Navegando por Assunto "Gestão ambiental"
Agora exibindo 1 - 20 de 24
- Resultados por Página
- Opções de Ordenação
Item A percepção da gestão municipal e dos munícipes sobre a situação atual e ações relacionadas ao uso sustentável da lagoa central no Município de Lagoa do Carro - PE(2022-12-22) Barros, Lucas de Souza; Albuquerque, José de Lima; http://lattes.cnpq.br/9237596885624950; http://lattes.cnpq.br/2920816772068662Este artigo tem como objetivo geral investigar a gestão municipal da lagoa central do município de Lagoa do Carro (PE), quanto ao uso sustentável deste recurso. Quanto à abordagem é uma pesquisa qualitativa, baseada na observação das respostas coletadas por pesquisa realizada com os moradores, comerciantes e a gestão ambiental do município. Trata-se de uma pesquisa quanto aos objetivos, descritiva e de natureza aplicada. Quanto aos procedimentos técnicos, esta pesquisa apresenta-se como bibliográfica, documental e de campo, com aplicações de questionário. A análise dos dados foi realizada por meio de estatística descritiva simples com gráficos, baseados nas questões aplicadas, evidenciando a frequência das respostas através de cálculo percentual. Adaptou-se a matriz Pressão – Estado – Impacto - Resposta (PEIR) a fim de perceber a dinâmica dos problemas socioambientais na lagoa central. Entre algumas das ações da gestão municipal direcionadas ao uso sustentável da lagoa central, tem-se o projeto de revitalização, aprovado por emenda parlamentar por participação popular, com previsão de início em meados de março de 2023. Outra informação relevante quanto à percepção da gestão municipal é a importância de se discutir as Áreas de Preservação Permanentes (APPs) do município, com intenção de atuar junto às residências instaladas ao redor da lagoa após aprovação do Código Municipal do Meio Ambiente e a Lei de APPs pela Câmara Municipal. Para os moradores e comerciantes do município, existe uma baixa percepção quanto à gestão municipal promover ações de limpeza e conservação da lagoa central. No entanto, a maioria concorda com a implementação de um projeto de revitalização da lagoa de modo a torná-la útil para uso e promoção de turismo sustentável. Os dados obtidos na pesquisa devem auxiliar a gestão ambiental municipal na tomada de decisão e fomentação de políticas públicas direcionadas ao uso e conservação da lagoa central, em prol da sustentabilidade.Item Ações e medidas alcançadas na implementação das diretrizes do Plano Municipal de Arborização de Recife, Pernambuco(2024-03-07) Tavares, Tiago Teixeira Guimarães; Fernandes, Ana Paula Donicht; http://lattes.cnpq.br/7392835869663724Urban afforestation provides multiple benefits, including improvements in climate, air quality, and the physical and mental health of residents, as well as enhancing the beauty of the environment and reducing sound and visual pollution. Careful planning, considering suitable species and preventing planting problems, is essential to maximize these benefits. This study aimed to analyze the implementation of the guidelines of the Urban Afforestation Plan of the city of Recife, Pernambuco. The research is qualitative, involving the collection of documentary data from articles, books, theses, dissertations, municipal legislation, and electronic documents for bibliographic review. Additionally, documents acquired from the Recife Environmental Secretariat were analyzed. Three classifications of actions and measures for the implementation of the Afforestation Plan were defined: planting practice measures, information integration, and educational measures. The results indicated that approximately 90% of the afforestation plan guidelines were implemented, demonstrating the potential for development in the city's afforestation plan. The planting measures category achieved a 50% compliance rate with guidelines related to tree planting in public or private areas, followed by 35% for information integration and 15% for educational measures. Thus, practical planting measures prevail in the afforestation plan, emphasizing the importance of collective efforts for the improvement of urban afforestation in Recife. Therefore, it is recommended to create specific documents, strengthen integration among municipal agencies, and provide financial incentives for afforestation. These coordinated measures can make the city more sustainable and resilient.Item Atividades práticas desenvolvidas para avaliação de bens no município de Jaboatão dos Guararapes/PE(2019-06) Caetano, Lucas Almeida da Silva; Almeida, Gledson Luiz Pontes de; http://lattes.cnpq.br/2328849810614673; http://lattes.cnpq.br/7868463524752063Item Avaliação da efetividade das práticas de gerenciamento de resíduos de serviço de saúde no Hospital Veterinário da UFRPE(2024-09-23) Freitas, Bruno Daniel Luz Cavalcanti de; Arruda, Valmir Cristiano Marques de; http://lattes.cnpq.br/6416630461071494; http://lattes.cnpq.br/8600898165912425O gerenciamento de resíduos de serviços de saúde (rss) no Brasil é um grande desafio que envolve os mais diversos tipos de estabelecimentos geradores. Em um hospital veterinário, cada setor irá representar uma particularidade de resíduo gerado e, portanto, é necessário que haja uma maior atenção no seu manejo e gerenciamento. Sendo assim, o presente trabalho buscou investigar as práticas atuais de gerenciamento de rss no hospital veterinário universitário (HVU) da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Foi adotada a metodologia investigativa-descritiva das etapas de manejo dos resíduos que ocorrem na área de estudo, assim como, a análise do índice de conformidade com a Anvisa nº 222/2018. Ainda, foi utilizada a matriz GUT para auxiliar no processo de identificação e priorização imediata dos problemas que necessitam de atenção urgente. Os resultados apontaram que o HVU apresentou diversos pontos de não conformidade com as normas vigentes, assim como, a necessidade urgente do melhoramento do armazenamento temporário e a elaboração do PGRSS. As falhas na efetividade de gerenciamento de resíduos no HVU impactaram diretamente nas etapas de manejo, sendo necessário diversos ajustes para uma melhor gestão de rss no local.Item Avaliação quali-quantitativa dos planos de gestão de qualidade ambiental submetidos à Agência Estadual de Meio Ambiente de Pernambuco(2022-05-25) Barbosa, Sandra Dias; Freitas, Eliane Cristina Sampaio de; Souza, Viviannne Lucia Bormann de; http://lattes.cnpq.br/4200588308108261; http://lattes.cnpq.br/7525975084334972; http://lattes.cnpq.br/7636706492175339Faced with the needed to conserve biodiversity, actions to recover degraded areas and restore native vegetation are essential to ensure the maintenance and quality of natural resources. The recovering and forest recomposing program demand adequate planning, and in the state of Pernambuco the CPRH Environmental Quality Management Plan exists as an instrument for the control and monitoring of projects that have a polluting potential. The objective of this project was to carry out the evaluation of the Environmental Quality Management Plans - PGQA, in quantitative and qualitative terms, seeking to identify the species and families most indicated in the plans; the risk of species extinction; origin, endemism and distribution. The use of 259 species was identified, comprising 52 families, the most used being the Fabaceae Family. These have an average area of 70,316ha. Having found 23 species in common use among all the plans, with the highest occurrence being Hymenaea courbaril, the extinction analyzes were carried out within the CNCFlora databases where it was identified that 4 species were classified as endangered and IUCN red list where Vochysia oblongifolia and Senna multijuga were identified as endangered. It is worth mentioning that some species were not considered for a risk classification, considering that the absence of this information directly impacts the adoption and implementation of strategies for biodiversity conservation, which may interfere with the quantity and availability in the environment.Item Benefícios do investimento na normatização técnica de um sistema de gestão ambiental por meio da ISO 14001: estudo de caso com o Grupo Gerdau(2023-04-27) Agra, Bruna Mirella de Sá; Pimentel, Márcio Sampaio; http://lattes.cnpq.br/1944948543483633; http://lattes.cnpq.br/5162992522845358Item Caracterização da poluição por resíduos sólidos na linha-do-deixa em duas praias do litoral norte de Pernambuco(2020-02-03) Nascimento, Eridiana Angélica Dias do; Melo Júnior, Mauro de; http://lattes.cnpq.br/6735233221650148; http://lattes.cnpq.br/0755007615566832Solid waste improperly disposed of on beaches poses risks to health and to the entire marine ecosystem. The objective of this work was to analyze and compare the solid residues found on the beaches of Maria Farinha and Casa Caiada in Pernambuco, evaluating the number of residues, observing possible associations with living beings and identifying the most likely sources. In 2019, three collections were made at each beach, in Maria Farinha, on November 25, at 8:49 am, December 13 and 26, at 10:42 am and 10:30 am respectively; and Casa Caiada, on November 27, at 10:46 am, December 14 and 27, at 11:20 am and 10:46 am, respectively. For the collection, a transect 1 m wide by 10 m long, whose center was the line-of-cue (maximum level of the high tide), was arranged in three points of the beaches, with a distance of 100 m between them. The collected items were quantified, weighed and measured. They were classified according to the composition: plastic, metal, paper, glass and organic, observed using a stereomicroscope to identify possible associated living beings and, finally, the possible sources of the analyzed items were defined. In total 141 items were collected during the three collection days at each beach, 41 at Maria Farinha beach and 100 at Casa Caiada beach. Associations of living beings were found mainly with plastic material residues, these organisms being macroalgae (arribada), microalgae (perifiton), oysters and barnacle, found in Maria Farinha. While at Casa Caiada beach, associations were found with items of plastic and metal material, these being polychaeta and gastropod tubes, respectively. The results show that the pollution comes mainly from what is consumed and discarded by users.Item Contribuições para a gestão ambiental na Estação Ecológica do Tapacurá(EDUFRPE, 2018) Moura, Geraldo Jorge Barbosa deItem Desenvolvimento do sistema gestão integrado da Compesa(2020) Santos, Myckaella Joice Simone dos; Silva, Vicente de Paulo; http://lattes.cnpq.br/3590522665927472; http://lattes.cnpq.br/8605437664422681Item Detecção de árvores individuais por meio do lidar para a gestão da arborização do Campus-Dois Irmãos da UFRPE(2019-07-11) Gomes, Rayane Mireli Silva; Silva, Emanuel Araújo; Silva, Vanessa Souza da; http://lattes.cnpq.br/2765651276275384; http://lattes.cnpq.br/0663135141305608Urban forests are elements that promote the balance between urban and rural environments, presenting important social, political, economic and architectural character, besides providing an improvement in the population's quality of life. LiDAR is a technology that has been used in forest applications with certain frequency growth, mainly due to the fast availability and access to data and its accuracy. Forest inventory is an essential activity for the qualitative and quantitative knowledge and characterization of forest areas, but it is very time consuming, so many companies and professionals are using remote sensing techniques to optimize the performance of the activity, in terms of time, cost and efficiency. With the constant improvement of technologies, remote sensing became part of the techniques and methodologies used in the monitoring and management of green areas. Automatic detection of individual trees is a fundamental procedure for studies that aim to extract dendrometric data at tree level, height, for example, is a measure that in the field can be difficult to obtain in the traditional way. These data from individual trees allow us to represent canopy and / or canopy characteristics, as well as future analyzes and structural and floristic characterizations of the vegetation. Given the above, the objective of the present work was to explore the potential of airborne LiDAR data for detecting individual trees in an urban forest area at the UFRPE headquarters campus, using Fusion, the technology has as its principle a laser scanning of a terrain emitting pulses at a high frequency and calculating the return time of these pulses to the sensor, forming a cloud of dots mapping the terrain below. Using the Fusion software, soil and surface separation was performed using the Groundfilter command, followed by the creation of digital terrain and surface models using the GridsurfaceCreate command. Still in a Fusion environment, a digital canopy model (CHM) was created using the Canopymodel command. After processing, data analysis was performed in RStudio, using packages and functions specific to this type of processing. In the FindTreesDetection function, three filter window sizes were used, since the study refers to the vegetation area without standard spacing. The results showed that in the study area, as calculated by RStudio, based on the 3x3, 5x5 and 7x7 filter windows, there are, respectively, 6,263, 2,356 and 1,367 trees identified during processing.Item A ecogovernamentalidade como chave de leitura da questão ambiental(2023-04-28) Felix, Alana Mirella Cunha; Mosquera, Óscar Emerson Zúñiga; http://lattes.cnpq.br/3935901322748978; http://lattes.cnpq.br/2261900073292155Este trabajo tiene como objectivo presentar la discusión de la cuestión ambiental a partir de lanoción de ecogubernamentalidad como categoría de lectura. A partir del ya consolidadoconcepto de gubernamentalidad del filósofo Michel Foucault, la ecogubernamentalidad aparece como una categoría de análisis para hablar de los crecientes desarrollos que han ido surgiendo, ampliando el análisis del poder al campo ambiental, enfatizando la gobernanza ambiental y las prácticas políticas relacionadas. para el medio ambiente. Esta noción se caracteriza por una serie de mecanismos y dispositivos que regulan y controlan las actividades humanas y sus impactos ambientales. Estos mecanismos incluyen políticas, programas, proyectos e iniciativas encaminadas a promover la sostenibilidad, la conservación y La preservación del medio ambiente. Aquí utilizamos tres aspectos de la gubernamentalidad que son de gran utilidad para examinar la discusión de los temas ambientales: el primero, desde El análisis del poder; el segundo, la biopolítica y, finalmente, la construcción de una subjetividad específica: el sujeto ecológico. Siendo un trabajo puramente teórico/bibliográfico, en El primer momento partiremos de estos tres aspectos para discutir la noción de ecogubernamentalidad. En el segundo momento, tratamos de mapear los caminos acadêmicos aquí en Brasil que utilizaron la ecogubernamentalidad como categoría de análisis. Volviendo a los objetivos propuestos en el trabajo, tenemos la reflexión de que esta noción se ha vuelto fundamental para comprender las prácticas políticas y los discursos en torno a la problemática ambiental, teniendo varios usos dentro del discurso de la sustentabilidad y la problemática ambiental, tales como un enfoque para abordar la gobernanza ambiental, como una estratégia de gestión ambiental, etc. Finalmente, concluimos que la noción de ecogubernamentalidad trae una nueva perspectiva que ha sido destacada en la investigación académica en el área de estudios ambientales, ciencias humanas y gobernanza ambiental en las últimas décadas.Item Ensaio sobre o desenvolvimento sustentável(1998) Banks, NewtonO autor apresenta um ensaio filosófico sobre o desenvolvimento sustentável.Item Ferramentas da qualidade aplicados à gestão ambiental(EDUFRPE, 2017) Holanda, Romildo Morant de; Bezerra, Ana Paula Xavier de Gondra; Lorena, Emmanuelle Maria Gonçalves; Santos, Ítala Gabriela Sobral dosEsse livro visa demonstrar que às ferramentas da qualidade podem auxiliar na gestão ambiental de forma prática, como também visa contribuir na formação acadêmica dos estudantes dos cursos de engenharias e áreas afins. Em conjunto a isso, contribuir com os profissionais da área ambiental nas soluções dos problemas ambientais com aplicação de ferramentas da qualidade. O capitulo 1 apresenta os aspectos conceituais de qualidade e como ocorreu o surgimento deste ao longo da história industrial e como vem se consolidando no setor da qualidade nas empresas. O capitulo 2 refere-se às 7 ferramentas utilizadas na gestão da qualidade empresarial, que vai desde do seu surgimento até a sua aplicabilidade na área ambiental. O capítulo 3 trata sobre as ferramentas e técnicas complementares de como utilizá-las para auxiliar as 7 ferramentas da qualidade abordadas no capitulo anterior, focado na área ambiental. O capitulo 4 explana a utilização das ferramentas da qualidade para atender os requisitos da norma ISO 14.001:2015. Esse livro ainda contempla, no apêndice, algumas atividades práticas para o entendimento das ferramentas da qualidade aplicadas na área ambiental. (Texto extraído da apresentação do livro).Item Gerenciamento de resíduos de equipamentos eletroeletrônicos de Recife, Pernambuco: proposição de melhorias visando à sustentabilidade(2024-09-30) Moraes, Estela Carneiro; Costa Filho, Francisco das Chagas da; Cravo, Janielly Mantovani; http://lattes.cnpq.br/2930296374645794; http://lattes.cnpq.br/5796569565249170Waste Electrical and Electronic Equipment (WEEE), also known as e-waste, refers to waste originating from equipment that relies on electric current or electromagnetic fields for operation. The increasing generation of this waste, and the risk of environmental contamination posed by its constituent materials, represent current challenges that require the attention of government, institutions and the general population. For this reason, with the aim of providing more information about WEEE management in the city of Recife-PE, this research carried out an assessment of the current context of waste management in the city, in order to identify possible improvements, analyzing the types of waste collected, the functioning of companies, and potential sustainable destinations. In this context, six main companies responsible for managing this waste in the municipality were identified, offering collection services and voluntary drop-off points throughout Recife in partnership with other entities. The improvement proposals include strengthening reverse logistics by increasing collection points in strategic locations and encouraging technological innovation, in addition to implementing environmental education programs in both schools and communities.Furthermore, the creation of a municipal portal on WEEE and the development of public-private partnerships are essential for improving the management of this waste. Despite some initiatives, Recife still lags behind other cities, such as São Paulo-SP and Fernandes Pinheiro-PR, in terms of the legal framework and WEEE management practices, highlighting the need for greater public involvement and transparency in data dissemination. After the study, it was possible to affirm that it is necessary to expand investments in WEEE management, increase public-private partnerships, and promote public awareness throughenvironmental education.Item Monitoramento geoquímico e ambiental de solos na Área de Proteção Ambiental Santa Cruz, Pernambuco - Brasil(2019-12-19) Cunha, Lilian Maria Gomes da; Moraes, Alex Souza; Santos, Jandyson Machado; http://lattes.cnpq.br/4137257750865101; http://lattes.cnpq.br/0440163845324480; http://lattes.cnpq.br/1839740899121271The importance of the Santa Cruz Environmental Protection Area is attributed to its biodiversity and primary and secondary productivity, representing an ecological unit of great environmental and socioeconomic significance for the state of Pernambuco. The Santa Cruz Canal Estuarine Complex is recognized as an ecosystem quite vulnerable to pollution and contamination caused by improper land use and occupation. The analysis of heavy metals in soils (Arsenic, Cadmium, Chromium, Copper, Nickel, Lead and Zinc) was used to make situation graphs of the environmental liabilities in which the Santa Cruz APA is located. The results were compared with CONAMA resolution 420/2009 as a guiding model for the reference values of contaminated soil quality. Thus, it was observed that for the arsenic and cadmium elements there were values above the allowed values, suggesting that there is an environmental impact registered in the Santa Cruz EPA probably resulting from agricultural activities and local urban expansion. It can be concluded that there is a need for increased environmental monitoring in both soil sample quantity and environmental parameters, as evidence of environmental disturbances in areas of strategic interest such as APAs has been the result of research. that are in line with the needs of public management.Item Política Estadual de Mudanças Climáticas: instrumentos, resultados e interação com questões florestais(2022-10-10) Caetano, Matheus Braga Cordeiro; Meunier, Isabelle Maria Jacqueline; http://lattes.cnpq.br/9202793669201466; http://lattes.cnpq.br/4973571977743177The climate changes that the planet has been facing are the result of the intensification of the so-called greenhouse effect. In this sense, countries have signed agreements, establishing measures that those involved must adopt to define mitigation and adaptation strategies. Forests play an important role in mitigation, as they act as atmospheric carbon sinks, and it is essential that conservation strategies and expansion of forested areas are settled. Brazil and its states have been developing their national and local coping strategies. This work aims at describing public policies on climate change in the state of Pernambuco, in order to identify the main legal frameworks that provide the basis for confronting climate change in the region. Moreover, this paper analyzes the points of interaction of climate policies and measures for conservation and reforestation, identifying their results and stages of implementation and which projects have been executed or are in progress linked to the forest area that contribute to mitigating the effects of climate change. Qualitative research was developed based on bibliographic research, official documents and interviews. The state of Pernambuco has its state climate policy and instruments such as the State Plan for Climate Change (PEMC/PE) and the Pernambuco Decarbonization State Plan (PDPE) in addition to other policies that have programmatic coherence. It was identified that, for the forestry sector, the plans establish goals aimed at conservation and reforestation. Of the objectives for the forestry sector of the PEMC/PE, only the expansion of 22 conservation units could be verified. Mechanisms such as Payment for Environmental Services (PSA) and Reduction of Emissions from Deforestation and Degradation (REDD), proposed as options for the sector, were not proven successful, with no projects being developed over the twelve years of climate policy due to the lack of financial support for project development. There are only two programs under development in Pernambuco that can contribute to the mitigation strategy, but they are still in the implementation phase. The absence of implementation verification mechanisms, lack of financial support for policy implementation and low institutional coordination constitute major barriers to advancing climate policy and to mitigation by conservation and reforestation.Item Potencialização da gestão ambiental na Benteler Goiana(2022) Silva, Raissa Souza Gomes da; Santos Júnior, José Amilton; http://lattes.cnpq.br/2839547928353699; http://lattes.cnpq.br/4929236041152116Item Proposta de manual ambiental e diagnóstico de conformidade legal em uma empresa de exploração de águas subterrâneas(2025-08-01) Grimaldi Filho, Geraldo Albuquerque; Costa Filho, Francisco das Chagas da; http://lattes.cnpq.br/2930296374645794; http://lattes.cnpq.br/0219945654041909As águas subterrâneas têm papel estratégico no abastecimento no Brasil, sobretudo em áreas urbanas e semiáridas, o que exige gestão e conformidade legal robustas. Este estudo teve por objetivo elaborar um manual ambiental sobre captação e comercialização de águas subterrâneas e aplicá-lo para diagnóstico de conformidade em uma empresa da Região Metropolitana do Recife (PE). O manual foi desenvolvido a partir de pesquisa exploratória em fontes acadêmicas, institucionais e na legislação brasileira, e sua aplicabilidade foi testada por meio de formulário diagnóstico (Anexo A). Os resultados mostram que, embora a empresa atenda a requisitos mínimos, persistem fragilidades em atualização cadastral, organização documental, treinamentos, rotinas preventivas, monitoramento contínuo da qualidade da água e registro de operações e licenças. As melhorias propostas incluem fortalecimento das rotinas administrativas, digitalização de registros, capacitação da equipe e implantação de programas permanentes de gestão e conservação de aquíferos. Conclui-se que integrar atendimento legal, aplicação prática do manual e uma cultura organizacional de prevenção é essencial para a conformidade sustentável e para o fortalecimento institucional no setor de águas subterrâneas.Item Resíduos sólidos e Covid-19: desafios e impactos na gestão(EDUFRPE, 2022) Silva, Kardelan Arteiro da; Almeida, Irene Maria Silva de; El-Deir, Soraya GiovanettiItem Resíduos sólidos: gestão e gerenciamento(EDUFRPE, 2022) Almeida, Irene Maria Silva de; Silva, Kardelan Arteiro da; El-Deir, Soraya Giovanetti
