Navegando por Assunto "Escolas - Organização e administração"
Agora exibindo 1 - 8 de 8
- Resultados por Página
- Opções de Ordenação
Item Desenvolvimento e validação do módulo de gestão pedagógica do SysAPAE(2019) Gomes, Wédson Rodolfo Lopes; Albuquerque, Hidelberg Oliveira; Souza, Ellen Polliana Ramos; http://lattes.cnpq.br/6593918610781356; http://lattes.cnpq.br/0955255065576989; http://lattes.cnpq.br/6856457873240027Non-governmental organizations (NGOs) are non-profit corporations active in the third sector ofcivil society, with a solidarity action of great importance in the community in which it is inserted,attending in places and situations that the State is little present. One of these organizations is the Association of Parents and Friends of the Exceptional (APAE), being the largest philanthropic movement in Brazil, helping children, young people and adults with intellectual disabilities.With the large number and diversity of the APAE users, the classes in general do not have aneducational leveling causing an obstacle in relation to the engagement of all in the pedagogicalactivities, being necessary to elaborate specific types of tasks that fit the educational needs of eachuser. Also, it is worth mentioning that the institution has a great amount of variety of documents,records that are described as reports of activities, performance indicators and characteristics ofthe users of the institution. For these reasons, the aim of this work is to automate the process ofpedagogic management for people with special educational needs of APAE of Serra Talhada - PE.For these reasons, the objective of this work is to automate the process of pedagogic management for people with special educational needs of APAE of Serra Talhada - PE. For this, the method employed is divided into three stages: the first stage is characterized by the identification ofthe problem in which the entire pedagogical management procedure was observed to guaranteethe understanding of the process offered by the organization, the second stage is defined asa survey and validation of the requirements to only begin the process of development of the main functionalities, and finally, to evaluate the system was carried out a case study throughan investigation with educators and pedagogical coordination. Thanks to the validation of the system, it was possible to notice the acceptance, the enthusiasm and the feeling of approval of the tool by the pedagogical team. It is verified that through the collaborative environment thatSysAPAE proposes, the association adds improved data, enhancing the process and pedagogical development.Item Entre o cuidar e o educar: o papel da gestão escolar no acolhimento institucional de crianças(2025-02-04) Silva, Júlia Laís da; Sales, Michelle Beltrão Soares; http://lattes.cnpq.br/1145653737118181; http://lattes.cnpq.br/9646732640644397O presente estudo tem por objetivo geral analisar o papel da gestão escolar no acolhimento de crianças institucionalizadas em uma escola pública. Através disso, foram delimitados dois objetivos específicos, sendo eles: investigar a concepção de gestão da escola e suas relações com o ambiente escolar; e identificar e analisar as estratégias mobilizadas pela gestão no processo/prática de acolhimento de crianças institucionalizadas. A metodologia empregada é de natureza qualitativa e se configura enquanto um estudo de caso, utilizando como instrumento para a coleta de informações a entrevista semiestruturada. Os participantes da pesquisa foram a equipe de gestão escolar, sendo representados pela gestora, vice-gestor (atual gestão), Assistente Administrativo e o Vice-gestor (gestão anterior). Dessa forma, a análise dos dados partiu da perspectiva de Bardin (2011), o que possibilitou sua categorização com base nos objetivos específicos deste estudo, destacando a gestão escolar democrática enquanto um conceito que abrange princípios e práticas focados na participação ativa de todos os participantes no processo educativo (PARO, 2016). Assim, identificou-se as concepções, as práticas e a relação da gestão escolar partindo de sua relação com o acolhimento institucional, tendo em vista a singularidade da escola em receber crianças em um contexto de institucionalização, a partir do aporte teórico estabelecido pelos estudos de Paro (2010, 2007, 1996), Luck (2006, 2009) e Libâneo (2012, 2015), bem como os documentos que norteiam o Acolhimento Institucional no Brasil. A análise também revelou os desafios enfrentados no cotidiano da escola, como a adaptação e as dificuldades de aprendizagem que algumas crianças trazem em suas trajetórias, que vão se refletindo nas situações de vulnerabilidade que algumas se encontram. Ao mesmo tempo, destacou-se a dedicação, o respeito e o compromisso da gestão escolar com o desenvolvimento dos estudantes.Item Gestão democrática e conselho escolar: a participação da comunidade nos processos de decisão numa escola municipal de Olinda – PE(2019-11-28) Tavares, Ana Paula; Ferraz, Bruna Tarcília; http://lattes.cnpq.br/2100573722828366; http://lattes.cnpq.br/4960364653386296This research is the result of an investigative process carried out on a Olinda’s (PE) municipal school. The purpose of this research was to analyze the community participation in the School Council (SC), identifying its influence on the processes of decision of the current school management. Based on the assumptions of the Case Study of descriptive and interpretive aim, the study was carried out by way of a systematic observation of the SC’s meetings and of the semi-structured interviews with the representatives of each active segment. It was sought to comprehend the meanings and the importance that the counselors attribute to the SC’s role as a space for the effective participation in the configuration of the processes of democratization of the management and of the school. To analyze the data, it was chosen the methodology of Content Analysis, that made it possible to identify the conceptions of management and participation, as well as the spaces and the forms of participation and decision of the interviewed representatives, contributions and influences on decisions in the school management. The results indicate that the conceptions of management and participation present among the members of the observed SC are close to the socio-critical perspective of school management, wich foresees the participation of all involved in the formal and non-formal spaces of the SC. It was possible to verify the knowledge level of the educative community about the function, limits and possibilities of the counselors proceeding in this decision-making instance. However, despite the legal advances and the participatory practices in management decentralization processes, there was a need for training of the counselors to better understand the effective political participation among representatives and the SC’s strengthening.Item Gestão escolar : ações e desafios para a implantação dos objetivos de desenvolvimento sustentável no contexto de uma escola estadual(2024-05-12) Cavalcante, Adriana Maria da Silva; Salviano, Kaline Maria Tenório; http://lattes.cnpq.br/5540784406933121; http://lattes.cnpq.br/7702407159041326Este trabalho teve como objetivo analisar as ações e desafios da gestão escolar na EREM Manoel Gonçalves de Lima, em Cumaru-PE, em relação ao Objetivo de Desenvolvimento Sustentável 4 (ODS 4) e ao Plano Estadual de Educação de Pernambuco (PEE). Buscou-se identificar as metas do PEE que se relacionam com o ODS 4, bem como as ações que estão sendo implementadas pela escola. A metodologia utilizada foi a descritiva, documental e bibliográfica, com uma abordagem quantitativa. A coleta de dados se deu por meio de questionário aplicado à equipe gestora e aos professores. Os resultados demonstraram que a escola está empenhada em desenvolver ações para promover uma educação de qualidade e inclusiva. No entanto, ainda enfrenta alguns desafios para atingir esse objetivo, como a evasão escolar, melhorias na infraestrutura para atender às necessidades dos alunos e a implementação de ações de gestão democrática.Item Implantação e treinamento para o uso do sistema de gestão escolar i-Educar(2019-01-22) Lima Júnior, João Bosco de; Vanderlei, Igor Medeiros; http://lattes.cnpq.br/7448139435512224; http://lattes.cnpq.br/0845575549442154Item A liderança da gestora escolar e os professores na educação dos alunos durante o enfrentamento da pandemia(2022-10-07) Silva, Flávio Antônio da; Nascimento, Cláudio Pereira do; http://lattes.cnpq.br/0993071297354597; http://lattes.cnpq.br/9735600321485146According to the Portuguese dictionary, to lead is to guide, to lead someone to something (Dici, 2021). For Chiavenato, leadership is essential in all administration functions, because the one who manages needs to know human nature and lead (Chiavenato, 2003). In other words: Leading people. However, the absence of leadership in certain work environments, both in the public and private sectors, can lead to poor management of how tasks are carried out by their subordinates. According to Rennó (2015, p.173) “[...] one of the most important aspects of a manager is the ability to lead their employees, as leadership involves the ability to influence people so that the desired goals are achieved”. Based on this premise, this work aims to analyze the leadership of the manager, on the decisions of teachers in the education of children, during the confrontation of the pandemic in the school year of 2020. In this way, the place of study of the proposed theme was a municipal school body located in the city of Limoeiro in Pernambuco. As a literary review of the proposed theme, we will point out a brief perspective of a leader through the conceptions of some of the main authors. Therefore, we will present the most congruent use for the study of this work with the theory of Blake and Mouton and the application of the Management Grid model for the analysis of our research. The work involved applying the qualitative method, using data collection through forms as research samples. The observations of the collected analyzes served as a basis for a more comparative understanding with the arguments of the theory of the respective authors. To consult the information, a bibliographic research was used, based on the same author. Discussing the main divergences through the interpretation of the Managerial Grid axes, seeking to adapt a more favorable leader to the expectations of the school body.Item O espaço e a relação professor-criança e criança-criança na construção de ambientes de aprendizagens na educação infantil(2025-07-21) Silva, Sabryna Eduarda Torres da; Carvalho, Maria Jaqueline Paes de; http://lattes.cnpq.br/9755289492514554; http://lattes.cnpq.br/3585496939682764O presente trabalho tem como objetivo analisar como a organização dos espaços físicos acessados pelas crianças do Grupo IV de um Centro Municipal de Educação Infantil (CMEI) da rede municipal do Recife, bem como as interações entre crianças-crianças e crianças-adultos nesses espaços, contribuem para a construção de ambientes de aprendizagem. Especificamente, buscou-se caracterizar os espaços físicos utilizados pela turma observada, repertoriar as interações entre criança-criança, criança-adulto e criança-ambiente, além de descrever como o ambiente foi construído pelo grupo analisado. A pesquisa fundamenta-se nas contribuições de Zabalza (1998), Forneiro (1998), Horn (2004), Vygotsky (1991), Oliveira (2020), Barbosa e Horn (2022), Ariès (1986), Saveli e Samways (2012), entre outros, além de documentos oficiais como a Base Nacional Comum Curricular (2017) e as Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Infantil (2009), com foco nas distinções e articulações entre espaço e ambiente e na importância das interações de qualidade no cotidiano institucional. Adotando uma abordagem qualitativa, com observação participante realizada no contexto educacional, a análise evidenciou que a organização do espaço vai além da disposição física, ela está diretamente relacionada a uma prática pedagógica intencional, sensível e comprometida com o desenvolvimento integral das crianças. A dimensão relacional mostrou-se essencial, contribuindo para os aspectos cognitivos, afetivos, motores e sociais. No entanto, foram observadas limitações na mediação docente, como falas pouco afetivas e baixa intencionalidade em algumas situações. Os dados também apontaram a importância da formação continuada para qualificar as práticas pedagógicas e promover uma escuta mais sensível. Por fim, constatou-se que, embora o espaço físico favoreça parcialmente a autonomia infantil, ainda há desafios estruturais e materiais a serem superados para garantir ambientes mais estimulantes e ricos em experiências.Item A organização da sala de aula na educação infantil: o despertar da autonomia(2019) Melo, Jayne Barbosa de; Silva, Valdirene Moura da; http://lattes.cnpq.br/8238548957613487; http://lattes.cnpq.br/3919546536576027This research aimed to analyze the organization of the school environment (classroom) in early childhood education and the contribution to the development of children's autonomy. As a guiding research question we seek to understand: How can the organization of the classroom contribute to the development of autonomy in early childhood education? ”, More specifically we aim to identify the relationship between the practice of the educator and the organization of the school environment; reflect on the aspects of autonomy present in teaching practice and characterize the meanings attributed by children to the school environment in which they live and build daily. The research is characterized as field research and qualitative character. The research instruments used in data collection were observation, interviews with teachers and drawing with children, so that the educational purpose that permeates the idea of autonomous subject, whose pedagogical practice is based, can be determined. In presenting the relationship between the school environment and the development of children's autonomy, we understand that the organization of the school environment and the development of autonomy is essential, because the organization becomes a generator of meanings that have a cause and effect relationship. In the singular development of each student, that is, one must seek the meaning of the conscious actions made by the children. In addition, it positively influences executive function, linked to cognitive development, improving thinking, problem solving and task flexibility, all of which constitute for an autonomous education, taking into account the limits to be worked and understood.
