Logo do repositório
Comunidades & Coleções
Busca no Repositório
Guia Arandu
  • Sobre
  • Equipe
  • Como depositar
  • Fale conosco
  • English
  • Português do Brasil
Entrar
Novo usuário? Clique aqui para cadastrar.Esqueceu sua senha?
  1. Início
  2. Pesquisar por Assunto

Navegando por Assunto "Literatura de cordel"

Filtrar resultados informando o último nome do autor
Agora exibindo 1 - 10 de 10
  • Resultados por Página
  • Opções de Ordenação
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A literatura de cordel como ferramenta didática no ensino de ciências e biologia: uma revisão bibliográfica
    (2025-03-18) Soares, Luan José Sobral; Burgos, Fábia Regina Nascimento Fernando; Diniz Júnior, Edgar Ferreira; http://lattes.cnpq.br/7780006703783231; http://lattes.cnpq.br/3776642205741967; http://lattes.cnpq.br/7417060571971210
    Este trabalho de conclusão de curso aborda a utilização da literatura de cordel como ferramenta didática no ensino de ciências e biologia, visando identificar suas contribuições para a aprendizagem dos alunos. A pesquisa, realizada por meio de uma revisão bibliográfica, analisa a relevância do cordel no contexto educacional brasileiro, especialmente em relação à cultura popular nordestina. A literatura de cordel é discutida como um recurso inovador que pode dinamizar as aulas, promovendo maior engajamento e participação ativa dos estudantes. A metodologia envolveu a pesquisa e análise de trabalhos acadêmicos sobre o uso do cordel no ensino, além da implementação de oficinas que integraram a produção literária com conteúdo científico, facilitando a compreensão e apropriação da linguagem científica pelos alunos. Os resultados indicam que o cordel se apresenta como uma estratégia pedagógica eficaz, enriquecendo o processo de ensino-aprendizagem e contribuindo para uma educação mais contextualizada e significativa.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    O cordel nos livros didáticos de língua portuguesa: presença, abordagem e atividades
    (2019-02-05) Porciúncula, Vanessa de Oliveira Santos; Lima, Hérica Karina Cavalcanti de; http://lattes.cnpq.br/7078742576743942; http://lattes.cnpq.br/3278892208599543
    La literatura de cordel, poesía popular de extrema importancia para la cultura popular de Pernambuco, cuando trabajada en la clase, posibilita el abordaje de temas culturales, así como puede favorecer el desarrollo de habilidades de lectura, escritura, escucha, oralidad y análisis lingüístico y también propicia la formación de lectores críticos y reflexivos, ya que es una fuente inagotable de arte, cultura e información. Sabiendo que, sobre la base de las discusiones de la línea y su enseñanza del libro de texto, este artículo propone una reflexión sobre la línea de género en diferentes libros didácticos de lengua portuguesa aprobados por PNLD/2017, analizando si este género se contempla y el contexto histórico-social de producción y circulación del género es considerado en esos enfoques. Pretende, también, reflexionar, de un modo más general, sobre las actividades propuestas en esos libros a partir del cordel. Los resultados indican que hay propuestas de trabajo con el cordel en los libros didácticos, pero esas propuestas aún no pueden dar cuenta de toda la carga cultural y linguística que involucra ese género.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Doutor! Que faz em cordel?
    (1985) Benjamin, Roberto Emerson Câmara
    Considerações sobre a presença de poetas-não-populares entre os autores da literatura de cordel, estabelecendo uma distinção entre o que chama de poetas-doutores isto é, de portadores de folclore que realizaram estudos regulares chegando a obter título universitário, dos doutores-poetas, isto é, de pessoas de classes superiores, que dominando as técnicas da poesia popular chegam a se expressar na linguagem popular. A seguir, discute as prováveis motivações destes últimos. Ao final discute critérios possíveis para verificar a autenticidade de folhetos populares.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A história da astronomia em Pernambuco e no nordeste do Brasil: a linha do tempo em forma de cordel
    (2022-06-06) Souza, Fernando Antônio Araújo de; Miranda, Antonio Carlos da Silva; http://lattes.cnpq.br/3236324734090101; http://lattes.cnpq.br/9446695516155521
    This work seeks to present Cordel Literature as a tool of the dissemination of scientific themes and in particular Physics and Astronomy, as well as to analyze its use in class and in non-formal educational spaces, as a motivational strategy of science’s teaching, showing that cordel can be an important vehicle to popularize science, a good teaching and learning strategy and an alternative educational tool. To achieve the proposed objectives, the central theme chosen was to make a narrative of the History of Astronomy in Pernambuco and the Northeast of Brazil: The Timeline in the form of a “cordel”. The following procedures were executed: a documentary research, as faithful as possible, of all the main events in the field of Astronomy that took place over time; the choice of the type of “cordel” to be used; identification of “cordeis” whose titles addressed some topics related to Science; the adequacy of the “cordel” as a scientific literacy tool. After these actions, workshops were held and video classes were produced at the IFPE Campus Caruaru, where the Cordel of the Astronomy Timeline was brought to our students, the very structure for the elaboration of the cordel's stanzas in sextiles, culminating with its resentation, in a “cordel” full of stories and content from Physics and Astronomy, suggesting to students the exercise of the art of declaiming and reciting the “cordel”, in a playful and fun learning process.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Ler por prazer no ritmo do cordel
    (2019) Honorato, Danila Salvador; Almeida, Maria do Socorro Pereira de; http://lattes.cnpq.br/3185435491287172; http://lattes.cnpq.br/2204982655758230
    This monograph deals with discourses about cordel literature as one of the means to aid in the teaching / learning process in the construction of a student reader, bringing discourses about the importance of reading as well as contents covered in the brochures, and also brings some suggestions of work with the same in class. As a theoretical basis sources were used as Pinheiro (2018), which addresses different ways of working with cordel literature; Luyten (1983) and Cascudo, (2012) who conceptualize and approach extremely relevant aspects about leaflets and popular literature in general. Candido (1980) in his discourse on literature and society, Stuart Hall (2006) as a theoretical basis for discursion on identity and culture reflected in cordel literature, among others. The work was divided in three parts, the first one brings discourses about popular and scholarly literature, addressing the characteristics of the same as the importance of both for the teaching / learning process, the second part focuses on the literature of its origin and characteristics and cultural aspects, bringing some suggestions for use in the classroom, and how the leaflets can awaken the taste for reading. With this we could see that the incentive to work with the cordel in activities focused on teaching / learning emphasizing importance and richness as a living and changeable culture is an exciting and pleasurable activity.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A literatura de cordel e a prática de leitura no ensino de língua portuguesa
    (2018) Santana Neto, José Augustinho Maciel de; Paes, Iêdo de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3281218394136739; http://lattes.cnpq.br/1164066559601512
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Literatura de cordel em sala de aula: dialogando com a formação de leitores
    (2019) Assunção, Milena Adrielly Soares de; Silva, Ivanda Maria Martins; http://lattes.cnpq.br/8436216704557833
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Literatura de cordel: a arte como recurso didático no ensino de astronomia
    (2022-06-20) Santos, Andralina Milina Ferreira dos; Tenório, Alexandro Cardoso; http://lattes.cnpq.br/6169033174942344; http://lattes.cnpq.br/3466320626876159
    Due to the rich pedagogical possibilities in the approximation between art and science, as well as the appreciation of popular culture through cordel literature, there was a need to produce some dialogue in teaching, with the objective of: Promoting scientific literacy through the approximation between astronomy and Cordel literature. The work was in the High school Áurea de Moura Cavalcante located in Olinda Pernambuco, where 6 classes from the second and third years of high school were chosen to make the intervention, that happens in three moments, the first was to make an initial survey and see what students knew about astronomy through a brainstorm and answering questions made in the classroom, show some authorial cordel literature about the history of astronomy in the state, as well as a brief approach to cordel literature, its history, importance and way of writing, in order to ask the groups to make their own strings, whether in pairs, trios, groups or individually, the deadline was one week to write the text whose theme was of free choice, but something related to the astronomy area. The third moment we held a literary soiree for students to exchange ideas and contemplate the work of their classmate, listening and reciting the cordel literature. Final balance was sixteen authorial texts with different subjects that were edited to make a booklet.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Literatura de cordel: permanência e movência das cantigas a os suportes impressos e digitais
    (2018-08-08) Santos, Ana Paula dos; Gomes, Valéria Severina; http://lattes.cnpq.br/8893406062883304
    En este estudio pretendo verificar los rasgos de permanencia y de movimiento en la trayectoria de la Literatura de Cordel (LC) originaria del período medieval en que los trovadores eran los diseminadores de información, cultura y ocio para la población. Poseyendo analizar el recorrido de esa tradición oral asimilada posteriormente a la tecnología de la escritura a través de folletos impresos y relacionándose modernamente con los soportes digitales. La fundamentación teórica se articula en los textos sobre Poesía Oral y Movencia (ZUMTHOR, 1993 y 1997), Interacionismo y Sociodiscursividad (BRONCKART, 1999), Tradiciones discursi-vas (KABATEK, 2006), Cultura Brasileña (AYALA, 1987). Se analizaron 20 cordeles, siendo 10 cordeles físi-cos que fueron digitalizados por la Academia Brasileña de Literatura de Cordel (ABLC) y 10 cibercordeles, disponibles en Blogs de Literatura y Cultura Popular. Los resultados apuntan que la LC viene conquistando espacios, o mejor, que la conquista del Ciber-Espacio amplió para otras personas, además de los poetas popula-res, sertanejos y personas más humildes, el acceso a esa literatura. Es posible encontrar cordeles en los grandes centros urbanos como una rica fuente de preservación de la memoria y cultura popular, en las instituciones de enseñanza en prácticas docentes, en las universidades como objeto de estudio, conquistando nuevos lectores así como nuevos escritores.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A peleja do estudante de administração
    (EDUFRPE, 2014) Bilar, Alexsandro Bezerra Correia
Logo do SIB-UFRPE
Arandu - Repositório Institucional da UFRPE

Universidade Federal Rural de Pernambuco - Biblioteca Central
Rua Dom Manuel de Medeiros, s/n, Dois Irmãos
CEP: 52171-900 - Recife/PE

+55 81 3320 6179  repositorio.sib@ufrpe.br
Logo da UFRPE

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Enviar uma sugestão