Navegando por Assunto "Pesquisa bibliográfica"
Agora exibindo 1 - 20 de 43
- Resultados por Página
- Opções de Ordenação
Item A contribuição do atletismo na escola: uma revisão bibliográfica(2025-08-08) Rocha, Alysson Alves; Nascimento, Tárcio Amancio do; http://lattes.cnpq.br/7587998432643663O atletismo, no contexto escolar, deve integrar aspectos conceituais, procedimentais e atitudinais, unindo teoria e prática de forma adaptada à realidade dos alunos. Embora muitas vezes associado ao esporte de rendimento, contribui para o desenvolvimento de habilidades motoras essenciais. Com origens na sobrevivência das civilizações primitivas e evolução até os Jogos Olímpicos modernos, o atletismo carrega valores como superação e disciplina. Suas provas, divididas em pista, campo e combinadas, são organizadas por faixa etária, respeitando o desenvolvimento dos praticantes. Na escola, deve ser abordado como expressão da cultura corporal, promovendo inclusão, criticidade e formação integral, conforme orienta a BNCC. Este trabalho tem como objetivo sintetizar na literatura o ensino do atletismo na escola, analisando sua contribuição no processo educativo e sua trajetória histórica. O presente estudo consiste em uma revisão bibliográfica, na qual foram utilizados artigos publicados nas bases de dados Google Acadêmico e CAPES, entre os anos de 2015 a 2025. Depois de aplicar os critérios de exclusão, permaneceram 6 artigos. A análise dos artigos revela que o ensino do atletismo nas escolas enfrenta desafios recorrentes, como a falta de espaço, materiais adequados e o desinteresse dos alunos, porém, ele contribui significativamente para a formação integral dos estudantes, promovendo uma qualidade de vida, rendimento escolar, capacidades físicas, cognitivas e sociais. Ainda assim, destaca-se a importância de abordá-lo de forma lúdica e adaptada à realidade escolar, reconhecendo seu potencial pedagógico como ferramenta valiosa para o desenvolvimento integral dos estudantes.Item A importância do esporte voleibol para o desenvolvimento motor de crianças e adolescentes(2025-03-14) Peixoto Junior, Courts Miranda; Nascimento, Tárcio Amâncio do; http://lattes.cnpq.br/7587998432643663A presente pesquisa intitula a importância do esporte voleibol para o desenvolvimento motor de crianças e adolescentes, o que envolve o desenvolvimento neuromuscular nas aulas de educação física escolar. O problema de pesquisa investiga como a prática dessa modalidade pode contribuir para a melhora das habilidades motoras dos estudantes. O objetivo geral é analisar os benefícios do voleibol no desenvolvimento motor, enquanto os objetivos específicos incluem compreender os fundamentos da modalidade, identificar as principais habilidades motoras trabalhadas e estabelecer a relação entre a prática do esporte e o aprimoramento das capacidades físicas das crianças e adolescentes. A pesquisa segue uma abordagem qualitativa, por meio de uma revisão bibliográfica baseada em artigos acadêmicos indexados em bases como SciELO, LILACS, PubMed e Google Acadêmico. Como resultados da pesquisa apontamos que a prática sistematizada do voleibol contribui significativamente para o aprimoramento da coordenação motora, equilíbrio, agilidade e força muscular dos praticantes, além de favorecer a socialização e o trabalho em equipe. Conclui-se que a inclusão do voleibol no ambiente escolar pode ser uma ferramenta eficaz para o desenvolvimento motor e social dos alunos, auxiliando na formação integral dos mesmos.Item A literatura de cordel como ferramenta didática no ensino de ciências e biologia: uma revisão bibliográfica(2025-03-18) Soares, Luan José Sobral; Burgos, Fábia Regina Nascimento Fernando; Diniz Júnior, Edgar Ferreira; http://lattes.cnpq.br/7780006703783231; http://lattes.cnpq.br/3776642205741967; http://lattes.cnpq.br/7417060571971210Este trabalho de conclusão de curso aborda a utilização da literatura de cordel como ferramenta didática no ensino de ciências e biologia, visando identificar suas contribuições para a aprendizagem dos alunos. A pesquisa, realizada por meio de uma revisão bibliográfica, analisa a relevância do cordel no contexto educacional brasileiro, especialmente em relação à cultura popular nordestina. A literatura de cordel é discutida como um recurso inovador que pode dinamizar as aulas, promovendo maior engajamento e participação ativa dos estudantes. A metodologia envolveu a pesquisa e análise de trabalhos acadêmicos sobre o uso do cordel no ensino, além da implementação de oficinas que integraram a produção literária com conteúdo científico, facilitando a compreensão e apropriação da linguagem científica pelos alunos. Os resultados indicam que o cordel se apresenta como uma estratégia pedagógica eficaz, enriquecendo o processo de ensino-aprendizagem e contribuindo para uma educação mais contextualizada e significativa.Item Abordagem ciência-tecnologia-sociedade (CTS) no ensino de Química: uma pesquisa bibliográfica nos Anais de Encontros Nacionais de Ensino de Química (ENEQ)(2024-09-19) Lima, Camila Xavier Taumaturgo de; Firme, Ruth do Nascimento; http://lattes.cnpq.br/7234636790850019; http://lattes.cnpq.br/9325446277008940The research reported in this monographic work aimed to analyze the productions on the CTS approach in the teaching of Chemistry within the scope of the proceedings of the National Meeting of Chemistry Teaching (ENEQ) in the period from 2012 to 2022. The research was characterized as bibliographical research and followed three stages: 1) search for works available in the annals of ENEQ from 2012 to 2022, using keywords such as science, technology and society separately and together; 2) application of inclusion criteria – complete works with keywords in the titles. In this process, 75 works were mapped for analysis; and 3) reading the summaries of the works mapped for analysis. For the analysis of the works, the following analytical categories were considered: Acronyms CTS and CTSA; Thematic Focus; Levels/Teaching Modalities; and Types of Research. The results indicated that the majority of works, in the analyzed period, use the acronym CTS, had the thematic focus Content and Method, High School and Youth and Adult Education (EJA) were the teaching levels/modalities present in most of the studies. works and Applied Research was the most developed in the works analyzed. These results, as expected in a bibliographical research, point out aspects that could constitute objects ofItem A academia como contribuição para conhecimento das feiras agroecológicas: o caso do espaço agroecológico de Setúbal(2019) Silva, Lilian Quelly Braz da; Silva, Joanna Lessa Fontes; http://lattes.cnpq.br/3516424517958161Agroecological fairs, today, is a new topic from the point of view of research, and is being explored gradually and in its various developments. There are several perspectives for analysis, and this monographic work unfolds through the initial research of several works published with the theme agroecological fairs and that could give a north of what already existed of research produced. Following is an analysis of the selected works and definition of the concepts that permeate field research such as agroecological fairs and agroecology. In addition to this initial bibliographical research, there was a methodology for working in the field that was selected, the agroecological space of Setúbal, where there was participant observation along with the exploratory research and semi-structured interviews were carried out. After analyzing the interviews, concepts related to the experience in the field of agroecological space and bibliographical research were developed, as well as analysis of transcripts of interviews. It was concluded that this research topic needs more work done, and the following serves as a support for further analysis.Item Análise dos rumos da abordagem Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS) a partir de um estudo bibliográfico de teses e dissertações no Brasil(2021-03-04) Noberto, Nathalia Félix; Firme, Ruth do Nascimento; http://lattes.cnpq.br/7234636790850019This work aim to analyze theses and dissertations about the science- Technology- Society (STS) interaction in chemistry teaching, published during the years of 2015 until 2019 in Brazil. A bibliographic research in database of CAPES was made considering the years of 2015 until 2019 from keys words as: “STS approach”, “chemistry teaching”. The methodologic development followed three steps: bibliographic survey, data organization and data analysis. Was considered on analysis the assumptions of Bardin's Content Analysis. From analysis results, we can Highlight the fact that the quantitative of the theses and dissertations published decreased on the years of analysis period, most of theses and dissertations developed were empirical research, most of theses were published on South and Southeast of Brazil and most of the dissertations were published on Northeast. The target of this theses is the education of teachers, and about dissertations is the high school. The results of this research contribute to the investigation and studies about the STS approach in the teaching of chemistry, give that the point to aspects developed in theses and dissertation and also to aspects that have not been explore or that are still incipient among them, as we can mention the development of theoretical research that supports the epistemological and/or pedagogical bases of the STS approach.Item Aplicações recentes de sulfonamidas na química medicinal(2025-08-07) Silva, Mirelly Francisca Pereira da; Nascimento, André Augusto Pimentel Liesen; http://lattes.cnpq.br/8040722729889752; http://lattes.cnpq.br/4468688072710935A química medicinal planeja e valida substâncias bioativas. Há uma crescente necessidade de novos fármacos para atender à população e combater organismos resistentes, como bactérias. As sulfonamidas, cuja atividade antibacteriana foi descoberta e validada por Gerhardt Domagk em 1935 com o Prontosil,que foi o primeiro medicamento do tipo sulfonamida a ser utilizado clinicamente. Elas atuam inibindo competitivamente a conversão do ácido p-aminobenzoico, sendo cruciais contra bactérias multirresistentes. Quimicamente, são amidas de ácidos sulfônicos (-SO2NHR-), apresentadas como pó branco, inodoro, cristalino e solúvel em água, e seu principal método de obtenção é a reação de cloreto de sulfonila com amônia ou amina. Sua importância na química medicinal reside na ampla variedade de aplicações (farmacêutica e agrícola) e na estabilidade do grupo funcional. São empregadas no tratamento de infecções bacterianas, câncer, Alzheimer, diabetes, e possuem ações antifúngica, anti-inflamatória, antioxidante e antiviral. Mais de 150 medicamentos aprovados pela FDA contêm essa estrutura. As sulfonamidas são exploradas como compostos multi-alvo devido à presença de grupos funcionais que permitem diversas modificações estruturais. O objetivo do trabalho é realizar uma revisão reunindo os métodos de obtenção, medicamentos aprovados e as atividades terapêuticas que pode ser atribuídas as sulfonamidas, para ser base de consulta para os próximos trabalhos nessa área.Item A aprendizagem do processo como uma técnica de registro da informação viva em pesquisa de artesanato(1985) Cavalcanti, Zaida Maria CostaProjeto Tamandaré run by some of the professors end sludentes of the Department of Human Science of Universidade Federal Rural de Pernambuco, in a fishermen community. had among its purposes to incorage the use of alternative procedures for data colecting and registring. This paper reports one of such alternative procedures and the results obtained trough its use.Item Avaliação dos impactos ambientais negativos da disposição da vinhaça da cana-de-açúcar em solos agrícolas no Brasil: uma revisão bibliográfica sobre os efeitos no solo e nos recursos hídricos(2025-08-07) Santana, Patrícia Kelly Sousa; Barboza, Marianne de Lima; http://lattes.cnpq.br/8665242735385886; http://lattes.cnpq.br/5632774803304365Este trabalho tem como objetivo avaliar, por meio de revisão bibliográfica, os principais impactos ambientais decorrentes da disposição da vinhaça da cana-de-açúcar em solos agrícolas no Brasil, com ênfase nos efeitos negativos sobre a qualidade do solo e dos recursos hídricos. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com abordagem exploratória. Foram priorizadas fontes publicadas nos últimos dez anos, com destaque para pesquisas mais recentes que abordam os impactos da vinhaça no solo e nos recursos hídricos. No entanto, para o levantamento dos marcos legais e normativos aplicáveis, foi necessário ampliar o recorte temporal da pesquisa, em razão da escassez de legislações atualizadas e específicas sobre a temática. Essa limitação evidencia lacunas no arcabouço legal e reforça a importância de revisões periódicas nas normas vigentes. Os resultados indicam que, embora a vinhaça seja um subproduto rico em nutrientes e amplamente utilizado na fertirrigação, sua aplicação sem critérios técnicos pode provocar salinização, compactação, alteração do pH, desequilíbrios microbiológicos, além da contaminação de corpos hídricos por nutrientes e matéria orgânica. Os riscos ambientais incluem a lixiviação de nitratos e fosfatos, a eutrofização de cursos d’água e a perda da biodiversidade. No entanto, diversas alternativas sustentáveis têm sido adotadas, como a digestão anaeróbia para produção de biogás e o uso da vinhaça como substrato para a obtenção de compostos de alto valor agregado, a exemplo da produção do ácido capróico. Conclui-se que o uso da vinhaça deve estar atrelado ao cumprimento de diretrizes técnicas, fortalecimento da fiscalização, monitoramento ambiental constante, inovação tecnológica e atualização das normas ambientais, visando compatibilizar produtividade agrícola e conservação ambiental.Item Benefícios da natação para crianças com transtorno do espectro autista(2023-09-06) Marinho, Carla de Lima; Lindoso, Rosângela Cely Branco; http://lattes.cnpq.br/3076590717855221; http://lattes.cnpq.br/1897344851607618Swimming is one of the physical activities considered most complete to be introduced into the lives of children diagnosed with Autism Spectrum Disorder. This research has the general objective of understanding the benefits of swimming for children with Autism Spectrum Disorder through the production of knowledge on the topic. The specific objectives were to understand Autism Spectrum Disorder - ASD, analyze swimming as a Physical Education teaching content and understand the relationship between Autism Spectrum Disorder - ASD and swimming. This is a descriptive study, of the bibliographic review type with a qualitative approach. The study's methodology was the analysis of six articles located in databases/digital libraries: LILACS, Scielo and Periódicos CAPES. The results indicate the presence of improvements in the general daily behavior of children with autism after contact and continuous interaction with teachers and classmates in the experience of playful activities and simulation of real situations through verbal orders and imitation of movements in the aquatic environment. The conclusion reports the integration of affectivity and playfulness as essential factors in the teaching-learning process of individuals with ASD.Item Caracterização dos artigos originais sobre dança afro na educação física escolar da última década: uma revisão sistematizada(2021-12-10) Silva, Isabor Maria da; Beltrão, Natália Barros; http://lattes.cnpq.br/1778511907021100; http://lattes.cnpq.br/2658308453717366The prioritization and preparation of the contents of physical education in the school always tries to be as broad as possible, meeting the needs of students regarding the appropriation and expansion of their knowledge regarding culture. In this scenario, Afro dances present themselves as a great source of knowledge about the history of the country and the various cultural manifestations that we have in each region However, there is an absence in the contents related to Afro-Brazilian dances in the curriculum, which are a content that is little treated in undergraduate and school education. Thus, the objective of this work is limited to the realization of a systematized analysis of original articles available in the most qualified national journals, in order to identify and characterize how this theme has been presented, and what subsidies or theoretical contributions these publications offer to the professional in the area. The research was carried out in journals taken and selected from the Sucupira platform, as well as the Google Scholar platform based on a quality classification criterion and using the application of inclusion filters and Descriptors in Health Sciences - DeCS found in the digital platform of the Virtual Health Library VHL, and had as a final result only one article, which points out the perceptions about the content afro dance in school physical education from the experiences of elementary school teachers from municipal schools in Santa Rosa do Sul - SC From its result, we conclude that there is, in fact, a lack of studies on Afro dance as a content of physical education school, and that this is a potential theme in future academic studies, representing another discussion material on the theme of afro within education spaces.Item Como a produção do conhecimento vem tratando gênero na escola nas aulas de educação física(2023-09-14) Silva, Érika Waléria Paulino da; Lindoso, Rosângela Cely Branco; http://lattes.cnpq.br/3076590717855221; http://lattes.cnpq.br/3571751621160409School is the environment where we experience our first relationships in collectives, in social groups, and also where we have our first experiences of exclusion, prejudice or discrimination. The discussion about gender has been widespread in our society for some time and its concept is always linked to the social moment in which we live. It is an increasingly necessary discussion, especially in the school environment, because it is one of the reasons for the exclusion that we experience at school, with physical education being an important mechanism, since it is in constant contact with the diversity of bodies and their cultures. This research is a bibliographical survey of the last three years (2020-2023) that seeks to identify what has been scientifically produced on gender in physical education. In view of the analysis of the data collected, it was noticed that the concept of gender is somewhat similar between authors, in addition to everyday problems are constantly punctuated and research that deals with gender issues with breadth, covering LGBTQIA+ guidelines or people who do not identify in gender some are almost nil, which makes us reflect on how much we still need to research on the subject.Item O conteúdo lutas com foco no karatê e sua possibilidade pedagógica na produção do conhecimento na educação formal e informal(2021-12-06) Silva, Maria Lúcia e; Lindoso, Rosângela Cely Branco; http://lattes.cnpq.br/3076590717855221The aim of this study was to analyze in the production of knowledge how the content of struggles with a focus on karate has been approached in the production of knowledge in formal and informal education; The methodology used was a bibliographical study with a qualitative approach, starting from works that deal with pedagogical works with struggles and emphasizing books and articles that involved the interpretation of this phenomenon to understand and interpret behaviors, perceptions and understand the path to problematize the martial arts; The conclusion we obtained was that struggles should be addressed by Physical Education professionals at school in the formal or informal scope, deconstructing the image of the struggle with violence and helping children and adolescents to understand the meaning of the struggle phenomenon. In this perspective, we qualify that karate through its philosophy performs the process of cultural growth and elevation.Item A contribuição do futsal para o desenvolvimento de crianças com autismo(2023-09-06) Souza, Eduardo Felipe da Silva; Lindoso, Rosângela Cely Branco; http://lattes.cnpq.br/3076590717855221; http://lattes.cnpq.br/1517968471728200Autism is a neurodevelopmental disorder that is characterized by the atypical development of communication, social interaction and learning deficit, often with a deficit in verbal communication, although there are already many studies, its etiology is still unknown. The present study starts from the questioning what are the contributions of futsal to the development of children with autism. The objective was to analyze the contributions of futsal to the development of children with autism. Futsal is one of the most practiced sports in Brazil and in the world, futsal has become a great ally in the development of children who have Autistic Spectrum Syndrome, which is conditioned by some degrees of behavior, including social and motor. consists of a bibliographical, descriptive research of a qualitative nature, the descriptive research fulfills some phases, delimitation of the search descriptors, autism, futsal, physical education and development, choice of platform, Scielo systematization of the data found and analysis of the results, six were found significant studies for the present research. The results of the six articles studied point out that futsal contributes to the development of children with autism, as this modality brings a social interaction and works several motor senses in the life of the human being, thus achieving independence for that child.Item Contribuições do jogo popular “queimado” para a educação física escolar(2024-03-11) Silva, Darlen Maria Lima da; Mello, Rachel Costa de Azevedo; http://lattes.cnpq.br/8749101676171464; http://lattes.cnpq.br/3478685409668532The purpose of this research is to investigate the popular game queimado. Starting from the problem: what are the educational possibilities and contributions of the burnt game to school physical education? Based on this problem, we set ourselves the general objective of analyzing the educational possibilities and contributions of the burnt game to school physical education. And as specific objectives: to conceptualize the game and the popular game as knowledge historically constructed by humanity; to identify the game and the popular game as teaching content of the physical education curriculum component and to characterize the burnt game and its historical origin. To this end, the bibliographical research method was used to answer the proposed objectives, based on an analysis of articles related to the topic. As results of the research, we can affirm that the teaching content Game, specifically the popular game queimado (burned) is present in all stages of our lives, being it systematized and organized as content, brings relevant contributions to the acquisition of knowledge, as well as enables socialization, effective participation of students during classes, dialogue, promote advancement in higher elementary functions, provide opportunities for the exploration of psychomotor, cognitive and social capacities in an integral way of the student, in addition to allowing access to knowledge historically constructed by man. Thus, we conclude that although this subject is challenging, the contributions of this popular game to physical education have been seen, and it is necessary for physical education teachers to continue emphasizing the importance of rescuing popular games, as well as highlighting their contributions to the teaching and learning process for students.Item Distribuição dos copépodes planctônicos não nativos nos estuários de Pernambuco: uma revisão bibliográfica(2025-08-08) Esteves, Maxuel Barreto; Melo Júnior, Mauro de; http://lattes.cnpq.br/6735233221650148; http://lattes.cnpq.br/9079607690184824Espécies introduzidas, não nativas, apresentam ocorrência em ambientes naturais de forma acidental, intencional ou não intencional por ação antrópica, trazendo consequências danosas para o ambiente nativo e seu ecossistema. Como exemplo de espécies não nativas ou invasoras que ocuparam espaço ambiental brasileiro, temos as espécies do clado Copepoda, a exemplo do Pseudodiaptomus trihamatus, introduzida acidentalmente junto com um lote do camarão Penaeus monodon, trazida das Filipinas no final da década de 1970. Foi constatada pela primeira vez no Brasil em um viveiro de camarão no Rio Grande do Norte. Por ocasião da despesca, o copépode foi liberado para as águas costeiras. Já a espécie Temora turbinata, teve seu primeiro registro no Brasil no estuário do Rio Vaza-Barris, em Sergipe, na década de 1990. Pode ter chegado ao Brasil via água de lastro. Atualmente, domina várias áreas costeiras e estuarinas do Brasil. Neste sentido, O objetivo deste trabalho foi descrever a distribuição de ambas as espécies no litoral de Pernambuco, procurando detalhar a amplitude da densidade média e frequência de ocorrência das espécies nos ecossistemas nos quais ocorre.Item Educação física escolar e dança: um estudo sobre os trabalhos publicados no CONBRACE(2023-05-03) Souza, Estefane Ryana Fernandes; Lira, Maria Helena Câmara; http://lattes.cnpq.br/1315487815493191; http://lattes.cnpq.br/1315487815493191Dance is a knowledge that transits in school spontaneously, but also systematically within curricular components such as Physical Education. The challenges to approach dance within a curriculum proposal are countless. Given this, what has been studied and published about dance and school in academic-scientific events of Physical Education? This monograph makes a literature review of texts published in the Brazilian Congress of Sports Sciences (CONBRACE), on dance in School Physical Education, from 2017 to 2021, analyzing the problematizations that accompany the teaching and learning of dance in school. The results show that different regions of the country are interested in this knowledge in different ways, from the dance modalities addressed to the problematizations and thematizations carried out from this cultural expression. The analyzed studies also demonstrate the sensitivity of the subject in adverse situations, such as the pandemic, and the pedagogical challenges that surround dance at school. We conclude, among other issues, how much dance is necessary to broaden a perspective of integral education and to break cultural prejudices at school and within Brazilian society.Item A educação física escolar e os jogos populares: seu espaço na produção do conhecimento(2021-12-02) Andrade, Quesia Gouveia de; Lindoso, Rosângela Cely Branco; http://lattes.cnpq.br/3076590717855221This research aims to identify how games emerged in human history, their developments and how they are presented today; categorizing the different types of games that currently exist, and identifying the contributions of popular games in schools physical education. From a methodological point of view, this is a bibliographical research, more specifically of scientific articles published in Portuguese between 2011 and 2021. Developed in a qualitative approach and carried out in journals, Revista Brasileira de Ciência do Esporte (RBCE) and Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer (LICERE), and the SCIELO and LILACS database, we seek to deepen the topic of popular games and their contributions to the formation of the development of these subjects. For these analyses, we base ourselves on the historian Johan Huizinga, regarding the discussion about the origin and transformation of games over time; in authors such as Fausto Amaro and Tizuko Kishimoto, characterize and conceptualize games, as well as understand their relationship with education. Together with the Coletivo de Autores book that deals with the concept of “Body Culture”; and in the works of Adriana Friedmann, Camila Valduga, and Roger Caillois, for the categorization of the different types of games that exist today. Although the literature indicates that popular games are an important tool for a child's development, constituting content that needs to be pedagogically treated by schools physical education and their cultural heritage, our research shows that, currently, they are losing space due to electronic games, and alerts to the need to be discussed for the production of knowledge within schools physical education, due to its importance in pedagogical practice.Item Educação física escolar na educação do campo: a trajetória do tema “Escola do campo” no CONBRACE/CBCE (2009 a 2023)(2025-03-13) Fernandes, Danielle Cristina Lima; Lira, Maria Helena Câmara; http://lattes.cnpq.br/1315487815493191A Educação do Campo tem sua “identidade definida pela sua vinculação às questões inerentes à sua realidade, ancorando-se na temporalidade e saberes próprios dos estudantes, na memória coletiva que sinaliza futuros” (Brasil, 2002). E a Educação Física, enquanto componente curricular obrigatório na escola, tem um papel fundamental na valorização e problematização de temas relacionados à realidade e ao desenvolvimento do conhecimento construído ao longo dos anos. Considerando esses assuntos, por meio de uma revisão bibliográfica e análise documental, buscou-se discutir o que se pesquisa sobre a educação do campo na área da Educação Física, considerando os anais do Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE). Para isso se faz necessário compreender as expressões Campo e Rural, por dentro do debate educacional; identificar e analisar as publicações do CONBRACE, do Grupo de Trabalho Temático (GTT) Escola, destacando os tipos de produção, as problemáticas abordadas e as conexões com o contexto do campo. Ao total, foram encontradas 31 publicações utilizando esses descritores, entretanto, nem todas as produções tratam de Educação do Campo, destas produções apenas 8 abordam, de fato, o assunto de interesse desta pesquisa. Os estudos identificados foram avaliados quanto à sua profundidade e conexão com a Educação do Campo, possibilitando a sua categorização em três níveis: (1) Tipo de produção, (2) Temática/ Problemática; (3) Relação com o campo: Superficial, Contextual e Conexão. Por fim, a partir dessas análises, pode-se perceber que, embora a educação do campo tenha sido um tema central em algumas produções, ela ainda perpassa apenas como contexto, além disso, a pesquisa demonstrou que ainda há pouco interesse de pesquisa sobre este assunto entre as produções do CONBRACE. Logo, ainda há desafios em explorar as suas dimensões de forma aprofundada no contexto da Educação Física e gerar contribuições para o melhoramento da realidade da Escola do Campo.Item Educação Física escolar: uma análise da temática luta na produção do GTT Escola/CBCE(2023-09-18) Souza, Ricardo Lima de; Paiva, Andréa Carla de; http://lattes.cnpq.br/1546386833032185; http://lattes.cnpq.br/0663522226250388This research aims to analyze the teaching of the Fight theme in Physical Education classes, verifying its pedagogical possibilities based on studies published in the annals of the Brazilian Congress of Sports Sciences available on the website of the Brazilian College of Sports Sciences, presented in the editions of last five years. A bibliographic-documentary research was carried out, of a qualitative nature. The analysis was carried out based on studies presented in the last three editions of the aforementioned Congress, which cover the period from 2017 to 2021. As an inclusion criterion for the analysis, studies were highlighted that report on the teaching of fighting in School Physical Education classes at based on the pedagogical practice of the Physical Education teacher. Thirty works on the content were identified, however, in the specificity of this research, it was determined that the context of pedagogical practice would meet the objectives of the study around the teacher's field of intervention. Thus, eleven works met the inclusion and analysis criteria of this research. After analysis, it was possible to understand what studies say about teaching fighting in schools, based on the pedagogical practice of the Physical Education teacher, and realize that there have been advances regarding the implementation of proposals for the teaching of Fighting content within the scope of school Physical Education. However, this process takes place gradually due to factors that still interfere with the pedagogical intervention and which, at times, are seen as restrictive of the teacher's practice. It is noteworthy that the research presented in the congress editions covers a range of interventions, ranging from the theoretical to the practical level, suggesting the existence of a relevant relationship between theoretical research and practical application in the context of Fighting teaching. This trend suggests that experiences related to fight content play a significant role in consolidating and legitimizing this content in the school environment.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »
