Licenciatura em Letras (UAEADTec)
URI permanente desta comunidadehttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/2887
Siglas das Coleções:
APP - Artigo Publicado em Periódico
TAE - Trabalho Apresentado em Evento
TCC - Trabalho de Conclusão de Curso
Navegar
11 resultados
Resultados da Pesquisa
Item A utilização do poema como incentivo ao desenvolvimento da leitura, interpretação e escrita(2018) Silva, Lucidalva Avelino da; Oliveira, Ana Paula Andrade de; http://lattes.cnpq.br/8433369549685490; http://lattes.cnpq.br/7297428004982413This work, anchored in the works and legacies of poets, singers and authors of popular literature, aims to expose the importance of using this modality of expression, in the form of popular poems, in classrooms, as a way to promote the habit of reading and writing skills. These poems portray life, nature and the reality of the field -often in a comic way -which greatly facilitates the assimilation and interpretation of content. With emphasis on the Zona da Mata, more precisely in the city of Nazaré da Mata, popular literature will be used as a support tool that encourages reading, writing development and correct interpretation of texts. At the same time as it pleasantly encourages learning, it helps in the formation and preservation of a unique popular culture, culminating in a secondary language, very similar to a dialect, with an extraordinary wealth of readily absorbed words and adages, which translate the genius of the wisdom of ordinary people. Another relevant aspect will be the identification of terms and expressions that may constitute and enhance the regional lexicon, also based on the analysis of the works and respective authors described in this project,associating them with the corresponding terms or words of the Official Portuguese Language. Thus, the conception of the present work seeks to use the parallelism between classical and popular literature (represented by the poetry that characterizes it, with the genius and creativity of the wisdom of the people) to subtly fix the most basic grammatical rules.Item A literatura infantojuvenil no livro didático de língua portuguesa: análise de propostas de exercícios de leituras literárias(2018) Galindo, Olga Heloísa de Almeida; Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833; http://lattes.cnpq.br/8911417079521641Item Literatura de cordel em sala de aula: dialogando com a formação de leitores(2019) Assunção, Milena Adrielly Soares de; Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833Item Contação de histórias: Descobrindo o imaginário da literatura infantojuvenil(2019) Santos, Kézia Gabriela Silva dos; Azevedo, Natanael Duarte de; http://lattes.cnpq.br/1598344003069716; http://lattes.cnpq.br/6873739667575780Item Contação de histórias na era digital: a importância da literatura infantojuvenil na formação de leitores críticos(2019) Bandeira, Karina Bastos de Luna; Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833; http://lattes.cnpq.br/7003805851081385Item A literatura de cordel e a prática de leitura no ensino de língua portuguesa(2018) Santana Neto, José Augustinho Maciel de; Paes, Iêdo de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3281218394136739; http://lattes.cnpq.br/1164066559601512Item Análise das atividades de leitura em HQ no livro didático do 6º ano do ensino fundamental(2019) Santana, Erivânia Maria da Silva; Domingos, Suzana Ferreira Paulino; http://lattes.cnpq.br/2393224245460974; http://lattes.cnpq.br/4284973418718646Item Biblioteca escolar: espaço para construção de aprendizado(2019) Silva, Dímitra Santos de Almeida; Levay, Paula Basto; http://lattes.cnpq.br/6421376400928529Item A representação de gêneros textuais em atividades de leitura nos livros didáticos de língua portuguesa do 7º ano do ensino fundamental(2019) Pimentel, Débora Cristine Maria Rosas Marinho; Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833Item Releituras no ensino fundamental: interfaces com contos de fadas(2018) Macêdo, Amanda Maria de; Oliveira, Izabel Cristina Barbosa de; http://lattes.cnpq.br/7346857570909084