Logo do repositório
Comunidades & Coleções
Busca no Repositório
Guia Arandu
  • Sobre
  • Equipe
  • Como depositar
  • Fale conosco
  • English
  • Português do Brasil
Entrar
Novo usuário? Clique aqui para cadastrar.Esqueceu sua senha?
  1. Início
  2. Pesquisar por Assunto

Navegando por Assunto "Educação de jovens e adultos"

Filtrar resultados informando o último nome do autor
Agora exibindo 1 - 20 de 43
  • Resultados por Página
  • Opções de Ordenação
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A importância da educação física no ensino de jovens e adultos
    (2025-08-06) Silva, Leonam Keulrrye Pereira da; Lindoso, Rosângela Cely Branco; http://lattes.cnpq.br/3076590717855221; http://lattes.cnpq.br/1157393580861401
    A presente pesquisa tem como tema central a seguinte questão: a importância da educação física no ensino de jovens e adultos. Buscando compreender como a educação física afeta de forma positiva os alunos da EJA. Com base nisso, estabeleceu-se como objetivo geral analisar a importância da educação física no ensino de jovens e adultos. Para isso, definiram-se como objetivos específicos: compreender a EJA como modalidade de ensino; analisar a educação física na EJA; e compreender as políticas curriculares nacional e estadual da EJA no ensino da educação física. A pesquisa, de abordagem qualitativa e de caráter bibliográfico, evidenciou que a educação física, quando integrada de forma sensível e crítica à realidade dos estudantes da EJA, contribui para a valorização da cultura corporal, a construção de vínculos sociais, o resgate da autoestima e o fortalecimento da cidadania. O referencial teórico foi fundamentado em autores como Haddad e Di Pierro e Reis e Molina Net, assim como também documentos oficiais como a Constituição Federal de 1988, a LDB nº 9.394/96, a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e as diretrizes curriculares da EJA em âmbito nacional e estadual. A pesquisa mostra que a educação física na EJA deve ser compreendida como um espaço inclusivo e educativo, que respeite as diversidades e promova a formação integral dos seus alunos. Dessa maneira é importante defender uma educação física na EJA de qualidade e com os conteúdos previstos em suas diretrizes curriculares.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Uma abordagem sociolinguística: o fenômeno de monotongação no EJA em escolas públicas do interior do Agreste de Pernambuco
    (2019-07-08) Andrade, Lorena Félix de; Silva, André Pedro da; http://lattes.cnpq.br/0620934260898634; http://lattes.cnpq.br/4998384640491195
    El fenómeno de monotongación resulta de la eliminación de la glide de un diptongo y eso ocurre en función de factores internos y externos a la lengue, a través de la formación, en general, por diptongos compuesto. Conforme Câmara Jr (2015), el monotongo se constituye da la vocal simple que resulta de ese proceso, principalmente, cuando la ortografía sigue la indicación de que hay un diptongo y él aún se realiza en un lenguaje más cautelosa. A través de esa premisa, se pensará en las interferencias en la vida de los alumnos como hablantes que dominan la lengua y que varían en ella, una vez que el habla interfiere en la escrita. Esta investigación será desarrollada sobre el presuposto de que primero aprendemos el habla y, a partir de eso, aprendemos el advenimiento de la lengua escrita. Autores como Câmara Jr. (2015), Bagno (2007), Silva (2066), Marcuschi (2008) entre otros forman las bases teóricas que componen este artículo. La aplicación de la investigación, sin embargo, será a través de palavras y frasis propícia a al evento linguístico, seguida de un análisis realizada considerando tanto factores sociales (localidad, rango de edad y sexo biológico) cuando factores linguístico (tipo de diptongo, contexto fonológico siguiente) en una escula de la zona urbana y otra de la zona rural ambas ubicadas en Passira, interior del Agreste de Pernambuco, siendo a partir esto que se presentarán los resultados.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Alfabetização de jovens, adultos e idosos: um estudo em escola municipal do Recife
    (2018) Sousa, Eveline Agostinho de Lira; Vasconcelos, Gilvânia de Oliveira Silva de; http://lattes.cnpq.br/3816764037807462
    Youth, Adult and Elderly Education (EJAI) is a teaching modality that, due to its reparative and qualifying functions, is still far from reaching the objective of eradicating illiteracy that affects part of the adult population in Brazil. This research was carried out at the Municipal School Jordão Baixo in the class of the EJAI modality and has as general objective presents reflections of the literacy and literacy processes in a class of the EJAI. Its general objective is to understand if the reading and writing practices are carried out in the classroom and as the educators of this class conceive literacy related to literacy practices. Its methodology is based on the qualitative approach, participated as subjects10 students and 2 teachers, the instruments were: interviews with the 2 teachers, the field diary for notes needed. This research took as theoretical basis the studies of), Soares (1998), Freire (1999), Haddad e Di Pierro (2000), Galvão (2004), Brandão (2006). We concluded by reflecting on the importance of valuing the student of the EJAI and the improvement of the education of the educators of this modality of education.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Análise de uma intervenção didática na perspectiva da abordagem Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS) para a educação de jovens e adultos
    (2021-03-04) Falcão, Estevan de Almeida; Firme, Ruth do Nascimento; http://lattes.cnpq.br/7234636790850019; http://lattes.cnpq.br/5322772246997348
    In this monographic work, we obtained the objective of analyzing a didactic intervention, elaborated from the perspective of the Science-Technology-Society Approach (CTS), and developed in Youth and Adult Education (EJA).For this, we carried out a qualitative research, with the participation of students from the third in the EJA of High School in the Chemistry class, and we followed seven methodological steps, the saber: observation of the classes; development of the unstructured interview; elaboration of the questionnaire; Application of the questionnaire; didactic intervention planning; application of didactic intervention; data analysis. We analyzed the didactic intervention in its respective moments, considering the aspects related to the characteristics of the teaching process, the activities / used, the resources / curricular materials and the CTS relations that were usual. In order to highlight the results of this research as possible contributors to research in the area of teaching of Chemistry, in particular, for research related to the implementation of the CTS Approach in the teaching of Chemistry. However, we can say that not all moments of the didactic intervention presented characteristics expected for pedagogical practices with CTS Approach.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Anúncios publicitários em sala de aula : dinamizando práticas de leituras na Educação de Jovens e Adultos
    (2020-09-11) Melo, José Jorge Lima de; Rosa, Aliete Gomes Carneiro; http://lattes.cnpq.br/9765841869399460; http://lattes.cnpq.br/3469251249899447
    Este relato de experiência teve como objetivo principal a busca de estratégias adequadas para o desenvolvimento da habilidade de leitura de alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) em salas de aula de língua portuguesa. Sabendo que a EJA enfrenta dificuldades no desenvolvimento escolar , o trabalho com textos curtos, mas que fomentem a reflexão e a leitura de imagens e discuros se mostrou uma ótima estratégia para a promoção de debates e ampliação da competência leitora. Assim, entre as propostas didáticas, a escolha do material considerou anúncios publicitários impressos que apresentam a intergenericidade como propósito para a divulgação um produto ou serviço, o que, em tese, necessita de conhecimentos prévios, leitura do contexto de leitura e produção assim como de conhecimento do mundo. O quadro teórico para este trabalho está baseado na Linguísitca Sistêmico-Funcional com base em Halliday (2004) e Soares (2020) apontam que a linguagem realiza três funções principais : a ideacional, a interpessoal e a textual as quais permitem o uso da língua em situações diversas , organizando o discurso e as interações sociais. A experiência com sala de aula mostrou que os estudantes passaram a se interessar pela leitura e conseguiram fazer inferências qualitativas a partir de discussões orientadas para as funções da linguagem.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Artes e tecnologias na educação de jovens e adultos: práticas pedagógicas nas escolas da rede municipal do Recife
    (2019-07-22) Silva, Gilmere Lopes da; Silva, Cristiane Barbosa Tosta da; http://lattes.cnpq.br/0195862765669468; http://lattes.cnpq.br/8552453021644175
    This research aimed to understand the teaching of Art integrated to technologies in Youth and Adult Education (EJA), the experience of teaching practices of teachers in this area of schools of the Recife Municipal Network, based on the studies of Sérgio Haddad and Maria Clara Di Pierro on EJA, linking technologies to Ana Mae Barbosa's discussions on Art Teaching in the educational context and Antoni Zabala on Pedagogical Practice. For this purpose, the qualitative, descriptive and interpretative research was adopted as a methodological perspective, using as data collection instruments the conduction of semi-structured interviews, as well as the observation of classes of two teachers of this teaching modality. . Considering art as a language that manifests itself with distinct characteristics in each age and culture, as well as technologies, we understand that its appropriation by the young and adult students means the acquisition of knowledge about themselves and the world, with influence. of their own life experiences in the process of building this knowledge. Thus, we understand that, although Youth and Adult Education has made considerable advances as a field and field of study, its effectiveness is also compromised as the different contents and knowledge are distorted or even ignored and even ignored. by the teachers, as to reality, and by the institutions responsible for serving this specific public. In this sense, the results showed that the teaching and learning of art integrated with the technologies in the EJA can suffer implications depending on the socioeconomic context in which the students are inserted, the teaching experience and didactics and also on the age group of the students.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Artes na Educação de Jovens e Adultos: novos e antigos desafios
    (2021-08-26) Silva, Julieti Maria Torres da; Torres, Niedja Ferreira dos Santos; http://lattes.cnpq.br/3501803097646190; http://lattes.cnpq.br/9342956216102099
    This research aims to analyze the challenges of Art Education faced by students and teachers of Youth and Adult Education (EJA). In order to achieve this purpose, the following specific objectives were listed: to discuss the relevance of teaching visual arts in the curriculum of Youth and Adult Education (EJA); examine if there is interest from the EJA students in the discipline of arts and identify which pedagogical practices are used by teachers of arts in EJA classes. The theoretical framework includes discussions based on the authors Ana Mae Barbosa (2003), Igor de Almeida Silva (2014), Rudimar Constâncio (2014), and others who bring reflections about the valorization of education through the preparation of the art teachers so they can act in order to stimulate the interest and creativity of the students. The methodological procedures adopted consisted of conducting semi-structured interviews with teachers and students of the school where I experienced a supervised internship. The research is based on a qualitative approach. This study is important for allowing reflections on the importance of teaching Arts for this age group and also reflections on the methods used in art teaching and the importance of rethinking, working on new teaching methodologies, developing stimulative and creative classes, which will provide learning, motivation and interest in Art in general.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Ciência, tecnologia, sociedade e arte como estratégia didática para aplicação da Lei 10.639/03 no ensino de Química em turmas da educação de jovens e adultos
    (2024-03-08) Aquino, Jhonatan Rafael da Silva; Lima, Analice de Almeida; Alves, Cláudia Thamires da Silva; http://lattes.cnpq.br/1831217277642775; http://lattes.cnpq.br/2273105974559580; http://lattes.cnpq.br/7708146705135822
    In the 21 years since the promulgation of Law 10639/2003 by President Luís Inácio Lula da Silva, there has been a resistance established by public and private schools in applying the legal provisions of this law in their educational curricula. Given this resistance, this work aimed to analyze the contributions of a didactic sequence related to law 10639/03 from the CTS Arte perspective for teaching Chemistry in Youth and Adult Education. The sequence was created with the target audience being students of Youth and Adult Education in the third module. To prepare the sequence, we started from the theoretical assumptions of Oliveira and Queiroz (2013), contemplating: - the choice of a social theme based on a relationship with art; -introduction of a technology; -study and discussion of science and its relationship with technology and society, and -proposing to students the creation of a final scientific-artistic product in the area. The elaborated sequence initially presented a socioeconomic analysis, then a presentation was suggested through the contents of chemistry (scientific knowledge), social issues and artistic elements regarding the composition of vitamins, minerals, carbohydrates, etc. and, finally, creation of artistic activities by students based on the content discussed. The didactic sequence elaborated in this work was guided by the assumptions of the Science, Technology, Society and Arts (CTS-Art) perspective, presenting socio-scientific elements and artistic elements that throughout history we know is a libertarian and fighting instrument in our society, being more an instrument of reflection and struggle in the racist society in which we live.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Conservação de alimentos: um estudo de cinética química para estudantes da EJA - Médio por meio de experimentos
    (2025-03-20) Pereira, Ana Paula Cavalcanti; Silva, Suely Alves; http://lattes.cnpq.br/3497194749381919; http://lattes.cnpq.br/2129021401357904
    A química está presente em nosso cotidiano de diversas formas, muitas vezes passando despercebida, e a conservação dos alimentos é um exemplo prático que pode ser utilizado para ensinar conceitos químicos de maneira acessível e relacionada à realidade dos estudantes. No ensino de Jovens e Adultos (EJA - Ensino Médio), essa conexão nem sempre é fácil, mas a experimentação pode tornar o aprendizado mais significativo. Dessa forma, esta pesquisa, de natureza qualitativa, teve como objetivo ensinar conceitos de cinética química por meio da experimentação, utilizando a conservação dos alimentos como contexto para aproximar os estudantes do conhecimento científico e estimular sua participação ativa no aprendizado. Os instrumentos de pesquisa incluíram questionários para identificar as concepções prévias dos estudantes e, ao final, um novo questionário foi aplicado para analisar se a experimentação favoreceu o aprendizado e o envolvimento dos estudantes. Além disso, foram realizados experimentos com materiais acessíveis. A abordagem experimental permitiu que os estudantes percebessem, na prática, como a química está presente no dia a dia e influencia a conservação dos alimentos. Os dados coletados foram analisados com base na fundamentação teórica, que destaca os benefícios da experimentação no ensino de química, principalmente quando vinculada a temas do cotidiano. Os resultados indicaram que a abordagem adotada contribuiu para uma melhor compreensão dos conceitos e incentivou maior participação nas atividades práticas. A pesquisa reforça a importância da experimentação como estratégia didática, capaz de tornar o ensino de química mais próximo da realidade dos estudantes, proporcionando um aprendizado prático e interativo.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Contribuições da EJAI para afirmação da identidade negra no Quilombo Rural de Castainho - município de Garanhuns - PE
    (2021-12-10) Alves, Alan da Silva; Santana, Moisés de Melo; http://lattes.cnpq.br/3373237780862014; http://lattes.cnpq.br/6182028660316441
    This research was carried out at the Virgília Garcia Bessa Municipal School, in the Quilombola community of Castainho, in the EJAI modality class, and its general objective is to analyze and understand the practices of reading and writing as a means of affirming black identity. Understanding the Education of Youth, Adults and Elderly as one of the forms of knowledge construction combined with the strengths of the people's knowledge is a necessity for the changes in mentality in relation to ethnic heritage to be consolidated. This is only possible when the educational practices beyond the school are related in a liberating pedagogical praxis; and this practice involves the educator's ability to add knowledge, affection, criticality, respect, action and, together with the student, contribute to the transformation of the world. Its methodology is based on a qualitative approach and a case study, in which 6 subjects participated, namely: 2 teachers, 3 students and 1 community leader; for this, the following instruments were used: semi-structured interviews with all subjects, field observation with annotations and bibliographical research. This research took as theoretical basis the studies of Stecanella (2013), Soares (2008), Freire (2000), Munanga (2003), Brandão (1998), Bourdieu (2003) among others. We conclude that the EJAI modality needs, in addition to a contextualized teaching strategy, to educate and train critical subjects to overcome the structural racism that exists in our country.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Contribuições na prática pedagógica com o uso da ludicidade para formação de professores da educação de jovem e adultos no ensino fundamental das séries iniciais
    (2021) Sousa, Hirvison José Matos de; Pereira, Lenilda Domingos; Carvalho, Márcia Rejane Almeida de; http://lattes.cnpq.br/4015443671120866; http://lattes.cnpq.br/6616953112180184
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Desafios na Educação de Jovens e Adultos (EJA) da Escola Municipal Tiradentes, na Zona Rural de São Lourenço da Mata - PE
    (2025-03-14) Nascimento, Ana Beatriz de Oliveira; Silva, Gilvânia de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3816764037807462; http://lattes.cnpq.br/7451715320282768
    Esta monografia aborda a educação do campo e os desafios enfrentados pela Educação de Jovens e Adultos (EJA) na Escola Municipal de São Lourenço da Mata, PE. O estudo traça um quadro teórico que integra aspectos do ensino no campo e da EJA, abordando suas especificidades, dificuldades e potencialidades. A mesma teve como objetivo geral analisar os desafios e as oportunidades da Educação de Jovens e Adultos (EJA) no contexto do campo na Escola Municipal Tiradentes, em São Lourenço da Mata. Já os objetivos específicos foram: identificar os principais desafios enfrentados pelos alunos e professores da EJA na Escola Municipal Tiradentes, considerando as especificidades do contexto rural; investigar as potencialidades e saberes locais que podem ser incorporados ao currículo e às práticas pedagógicas, promovendo a valorização da cultura do campo; analisar as condições estruturais e pedagógicas da escola e seu impacto no ensino e na aprendizagem. Para isso, foram realizadas 5 entrevistas com as estudantes e aplicados 3 questionários aos professores da Escola Municipal Tiradentes, na zona rural de São Lourenço da Mata - PE, buscando compreender as experiências de todos os envolvidos no processo educativo. Os resultados apontam para a complexidade das condições de ensino e aprendizagem, ao mesmo tempo em que destacam iniciativas e práticas que podem contribuir para a melhoria da educação no campo. A pesquisa conclui que, apesar dos desafios, existem oportunidades significativas de transformação e inclusão social, que podem ser potencializadas por meio de uma abordagem pedagógica contextualizada e comprometida com as realidades locais. As entrevistas evidenciam a importância de uma educação que não apenas ofereça conhecimentos formais, mas que também promova o desenvolvimento integral dos alunos, levando em conta suas realidades e desafios, necessitando de investimentos e políticas públicas que garantam a educação de forma mais ampla.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Divulgação cientifica através do Instagram: uma aplicação no ensino médio da Educação de Jovens e Adultos (EJA) para o ensino de Química
    (2024-03-04) Silva, Isabelly Laís Batista da; Leite, Bruno Silva; http://lattes.cnpq.br/4932752031807872; http://lattes.cnpq.br/6953309899704712
    Given the rapid evolution of languages and forms of communication, society has undergone different transformations. These transformations have impacted society, mainly through social networks. Among social networks, Instagram is one of the fastest growing networks today, reaching even more users daily, reaching all audiences, ranging from young people to the elderly. Relating this social network with Science can be a facilitating resource for understanding Chemistry, since many students are interested, but few actually manage to understand it. On the other hand, Scientific Dissemination aims to bring these two worlds, technology and science, closer together, providing a clearer vision and language of scientific texts so that many can understand Science in a simpler way and enabling access for those who do not have it. . In this sense, the objective of this research was to carry out an analysis of how Instagram pages, which promote scientific dissemination, can assist in the learning process of Youth and Adult Education (EJA) students. EJA is a modality that is part of basic education and is offered to young people, adults and the elderly who did not have the opportunity to attend regular education in a timely manner. Thus, descriptive research was developed in the form of a field study, being approached from a qualitative perspective, carried out in three stages (Conversation circle about what students understood by scientific dissemination; Survey of profiles within Instagram that promote scientific dissemination; Evaluation questionnaire). The research was applied to students in the 3rd year of high school at EJA, from a state public school, located in Cabo de Santo Agostinho, Pernambuco. Data collection occurred through audio recordings and a questionnaire. The results show that EJA students have significant difficulties when it comes to Chemistry and Science as a whole, where some were unable to relate scientific texts with everyday content or examples, although other students were coherent in their answers. As for the answers to the questionnaire, which related posts to learning, it was also noted that students had difficulty seeing a DC on Instagram, but there were satisfactory responses that showed the potential use of the platform to carry out DC and assist in learning the Chemical.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Educação em espaços de privação de liberdade: uma análise das diretrizes nacionais para oferta da educação em estabelecimentos penais
    (2021-11-29) Silva, Karonlaynne Kerla Lima da; Miranda, Humberto da Silva; http://lattes.cnpq.br/1254987493556824; http://lattes.cnpq.br/9432011102429697
    The present work seeks to understand and analyze how conceptions of the pedagogical field are presented for the education of individuals in deprivation of liberty, presented in the official document entitled as National Guidelines for the Offer of Education in Penal Establishments. Through documentary research, we reached our general objective using content analysis, with the delimitation of three essentially articulated specific objectives. The choice of this theme arose out of the need to learn about public educational policies for penal establishments and how the guiding documents for the construction of the school's curriculum and the pedagogical practice of education professionals in these spaces are articulated. The main authors who supported this research were Paulo Freire, Elenice Cammarosano Onofre, Arlindo da Silva Lourenço and Elionaldo Fernandes Julião. We seek to answer whether the document that guides the pedagogical guidelines for education in penal establishments is in line with the vision of a humanizing education, aimed at maintaining freedom and autonomy, adopted by theorists who are references in the field. The analysis of the results found directions that take into account the principles of Popular Education and Autonomy, presenting concepts consistent with Freire's pedagogical practice and having an extremely relevant educational value to conduct the teaching-learning process of this population.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    O ensino da Arte na EJA e o seu papel para formação do sujeito: um estudo de caso do Projovem Urban
    (2021-07-31) Silva, Leticia Lima Feliciano da; Lima, Felipe de Brito; http://lattes.cnpq.br/0144075272556954
    This research has the aim of evaluating the impacts of a pedagogical intervention for Youth-Adult Education focused on the creation of drawings inspired by reading and music comprehension based on reflections about artistic drawing in association with reading and music as tools for teaching and learning, addressing strategies for making Youth-Adult Education lessons and contents more dynamic. The theoretical framework comprehends relevant discussions on the national Law of Directives and Bases for Education and the Brazilian Common Core Curriculum, proposing reflections about the importance of teaching Visual Arts as well as the main challenges related to Youth-Adult Education, presenting views from different scholars about this field of Education and its specificities. Methodological procedures consisted in lesson observation focused on practicing artistic drawing inspired in musical contextualization and the application of a survey in the context of the Arts subject at a Youth-Adult Education. The data obtained show the intervention contributed to the development of the Youth-Adult Education student. This is noticed through the group’s productions, which reinforce the understanding of the drawings a form of language which allow expression of individuality, specificity, feelings and world views, providing voice and making individuals protagonists. The discussions contribute for reflection about pedagogical interventions regarding the application of Art projects for enhancing and stimulating visual and auditory perception in Arts lessons in Youth-Adult Education.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    O ensino da Física na EJA Campo: A experimentação como incentivo para o aprendizado
    (2023-12-04) Pereira, Jeciane da Cruz; Marques, Maria Danielle Rodrigues;  http://lattes.cnpq.br/7367303830021148
  • Imagem de Miniatura
    Item
    O ensino de arte na EJA: uma possibilidade na educação do sistema prisional
    (2019-08-08) Silva, Solange Maria da; Torres, Niedja Ferreira dos Santos; http://lattes.cnpq.br/3501803097646190
    This research aims to demonstrate how the work was done in a school of the prison unit, whose purpose was to bring a possibility of art teaching for Youth and Adult Education (EJA), through the exhibitions of two Museums: MASP - São Paulo Assis Chateaubriand Art Museum (SP) and MAMAM - Aloisio Magalhães Modern Art Museum (PE), with the public being the students of the Penitentiary System - Recife Women's Penal Colony - CPRF. The study methodology used was based on qualitative and explanatory research based on field research. Readings and rereading of visual art works (by means of vídeos), by the students, as well as artistic productions were performed. This work contributed to the teaching and learning of reeducandas, regarding the development of their perception and reflection, acquired a new look at the visual arts and a different conception regarding museums.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Evasão escolar na educação de jovens e adultos
    (2019) Menezes, Luzia Cristina Felix de Lima; Pergentino, Manoel; Nanes, Giselle; http://lattes.cnpq.br/0295353071625877; http://lattes.cnpq.br/1010542665334174
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Evasão escolar na EJA
    (2012-11-12) Correia Júnior, Josemildo Gomes; Bastos, Heloisa Flora Brasil Nóbrega; http://lattes.cnpq.br/6266838424159082
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Evasão escolar: o que dizem os ex-alunos da EJA de uma escola do município de Garanhuns/PE
    (2019) Silva, Josemário Barros; Cavalcante, Maria José Gomes; http://lattes.cnpq.br/3593044083888175
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • 3
  • »
Logo do SIB-UFRPE
Arandu - Repositório Institucional da UFRPE

Universidade Federal Rural de Pernambuco - Biblioteca Central
Rua Dom Manuel de Medeiros, s/n, Dois Irmãos
CEP: 52171-900 - Recife/PE

+55 81 3320 6179  repositorio.sib@ufrpe.br
Logo da UFRPE

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Enviar uma sugestão