Bacharelado em Ciências Econômicas (Sede)
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Item Curva Ambiental de Kuznets: uma análise macroeconômica entre crescimento econômico e impacto ambiental no período de 2000 a 2020(2025-03-14) Abreu, Ian Bernard Costa de; Carneiro, Ana Cristina Guimarães; http://lattes.cnpq.br/7641686662966528O presente estudo investiga a validade da Curva Ambiental de Kuznets (CAK) por meio de uma análise macroeconômica da relação entre crescimento econômico e impacto ambiental em 161 países, no período de 2000 a 2020. Utilizando dados em painel, o modelo de Efeitos Fixos foi adotado para controlar diferenças estruturais entre os países, garantindo estimativas mais robustas. Testes econométricos, como Hausman, Breusch-Pagan e Wooldridge, foram aplicados para validar a escolha do modelo e corrigir possíveis problemas estatísticos. Os resultados indicam que, ao contrário da hipótese tradicional da CAK, a relação entre PIB per capita e emissões de CO₂ é predominantemente positiva no período analisado, sem evidências claras de um ponto de inflexão que represente a redução das emissões nos países mais ricos. Isso sugere que o crescimento econômico, por si só, pode não ser suficiente para mitigar os impactos ambientais, reforçando a necessidade de políticas ambientais ativas. Esses achados contribuem para o debate sobre desenvolvimento sustentável e auxiliam na formulação de estratégias mais eficazes para a redução das emissões globais.Item Desenvolvimento econômico em discussão: o desenvolvimentismo e neodesenvolvimentismo no Brasil(2024-10-04) Raimundo, Maria Aparecida de Araújo; Freitas, Petrus Alves; http://lattes.cnpq.br/1474091666288817This study examines the evolution of developmentalism and neo-developmentalism approaches in Brazil. Developmentalism, established during the Vargas era, was a strategy focused on industrialization, import substitution, and state intervention, with an emphasis on large infrastructure projects and the creation of state-owned enterprises. Neo-developmentalism, implemented during the governments of Luiz Inácio Lula da Silva and Dilma Rousseff, combined inclusive social policies, such as Bolsa Família, with the promotion of industrialization, innovation, and infrastructure, aiming to correct social inequalities and encourage sustainable economic growth. The analysis explores the similarities and differences between these two approaches, evaluating their impacts on economic growth, social inclusion, and macroeconomic challenges. The conclusion is that, while both strategies were essential for Brazil's development, they faced significant challenges, such as external resource dependency and fiscal crises.Item Investimentos em transporte rodoviário e desempenho econômico do Nordeste brasileiro(2023-09-05) Oliveira, Alessandro Araújo de; Silva, Diego Firmino Costa da; http://lattes.cnpq.br/8895265465747877; http://lattes.cnpq.br/4862772810331109This monograph has the general objective of using bivariate spatial autocorrelation measures and the Ordinary Least Squares method to assess the impacts of public policies within the scope of road transport infrastructure on the long-term economic performance of the Brazilian Northeast, as well as its neighborhood. We verified how the transition from railroads to highways from the 1960s onwards influenced the long-term spatial pattern of activities in the Northeast. We calculated the differentials of the minimum distances between 1960 to 1970, 1970 to 1980, 1980 to 1990, 1990 to 2000 and 2000 to 2010. With this, it was possible to know which comparable minimum areas of the Northeast are more lived or spatially heterogeneous, and which ones have behaved these locations over the decades, through the Clusters map. It will also be possible to estimate whether reductions in the distance to access roads had an effect on long-term economic growth in the following decades in the region. Important results were identified in economic growth at local levels as observed in the cluster maps. However, based on the results extracted using the ordinary least squares method, consider that this expansion of highways and the reduction of distances over the decades were not enough to bring statistically achieved results that could confirm that the evolution of the road network can bring a higher GDP per capita throughout the northeastern territory.