual, aumentando os riscos de acidentes. Uma das soluções é aumentar a capilaridade do sistema ferroviário a partir da adição de rotas alternativas. Nesse contexto, este trabalho propõe um conjunto de modelos para avaliação de desempenho e disponibilidade de sistemas ferroviários. Um estudo de caso utilizando o sistema ferroviário de Recife foi utilizado para mostrar a aplicabilidade dos modelos propostos, onde foi possível aumentar a disponibilidade do sistema em praticamente 50% com a adição de rotas alternativas, melhorando também as métricas de desempenho.
