TCC - Licenciatura em Pedagogia (Sede)

URI permanente para esta coleçãohttps://arandu.ufrpe.br/handle/123456789/468

Navegar

Resultados da Pesquisa

Agora exibindo 1 - 4 de 4
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A prática pedagógica docente-discente e a autonomia em crianças de 3 anos em uma creche da cidade do Recife
    (2025-03-11) Silva, Giovanna Caroline da; Carvalho, Maria Jaqueline Paes de; http://lattes.cnpq.br/9755289492514554
    O presente trabalho tem por objetivo geral compreender como a autonomia é vivenciada na prática docente-discente do grupo 3 de uma creche do município de Recife. Nossa fundamentação teórica buscou aprofundamento nas temáticas autonomia e rotina, embasado principalmente nos pensamentos de Freire (1996) e Piaget (1994). Freire (1996) diz que a autonomia é a capacidade de desenvolver o pensamento crítico, destacando o papel libertador da educação. Por sua vez, Piaget (1994) coloca a autonomia como intelectual e moral, onde as interações sociais e a afetividade são determinantes no desenvolvimento infantil. Portanto, esse estudo buscou refletir acerca da importância da promoção da autonomia infantil no contexto das experiências vividas na rotina da creche. Além de identificar ações pedagógicas que estimulam a autonomia das crianças, considerando que ela é construída por meio das experiências vivenciadas e das interações com o meio. Esta pesquisa tem uma abordagem qualitativa, utilizando a observação participante e o uso do diário de campo como instrumentos metodológicos, a análise usada foi a análise de conteúdo na perspectiva de Bardin (1970). Por fim, o estudo mostra que autonomia se manifesta na rotina e no cotidiano das crianças, permeando as praticas de cuidado, as interações e brincadeiras. A prática docente também é vista como um fator decisivo para promoção dessa autonomia, pois, ao mediar e incentivar as crianças a desenvolverem sua autonomia, oferece segurança para elas expressarem suas ideias e exercerem sua liberdade. Dessa forma, a autonomia é o reflexo de escolhas realizadas, levando em conta o contexto social que o indivíduo está inserido.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A inclusão de crianças em uma creche de um município da Zona da Mata de Pernambuco, na perspectiva da educação inclusiva
    (2025-02-28) Carmo, Vitória Alves do; Amorim, Maria do Rosário de Fátima Brandão de; http://lattes.cnpq.br/5330024930917910; http://lattes.cnpq.br/2908227219134600
    A educação infantil no Brasil tem uma trajetória marcada por desafios históricos e conceituais. Inicialmente, essa etapa tinha um caráter assistencialista e demorou a ser reconhecida como parte do processo educacional formal. No que diz respeito às crianças com deficiências elas eram frequentemente excluídas do sistema educacional devido a estigmas e preconceitos. Porém, com o avanço das políticas públicas e mudanças nas concepções de infância, a inclusão passou a ser vista como um direito, e a educação infantil se tornou um campo importante para promover a igualdade de oportunidades Este estudo focou na inclusão de crianças em uma creche da Zona da Mata de Pernambuco, uma região caracterizada por grande diversidade cultural e social. O problema da pesquisa foi compreender como a inclusão numa creche, é compreendida, a partir da perspectiva dos servidores e dos docentes, a justificativa para a pesquisa está na importância da educação infantil para o desenvolvimento humano e na necessidade de garantir acesso à educação para todas as crianças. O objetivo geral foi compreender a concepção de inclusão na educação infantil a partir da perspectiva dos educadores de uma creche na Zona da Mata Norte de Pernambuco. Já os objetivos específicos incluem explorar as concepções dos educadores sobre criança e inclusão, e identificar os desafios enfrentados na promoção da inclusão. Os resultados apontaram que a infância é um período de experiências diversificadas que contribui para o desenvolvimento integral dos indivíduos; que a inclusão na educação é um conceito complexo que envolve a valorização da diversidade e a promoção da igualdade e sua implementação nos ambientes educacionais; que a formação dos educadores é fundamental, sendo necessário uma formação continuada e aprofundada para a promoção da inclusão, como também a criação de ambiente inclusivos, que são considerados essenciais para a promoção da inclusão.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Atividades de atenção pessoal, movimento livre e brincar dos bebês: um estudo de caso na rede municipal do Recife sob a ótica da abordagem Pikler
    (2021-07-08) Monnerat, Karina Ismerio dos Santos; Silva, Emmanuelle Christine Chaves da; http://lattes.cnpq.br/4816027610768343; http://lattes.cnpq.br/6244037225442289
    The present study had as its theme self-care and free movement in babies from 0 to 3 years old in the daycare context. We adopted the Pikler approach as theoretical basis and the principles of respect, trust, and bonding in collective work with babies and children, contemplating their individualities. The Pikler approach is directed to children and babies from 0 to 3 years old, in their daily life, in their interaction with adults, and in their autonomy. It was proposed by physician Emmi Pikler, from her first experiences as a pediatrician, where she could see that the intimacy and reciprocity of the adult with the baby were of great importance for its development and to provide the child's autonomy. Thus, this work is characterized as a qualitative field research with the general objective of understanding how daily attention and free movement activities occur in a municipal nursery in Recife-PE. In addition, the specific objectives were to identify how babies' personal attention and welcoming activities occur and how babies' individuality is considered in these activities, and also to identify whether the school physical space and the routine established by the teacher provide for the babies' free movement. A multiple case study was then carried out (involving five babies aged between 10 and 11 months and the educational professionals who worked with them) in a nursery class in a municipal daycare center in the Metropolitan Region of Recife. The research data were collected through interviews with the educational professionals (teachers, child development assistants, and a trainee) who worked with the babies and also through observations of the babies during their routine at the daycare center, based on video recordings. Through the analysis of the data collected, it was noticed that the activities of daily attention and free movement happen in a routine and often mechanized way, without giving due value to the performance of these activities and without understanding their importance for child development. It was identified that hygiene care, feeding, and the welcoming of the babies take place in order to favor the work of the adults and to comply with the routine established by the daycare center and, therefore, do not aim at meeting the babies' needs in the first place. During collective moments, the attentive look to the particular needs is not considered, prevailing the collective and homogenizing look. We conclude, therefore, that the very configuration of daycare centers is not favorable to meet the individual needs of children, considering that in these collective environments there are a large number of children for few adults, especially when we take into consideration that this age group demands a lot of care and exclusive dedication from the adult.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Práticas de leitura com crianças de 0 a 3 anos em uma creche municipal do Recife
    (2019-11-28) Araujo, Marillia Maria dos Santos; Santos, Carmi Ferraz; http://lattes.cnpq.br/2322696001671542; http://lattes.cnpq.br/6341789909696311
    It is well known that involvement in reading practices brings contributions to the individual reader, contributions in different aspects such as the development of literacy, the acquisition of language, cultural appropriation, the expansion of critical capacity and worldviews, as well as contributions to the constitution of active subjects in society. Therefore, it is of paramount importance that such practices be experienced from early childhood education, specifically with children in day care centers, who, even if they are small, are able to engage in reading practices, to enjoy and acquire knowledge through reading. Therefore, this study aimed to analyze the pedagogical practice in a municipal daycare in Recife, in order to verify the presence or not of reading activities with children from 1 to 3 years. To support the work the theoretical reference presents discussions on the history and public policies of early childhood education, on the conceptions of reading and reading practices in day care centers, as well as discussions on the establishment of official documents for the conduct of reading practices in day care centers. As a methodology, the qualitative nature was assumed, carried out by means of a case study in group 2 in a CEMEI in Recife. The data collection was done through observations and interview with the teacher of group 2. The results showed that reading activities are frequent in group 2, also showed that the class teacher understands the importance of carrying out such practices with these children, as well as revealed that children are interested in reading and participating in collective and individual reading activities. This work enabled us to realize the accomplishment of different reading activities in the group researched, significant activities, with purpose in reading, in the pleasure of reading, activities that consider the autonomy of children, for the constitution of active readers, who attribute meaning to what they read.