Navegando por Assunto "Formação profissional"
Agora exibindo 1 - 20 de 30
- Resultados por Página
- Opções de Ordenação
Item A construção da identidade docente: uma análise das contribuições do programa institucional de bolsa de iniciação à docência, núcleo de química da UAST(2022-10-11) Ramos, Érika de Melo; Diniz Júnior, Antônio Inácio; http://lattes.cnpq.br/4807751048303686; http://lattes.cnpq.br/1261010591438546A construção da identidade docente é um processo contínuo que se inicia desde a Educação Básica e sofre mudanças ao longo da vida no exercício da docência. Com isso, o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) possibilita ao graduando maior proximidade com a futura profissão, permitindo-lhes contato com a escola de Ensino Básico, professores dessa etapa de ensino, e com a equipe gestora, preenchimento de relatórios e planejamento, desse modo, é importante compreender acerca das contribuições deste Programa na construção da identidade docente. Assim, o presente artigo objetiva analisar as contribuições que o PIBID proporciona para a construção da identidade docente dos alunos de Licenciatura em Química da UFRPE/UAST. Sobre a metodologia empregada neste trabalho destaca-se que trata de um método qualitativo, com uma abordagem metodológica de natureza descritiva e interpretativa, de modo que, a pesquisa ocorreu em três etapas das quais duas foram aplicações de questionários abertos em que o almejamos conhecer o perfil dos participantes, e o segundo buscamos atender ao tema proposto e, por fim, foi solicitada a construção de uma escrita narrativa acerca da construção da identidade docente e PIBID. Para a análise dos dados foi utilizado o método de Análise de Conteúdo descrito por Bardin (2016), seguindo-se as etapas por ele descritas, a saber: a fase da pré-análise, exploração do material e, por último o tratamento e a interpretação dos resultados. Através dos resultados alcançados é possível perceber que apesar de não se falar diretamente sobre a construção da identidade docente há conhecimento acerca desta e, por meio da vivência do PIBID há relativa contribuição por parte do Programa para que o pibidiano(a) possa construir-se através de sua própria percepção na prática da docência. O presente trabalho traz como contribuições possibilidades de ampliação acerca da discussão sobre o quanto o PIBID agrega significados para a formação acadêmica do sujeito.Item Análise de diferentes domínios de contextos e de suas contribuições para o ensino na fala de licenciandos em Química(2022-10-14) Medeiros, Maria Sonály Edielle de; Diniz Júnior, Antônio Inácio; http://lattes.cnpq.br/4807751048303686; http://lattes.cnpq.br/7816287092185361A emergência de discussões em torno do uso na formação inicial nos levou a refletir essa formação. Assim, este artigo teve como objetivo analisar os diferentes domínios de contextos que emergem na fala de futuros professores de Química em formação inicial. Para esse estudo, envolvemos oito licenciandos do sétimo (7º) ao décimo (10º ) período do curso de Licenciatura em Química da Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Serra Talhada- UFRPE/UAST. Acerca da metodologia aplicada nesse estudo, adotou-se um método qualitativo, com uma abordagem metodológica de característica descritiva e interpretativa. A pesquisa foi realizada em duas etapas, sendo a primeira a aplicação de um questionário online, o qual continha (5) perguntas para conhecer o perfil dos participantes. A segunda etapa foi a aplicação de um questionário online, que continha (9) perguntas subjetivas acerca da aprendizagem baseada em contextos no Ensino de Química. Para análise dos dados do primeiro questionário foram estabelecidos aspectos: motivação para cursar a licenciatura em Química, identificação com a formação, se leciona ou já lecionou, como avaliavam a importância da aprendizagem baseada em contextos. Em relação à análise dos dados do segundo questionário nos guiamos nos domínios de contextos por Diniz Júnior (2022), Jong (2008) que surgem ao longo da fala dos sujeitos, domínio pessoal, domínio social e da sociedade, domínio profissional, domínio científico e tecnológico. Sobre as análises da primeira etapa, observamos que existe uma forte predisposição dos licenciandos atuarem como professores, após a finalização do curso. Averiguamos também que a maioria desses licenciandos já possui experiência com o Ensino de Química. Destacamos ainda que os licenciandos reconhecem a importância do ensino baseado em contextos, apesar de não conseguirem problematizar o tema. No tocante as análises da segunda etapa, foi possível identificarmos que emergiram diferentes domínios de contextos. Observando que o domínio da profissionalização ainda é pouco explorado no processo formativo. Diante, dos resultados alcançados, confirmamos a necessidade de ampliação das discussões acerca da aprendizagem baseada em contextos no curso de Licenciatura em Química.Item Avaliação dos impactos do curso produção de tortas, doces e salgados na melhoria das condições e da qualidade de vida do/a trabalhador/a capacitado/a(2020-11-02) Souza, Jéssica Laís Barbosa de Oliveira Dias de; Saraiva, Joseana Maria; Silva, Laurileide Barbosa da; http://lattes.cnpq.br/7869325906861017; http://lattes.cnpq.br/2009197399132834; http://lattes.cnpq.br/9949009798607579Item O cientista do consumo na gestão do empreendedorismo e inovação(2024) Silva, Elaine Maria da; Leão, Éder Lira de Souza; http://lattes.cnpq.br/4434499456331867Item Conhecimentos sobre gestão em cursos de Licenciatura em Educação Física(2022-10-07) Melo, Ada Maria da Costa; Vieira, Ana Luiza Barbosa; http://lattes.cnpq.br/2045282789284599; http://lattes.cnpq.br/8194255230039120The objective of this study is to analyze the composition of the curricular matrices of the Public Institutions of Higher Education in the State of Pernambuco, verifying which subjects, competences and contents related to the theme of Management are treated during the academic formation of undergraduates in Physical Education. There is also the intention of emphasizing the importance of this knowledge for undergraduates, and thus, the research starts from the historical context, from the times when administration had not yet become a science, until contemporary times, enabling the analysis of the curricula of the courses, seeking to answer questions related to Management in Physical Education degrees, namely: What is the need for the Organization and Management of Physical Education for academic training? What are the reasons to study content apparently from another area of knowledge? Why should Physical Education graduates be concerned with management, be it environments, businesses or people, if a company will not be their place of work? Why promote events if the student's training will be (is) directed to conducting Physical Education classes? Since management is important for the academic training of Physical Education graduates, is this content also offered in other courses at higher education institutions in the public network? In this way, the study was carried out through a documentary research, where we analyzed the primary documents of the 05 public IES in the state of PE, such as: the Pedagogical Projects of the Course, Curriculum Grades and updated Teaching Plans, verifying how the disciplines related to the content of Physical Education Management. The results bring the analysis of the offer of the contents directly related to the management that are being offered by the institutions and the way in which this knowledge is attributed to what is expected of the students of each course, where we verify that the referred disciplines are divided in 'organization and events', 'administrative principles' and 'educational management', however, all offer content directly related to management, whether satisfactory or not for the objectives outlined in the course's pedagogical projects.Item Considerações sobre crenças de graduandos em letras acerca do processo de aprendizagem de língua inglesa(2018-07-13) Berto, Felipe de Luna; Lima, Emanuelle Camila Moraes de Melo Albuquerque; Barbuio, Eduardo; http://lattes.cnpq.br/2468107735357950; http://lattes.cnpq.br/0470905904340465; http://lattes.cnpq.br/5506333233424805This research aimed to identify the main beliefs about English language learning and its influence on the learning process of future teachers of Arts course with dual qualification in Portuguese and English languages, from the Academic Unit of Garanhuns at the Federal Rural University of Pernambuco. To do so, the research was performed through the application of a questionnaire to entrant students in the graduation in 2014 and in 2018, whose data were compared. The analysis was supported by the main theories and hypotheses regarding the acquisition of languages and foreign language learning after the so-called "critical period" - Krashen (1984); and on the notion of beliefs in this learning process - Barcelos (2000, 2001, 2004, 2006, 2007), Horwitz (1988) and Kudiess (2005). As result, it was verified that most of the presented beliefs represent obstacles in the learning process of the English language. The data obtained also suggest that the beliefs are maintained as a result of the influence of previous experiences about learning this language.Item Contribuição da formação em Educação Física para a atuação de professores de lutas ex-atletas da modalidade(2021-07-15) Bacelar, Camila do Nascimento; Beltrão, Natália Barros; http://lattes.cnpq.br/1778511907021100; http://lattes.cnpq.br/3319233622504076Fights have been present in humanity since the beginning, when men disputed among themselves for food and territory, as well as fighting for survival with animals. Time has passed and Fights have gained other meanings, such as training athletes for belt or medal disputes, or simply keeping the body in activity. The Fights had their movements studied and perfected, they gained rules, norms, and media space. Physical Education, responsible for studying bodily practices, also focused on them, in the physical, technical, physiological aspects, among other aspects. However, a performance based exclusively on practical references and reproductions of pedagogical practices by the masters persists in the job market. The present research aims to verify if the knowledge acquired in the formation of physical education modifies the pedagogical practice of ex-athletes who are teachers of the sport. The study included 19 Fight teachers from the metropolitan region of Recife, from the Taekwondo, Karate and Judo modalities, who teach in clubs, schools, associations, or gyms. Teachers answered a semi-structured interview with questions related to their pedagogical practice. The results showed that there was a change in the pedagogical practice of these professionals, based on the answers they presented in the interview, concluding that the experiences and knowledge accessed in the training in Physical Education contributed to modifying the practice of these Fight professionals. Being the subjects in the health and training area the most cited by the interviewed professionals as a change in this practice, although there is an influence from previous generations, professionals report that there was an advance in terms of the reproduction of pedagogical practices and mistaken habits.Item Corpos que (vídeo)dançam na escola: um estudo sobre a vídeodança no processo de ensino-aprendizagem da arte/dança na educação(2019-07-18) Bezerra, Fábio Marques; Ianino, Adriana Martins; http://lattes.cnpq.br/3851462283169428; http://lattes.cnpq.br/0554084996494650With the recent cross-cutting of the different technologies in society, culture and daily life, it is necessary for the school curriculum of Art to discuss a redefinition of what is traditionally understood as dance, the possibilities of new pedagogical and artistic-cultural practices and processes to create, to produce and to appreciate before the new media platforms and visual-digital resources, as well as the ways of reconfiguration of the corporeity in the school. Thus, it is possible to identify that dance, by exploring the online media environments and visual-digital resources in the school, makes emerge new forms and processes of artistic (de) construction and extend meanings and meanings of school Art/Dance teaching by breaking with the traditional paradigms of this field of knowledge - especially with the consolidation of the modifications in LDBEN 9.394/96 and the advent of the National Curricular Common Base (BNCC). Then, from the relationships between dance and technologies through videodance, this study sought to analyze the conceptions and interactive practices of videodance in the teaching-learning process of Art/Dance in basic education and in the training of Dance teachers. For this, a qualitative, exploratory and narrative bibliographical research was carried out, based on the identification of integrative points between dance and audiovisual resources (videos) in learning projects in the Art/Dance curriculum in basic education and in the scope of the degree in Dance, using as databases the Catalog of Thesis and Dissertations of Capes and Google Scholar. It was seen that, even with the expansion of Bachelor's degrees in Dance, there are few studies on videodance in the school environment - located regionally in the South of the country - demonstrating the need to (re-) know this "tool content" by the art/dance teachers in the rest of the country, especially because the language of dance can transform the complex contemporary cultural-digital context itself and, through the aesthetic hybridization of the "integrative arts" represented by videodance, reorient the modes of thinking-doing in art at school.Item Currículo e destino do técnico em Agro-Pecuária; estudo em um colégio(1978) Sampaio, ElnyHá, no ensino profissionalizante, a possibilidade de marcantes opções na elaboração do currículo. Este pode representar; 1) uma escolha e plano de quem o define, a autoridade política ou pedagógica; 2) uma resposta às espectativas dos alunos, geralmente instáveis devido à idade, ou 3) uma resposta à demanda real do mercado de Trabalho e a exigências Tecnológicas. Mesmo havendo a procura de uma integração destas 3 direções, segundo o espirito da lei, a parte especificamente proficionalizante do currículo corre sempre o perigo de, pela imposição de opções da autoridade, pela falta de informações sobre as espectativas dos alunos e sobre a procura e as exigências do mercado de trabalho, tornar-se improdutiva ou contra producente. Daí a necessidade de uma avaliação contínua. Neste sentido algumas pesquisas foram realizadas no Colégio Agrícola de Belo Jardim cujos resultados imediatos ora publicamos e rapidamente comentamos pois, em parte, vieram evidenciar situações previsíveis, mas apontaram também mudanças.Item Educação Ambiental: uma abordagem nas escolas municipais de Limoeiro-PE(2019) Correia, Elica Dalila Dantas; Lins, Rafaela Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/4540426156294178; http://lattes.cnpq.br/3029848945546469Item Formação dos(as) professores(as) de educação física: contribuições do PIBID-UFRPE (2011 – 2018)(2022-06-02) Viana, Marilia de Araújo; Figueiredo, Erika Suruagy Assis de; http://lattes.cnpq.br/7362331844844663; http://lattes.cnpq.br/2143270675331633The present study sought to recognize the contributions of the PIBID-UFRPE in the training of teachers of the Degree in Physical Education at UFRPE, from the graduates who participated in the Program, and who are working professionally as teachers in the area of education. physical education in public or private schools. We emphasize that the object of this research is situated in the context of deep attacks on education, with the lack of investments, continuous budget cuts and the dismantling of public policies. The PI-BID has been integrated into the Physical Education Degree at UFRPE since 2011, the year following the creation of the course itself. In the course of the research, we carried out an analysis of the PPP of the course, of the subproject of PIBIB-UFRPE-EF, establishing the links and relationships with the principles of ANFOPE. The research was built with the historical-dialectical materialism as a theoretical-methodological contribution, using a qualitative approach. As a data collection instrument, we used a questionnaire applied to course graduates who participated in the PIBID from 2011 to 2018. For data processing and analysis, we used content analysis (SEVERINO, 2013). Based on the answers analyzed on the contributions of PIBIB-UFRPE-EF in training, we found: 1) consistency in the theoretical basis on pedagogical and specific knowledge; 2) understanding the inseparable relationship between theory and practice; 3) the cultural expansion of graduates; 4) understanding of inter-disciplinarity; 5) the incorporation of research into their training process; 6) experiences of democratic management at school; 7) understanding of the social and political commitment to teaching and 8) reflections on the profession of physical education teacher and working conditions. In view of the above, we thus recognize the relevance of PIBIB-UFRPE-EF in the initial training of physical education teachers at UFRPE, considering the links and relationships with the pillars proposed by ANFOPE subsidizing the construction of the course curriculum and contributing to the performance of these teachers, consequently raising the quality of Brazilian basic education.Item Gastronomia rentável: aplicações gastronômicas na elaboração de novos produtos(2022-10-05) Brito, Laís Fernanda Lopes; Costa, Ana Carolina dos Santos; http://lattes.cnpq.br/8927435119035218Item Memorial descritivo analítico(Universidade Federal Rural de Pernambuco, 2015-04) Barros, Reginaldo; http://lattes.cnpq.br/4759416854843552O presente Memorial Descritivo Analítico foi elaborado e formatado atendendo as disposições constantes nas Leis nº 12.772/2012 e 12.863/2013, bem como na Portaria Ministerial nº 982/2013-MEC e na recente RESOLUÇÃO do CONSU/UFRPE Nº 086/2014, que estabelecem normas para a Avaliação de desempenho docente para fins de Promoção para a Classe E, com denominação de Professor Titular da Carreira do Magistério Superior. Também foram acolhidas as disposições contidas na Instrução Normativa Nº 001/2014-GR/UFRPE, que estabelece em seu Art. 4º que o Memorial Descritivo Analítico deve ser um documento de caráter Acadêmico ou Acadêmico Descritivo, analítico, quantitativo e qualitativo, que destaque fatos marcantes e méritos acadêmicos da trajetória do docente, denotando deste modo que o mesmo deve ser um documento autobiográfico que descreva, analise, quantifique e qualifique por meio de relatos a trajetória do professor no processo acadêmico. Recomenda também a Instrução Normativa Nº 001/2014-GR/UFRPE que o Memorial Descritivo Analítico deve ter a narrativa na primeira pessoa do singular, com o propósito de transformar a trajetória acadêmico-profissional do professor num relato que possibilitará que se visualise com relativa facilidade a relavância dos fatos mais marcantes, com justo e merecido resgate das ações exercidas, as finalidades e os motivos pelos quais foram desenvolvidas. Assim, neste relato pretendo não somente enumerar os fatos, acontecimentos ou passagens que possam traduzir com fidelidade, não apenas a minha trajetória de vida profissional e acadêmica, mas mencionar e até amplificar os desdobramentos e os impactos que essas passagens tiveram na minha vida pessoal, e vice-versa. É também importante ressaltar que a minha vida, no meu entendimento bem sucedida, foi decorrente também do aproveitamento das oportunidades que a vida me proporcionou, e eu acredito tê-las aproveitadas da melhor forma possível. Não há como negar o meu mais profundo sentimento de gratidão e reconhecimento pela UFRPE, pois muito do que sou, agradeço a minha universidade. É bem verdade que, ao longo deste tempo, merece também ser mencionado, sem nenhuma pretensão que venha transparecer, por mais involuntário que seja, um gesto de troca, de exaltação ou até de autovalorização que, muito dos meus dias, muitas das minhas noites, muitos dos meus finais de semana, muitas das minhas férias, foram dedicados aos inúmeros e urgentes “trabalhos” que deveriam ser feitos e concluídos com a maior perfeição, porém no menor tempo possível. Assim nesse memorial descritivo, procurei enfatizar as atividades que realmente foram as mais relevantes na minha trajetória pessoal e profissional, valorizando uma característica, da qual nunca me afastei, que é a de associar os acontecimentos, passagens ou fatos ocorridos na vida pessoal com a vida profissional, por entender que muitas “passagens” que ocorreram na minha vida pessoal, por mais simples que pareçam, tiveram imenso e decisivo impacto na minha vida profissional, sendo também perfeitamente razoável postular que, muitas “passagens” que ocorreram na minha vida profissional, por mais singelas que possam parecer, também decisivas na minha vida pessoal. Deste modo, esse meu Memorial Descritivo Analítico não poderia ser elaborado de outra forma, senão descrevendo os acontecimentos, passagens ou fatos que fazem parte das “minhas vidas” pessoal e profissional, abrangendo desde a minha origem até aos tempos atuais, mantendo-as fortemente associadas, porém sem torná-lo demasiadamente denso ao ponto de desestimular a leitura daqueles que eventualmente terão a oportunidade de apreciá-lo. Estruturalmente o Memorial Descritivo Analítico foi organizado priorizando-se a ordem cronológica dos acontecimentos, independente do aparente gradiente de importância dos mesmos no contexto do global dos relatos. Inicialmente faz-se um relato circunstanciado, minucioso e analítico das principais atividades acadêmicas (ensino, pesquisa, extensão e administrativas) realizadas durante a minha vida pessoal e profissional. Em uma segunda etapa, o presente memorial relaciona as atividades profissionais e acadêmicas desenvolvidas na minha vida, fazendo, quando apropriado, os devidos e eventuais comentários analíticos.Item Nível de aprendizagem sobre envelhecimento e aspectos do cuidar dos/as participantes do curso cuidadores/as de idosos/as(2020-10-30) Pontes, Tereza Cristina do Rosário de; Saraiva, Joseana Maria; Silva, Laurileide Barbosa da; http://lattes.cnpq.br/7869325906861017; http://lattes.cnpq.br/2009197399132834; http://lattes.cnpq.br/6136378751171109Item Perfil profissional dos egressos do curso de graduação em Zootecnia da Universidade Federal Rural de Pernambuco - Campus Recife(2020-10-27) Santana, Ytalo Daniel Ferreira de; Silva, Valdson José da; http://lattes.cnpq.br/6499654247132691; http://lattes.cnpq.br/8243292547405519Understanding profile of graduated professionals may help planning and developing the course from the understanding of the challenges of professional performance and the current demand of the labor market. The present research aimed to characterize the professional profile and areas of activity of Zootechnists graduated at the Federal Rural University of Pernambuco - Campus Recife from 2009 to 2019. Data were collected fom August to October 2020, through electronic form composed of multiple choice and discursive questions. Of the 320 graduates of the course, 153 (56.9%) answered the form. Most of participants were: female, 26 to 35 years old, living in the Metropolitan Region of Recife, entered the job market between 0-6 months after completing the udergraduate course, continued doing advanced courses, live and work for its region of origin, the main area of activity is animal nutrition, is employed in a private company, its employment relationship is the private-CLT and its remuneration is between four and Brazilian minimum wage. About 42.5% of the participants are currently working as Zootechnist. The results obtained indicate the challenge of professional training aimed at the job market and the need to develop the entrepreneurial profile of the professional trained in the course.Item Plataformas on-line de aprendizagem tecnológica: mapeamento sistemático de pesquisas publicadas entre 2017 e 2021(2022-07-27) Vieira, João Carlos Dantas; Lima, Felipe de Brito; http://lattes.cnpq.br/0144075272556954; http://lattes.cnpq.br/7380342150319284Digital platforms for offering online courses in the IT area have made professional qualification processes more dynamic and flexible, contributing to the dissemination of technical knowledge in the area of Information Technology. This research aims to identify existing perceptions in the literature about online platforms for offering courses for training in the IT area, based on a reflection on online platforms for technological learning and a systematic mapping of literature. The theoretical framework included discussions about techniques and principles adopted in bibliographic reviews and reflections on the main platforms that offer IT courses in Brazil. The methodological procedures adopted consisted of defining criteria for selecting academic texts and applying keywords in systematic cycles in search engines to compose a corpus to be analyzed qualitatively. The data obtained indicate that the platforms have different business models, limitations, potentialities and target audiences, and that there is little Research addressing their characteristics in depth. Based on the results and discussions presented, there is a need for more research addressing these tools in order to promote their use in a broader, more grounded and critical way, thus contributing to the formation of qualified labor in the IT area.Item Relatório das atividades do programa de residência e contribuição do médico veterinário na atenção primária à saúde: um relato de experiência(2020) Epifânio, Ivyson da Silva; Brandespim, Daniel Friguglietti; http://lattes.cnpq.br/0279327020788151; http://lattes.cnpq.br/8491338921358059Item Relatório de Conclusão de Residência – Programa de Residência em Área Profissional da Saúde em Medicina Veterinária - patologia animal(2021-02-26) Vargas, Natália Bernardi; Barros, Mércia Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/1935392548217410; http://lattes.cnpq.br/4499185301464893The Residency Program in the Professional Health Area - Veterinary Medicine is a modality of theoretical-practical post-graduation (Lato sensu) with a total mandatory workload of 5,760 hours, distributed in the routine activities of the concentration area chosen by the resident, activities of the Unified Health System (Health Surveillance and Extended Family Health Center) and theoretical activities (mandatory and optional subjects) over 24 consecutive months. The activities described in this report took place from March 2019 to March 2021 and are reported in chapters, covering actions developed in the various fields of practice, such as the Animal Pathology area of the Department of Veterinary Medicine of the Federal Rural University of Pernambuco (DMV-UFRPE). The experience in the Unified Health System (SUS) is part of the set of mandatory activities proposed by the Residency Program whose minimum total workload amounts to 960 hours divided into two parts, the first being in Health Surveillance (720 hours) carried out in the period of 07/10/2019 and 09/01/2010 in Sanitary District III in Recife-PE and the second, in theory, at the Family Health Support Center-AB (NASF-AB) (240 hours), however due to the demand for the service due to the fight against the Pandemic caused by Sars-CoV-2, this last part occurred in the period from May 11, 2020 to December 31, 2020 in the Directorate of Primary Care of the Municipality of Camaragibe-PE and exceeded the minimum workload to be fulfilled.Item Relatório do Estágio Supervisionado Obrigatório (ESO), realizado na Unidade de Vigilância Ambiental e Controle de Zoonoses do município do Recife - PE, Brasil: fluxo de atendimento a casos humanos suspeitos de esporotricose no município de Camaragibe - PE(2021-07-15) Paula, Alexsandra Silva de; Brandespim, Daniel Friguglietti; http://lattes.cnpq.br/0279327020788151; http://lattes.cnpq.br/8160895943907205Item Relatório do Estágio Supervisionado Obrigatório (ESO): Departamento de Qualidade de Vida da UFRPE como campo de atuação para a Economia Doméstica(2020-10-29) Alcântara, Joseane Anunciação de; Regino, Fabiane Alves; Lima, Dandara Pereira de; http://lattes.cnpq.br/1584964983115172; http://lattes.cnpq.br/3088176522044224; http://lattes.cnpq.br/9602798732091612The Home Economics as Applied Social Science has as its main objective the promotion of the quality of life of individuals. In its multidisciplinarity it covers the health area, where it plans, elaborates, programs, implements, directs, coordinates, guides, controls, supervises, executes, analyzes and evaluates studies, works, programs, plans, projects and research in the area of health promoting life equality physical well-being through health care for people, as well as healthy eating. In professional health establishments to disseminate information through research in their various areas of activity and helping groups of people to improve the quality required. The purpose of this report is to present the Health Promotion activities carried out during the mandatory supervised internship - ESO, at the Quality of Life Department (DQV) at UFRPE. The DQV is linked to the Superintendence of People Management and Development - SUGEP of this University and coordinates, plans, executes, supports and disseminates activities developed by the Coordinations to which they are subordinate, especially programs and actions of assistance, expertise, surveillance and health promotion, thus providing , quality of life at work for the academic community. The internship took place from 10 December 2019 to 22 January 2020, where it was possible to combine the knowledge acquired during the training in Home Economics with health practices in guaranteeing the quality of life of people.
