Logo do repositório
Comunidades & Coleções
Busca no Repositório
Guia Arandu
  • Sobre
  • Equipe
  • Como depositar
  • Fale conosco
  • English
  • Português do Brasil
Entrar
Novo usuário? Clique aqui para cadastrar.Esqueceu sua senha?
  1. Início
  2. Pesquisar por Assunto

Navegando por Assunto "Periferias"

Filtrar resultados informando o último nome do autor
Agora exibindo 1 - 5 de 5
  • Resultados por Página
  • Opções de Ordenação
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Caracterização das moradias em madeira da Comunidade Via Mangue da Torre, Vila Santa Luzia em Recife/ PE
    (2025) Silva, Maria Vitória de Alcântara da; Nogueira, Marcelo; http://lattes.cnpq.br/2791448000405507; http://lattes.cnpq.br/9953063278269889
    Este trabalho tem como objetivo analisar e caracterizar as moradias em madeira da comunidade Via Mangue da Torre, situada na Vila Santa Luzia, em Recife - PE, destacando os aspectos técnicos, sociais, ambientais e de gênero envolvidos nas práticas construtivas locais. A pesquisa partiu da compreensão de que, embora estas edificações representem estratégias de resistência e adaptação da população periférica, encontram-se marcadas por condições de vulnerabilidade que comprometem a qualidade de vida de seus moradores, especialmente das mulheres, principais responsáveis pela manutenção das casas. A metodologia adotada combinou abordagens qualitativas e quantitativas, com a realização de entrevistas semiestruturadas com moradoras, observações de campo e análise altimétrica e espacial, utilizando dados de satélite processados via QGIS. Também foi feita uma caracterização dos materiais utilizados nas construções, com foco nos tipos de painéis de madeira empregados. Os resultados revelaram que as moradias, em sua totalidade, são compostas por materiais reaproveitados, como OSB, MDF e compensado, os quais apresentam limitações quanto à durabilidade, resistência à umidade e conforto térmico. Foram identificadas fragilidades estruturais, ausência de manutenção contínua, problemas sanitários, e um cenário de sobrecarga feminina no cuidado com as residências. Além disso, a localização em áreas alagáveis e ambientalmente sensíveis, como os manguezais, agrava a deterioração das construções e reforça os conflitos socioambientais no território. A pesquisa conclui pela necessidade urgente de políticas públicas que promovam soluções habitacionais sustentáveis, seguras e inclusivas, contemplando capacitação técnica, acesso a materiais adequados e o reconhecimento das dinâmicas de gênero no planejamento urbano. O estudo também contribui para a valorização dos saberes locais e para o fortalecimento de estratégias comunitárias de resistência, apontando caminhos para a construção de cidades mais justas e resilientes.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Construção simbólica do imaginário social no cinema periférico
    (2024-03-08) Lima, Kyahra de Souza; Faria, Maurício Sardá de; http://lattes.cnpq.br/1513772085737367; http://lattes.cnpq.br/6469503191568508
    This study aims at an analysis of the symbolic construction of the social imaginary of class in peripheral cinema. For this elaboration, the concept of habitus in Pierre Bourdieu, the notion of experience and culture elaborated by E. P Thompson, and the production of a peripheral epistemology by Tiaraju Pablo D'Andrea resulting in the conceptualization of the peripheral subject was taken as a theoretical basis. Equally fundamental to penetrate peripheral cinema, a brief conceptualization, ebaborada by Ângela Pryston, about the relationship and influence of Third Cinema in the emergence of peripheral cinema will support the filmic analysis of Mato Seco em Chamas (2022), by filmmakers Adirley Queirós and Joana Pimenta.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    De Nova Descoberta/Recife a Brasília: uma luta coletiva das mulheres pela garantia de direitos constitucionais (1975-1988)
    (2024-03-23) Marinho, Caroliny dos Santos; Nascimento, Alcileide Cabral do; http://lattes.cnpq.br/0117492153657559; http://lattes.cnpq.br/8371012646053075
    This article seeks to understand the participation of women from the Mulher Maravilha Group (GMM) from the neighborhood of Nova Descoberta, in the city of Recife, in the context of articulation of social movements and organizations for the National Constituent Assembly 1987-88. The documental basis is composed by oral sources and documents from the physical collection of the Group and the fruitful historiographical literature on redemocratization, social movements, urban peripheral movements, gender studies and feminist movements. Therefore, this research highlights the participation of women from the neighborhood of Nova Descoberta as active subjects in the national articulation that sought the enactment of a new Constitutional Charter that would guarantee civil, social and political rights for women.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Experiências vividas com a agricultura urbana e a alimentação saudável na periferia do Recife
    (2024-03-07) Nunes, Gilberto Manoel da Silva; Silva, Maria Zênia Tavares da; http://lattes.cnpq.br/6150329073394875; http://lattes.cnpq.br/4035928624986569
    This memorial aims to bring together the experiences experienced during the Bachelor's Degree in Agroecology with an emphasis on Peasantry and Popular Education (Bacep). My starting point for writing was my memories, reviews of work and immersions carried out, as well as consultations with texts and books. Urban agroecology has several challenges, but it is necessary to act immediately, as it is necessary to seek strategies together with the whole society to improve our world. This work brings my trajectory in urban agriculture and shows that it is possible to produce efficiently using alternative technologies with the aim of promoting food and nutritional security for people living in urban environments, especially on the outskirts of Recife. Agroecology is carried out by several hands and the struggle of social groups shows that unity is strong, always seeking to strengthen the peasantry and popular education. Thus, this memorial not only records my personal experiences, but also celebrates the possibility of making meaningful changes in our relationship with food, the earth and, ultimately, the planet. May each step taken towards urban agriculture and healthy eating inspire others to follow similar paths, guided by the commitment to preserving the health of our planet and ourselves.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Percepção dos professores sobre a tematização do bregafunk nas aulas de educação física
    (2024-03-06) Paz, Patricia Santana da; Pirauá, Natália Barros Beltrão; http://lattes.cnpq.br/1778511907021100; http://lattes.cnpq.br/7698571094019394
    The present research focuses on "Teachers' perception of the theme of bregafunk in physical education classes." Bregafunk is a genuinely Pernambuco dance style that emerged from the hybridization of two older styles, brega and funk. This music genre has been impacting the music market and mobilizing the peripheral populations of the state of Pernambuco, in the northeast region of Brazil. We understand that Bregafunk holds great social relevance as a dance style present in the social context of students in public schools in Pernambuco. In this sense, it is possible to question: "Is Bregafunk thematized in physical education classes? If not, why has it been denied? If yes, how is it being presented?" These questions motivated this study, aiming to verify if the dance style Bregafunk is thematized in physical education classes and how it is being approached with high school students. The study involved 31 Physical Education teachers from Pernambuco, where Bregafunk is more prevalent, responding to a digital questionnaire on Bregafunk as content, teaching methodologies, and personal relationship with the dance style. The study's results indicate that Bregafunk is being thematized as content in Physical Education classes, despite some teachers' resistance due to unfamiliarity with the dance style or belief that it does not align with Physical Education teaching practices. Nevertheless, it is being addressed through the appreciation of young people's social context or the acknowledgment of cultural diversity in Physical Education classes.
Logo do SIB-UFRPE
Arandu - Repositório Institucional da UFRPE

Universidade Federal Rural de Pernambuco - Biblioteca Central
Rua Dom Manuel de Medeiros, s/n, Dois Irmãos
CEP: 52171-900 - Recife/PE

+55 81 3320 6179  repositorio.sib@ufrpe.br
Logo da UFRPE

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Enviar uma sugestão