Logo do repositório
Comunidades & Coleções
Busca no Repositório
Guia Arandu
  • Sobre
  • Equipe
  • Como depositar
  • Fale conosco
  • English
  • Português do Brasil
Entrar
Novo usuário? Clique aqui para cadastrar.Esqueceu sua senha?
  1. Início
  2. Pesquisar por Assunto

Navegando por Assunto "Fonética"

Filtrar resultados informando o último nome do autor
Agora exibindo 1 - 3 de 3
  • Resultados por Página
  • Opções de Ordenação
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Uma abordagem sociolinguística: o fenômeno de monotongação no EJA em escolas públicas do interior do Agreste de Pernambuco
    (2019-07-08) Andrade, Lorena Félix de; Silva, André Pedro da; http://lattes.cnpq.br/0620934260898634; http://lattes.cnpq.br/4998384640491195
    El fenómeno de monotongación resulta de la eliminación de la glide de un diptongo y eso ocurre en función de factores internos y externos a la lengue, a través de la formación, en general, por diptongos compuesto. Conforme Câmara Jr (2015), el monotongo se constituye da la vocal simple que resulta de ese proceso, principalmente, cuando la ortografía sigue la indicación de que hay un diptongo y él aún se realiza en un lenguaje más cautelosa. A través de esa premisa, se pensará en las interferencias en la vida de los alumnos como hablantes que dominan la lengua y que varían en ella, una vez que el habla interfiere en la escrita. Esta investigación será desarrollada sobre el presuposto de que primero aprendemos el habla y, a partir de eso, aprendemos el advenimiento de la lengua escrita. Autores como Câmara Jr. (2015), Bagno (2007), Silva (2066), Marcuschi (2008) entre otros forman las bases teóricas que componen este artículo. La aplicación de la investigación, sin embargo, será a través de palavras y frasis propícia a al evento linguístico, seguida de un análisis realizada considerando tanto factores sociales (localidad, rango de edad y sexo biológico) cuando factores linguístico (tipo de diptongo, contexto fonológico siguiente) en una escula de la zona urbana y otra de la zona rural ambas ubicadas en Passira, interior del Agreste de Pernambuco, siendo a partir esto que se presentarán los resultados.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Aspectos descritivos e sócio-históricos da língua falada em Pernambuco
    (EDUFRPE; FACEPE, 2015) Sedrins, Adeilson Pinheiro; Sá, Edmilson José de
  • Imagem de Miniatura
    Item
    A pronúncia do R retroflexo do inglês por alunos de uma escola de idiomas em Serra Talhada-PE
    (2018) Pereira, Alana Santos; Santos, Renata Lívia de Araújo; http://lattes.cnpq.br/7009377945244623; http://lattes.cnpq.br/0849895202690132
    his research aims to analyze the pronunciationofEnglish Language retroflex in the speech of students of a language school located in Serra Talhada-PE.For that, we use as theoretical and methodological support the assumptions of Variationist Sociolinguistics, which seeks to explain the language in use, as well as its relation with society, in order to analyze the social factors that act on the phenomenon, in the studied community of speech.In the same way, we turn to Phonetics and Phonology, in a Structuralist perspective, with the intention of describing the studied phone, as well as the linguistic factors that can act on it.Assuming that there is variation in the speech of individuals belonging to the same linguistic community, and that this variation extends to the process of learning a foreign language, we select some factors, linguistic and extralinguistic, raising hypotheses that such factors may cause a variation in pronunciationof the retroflex, namely: theposition of the phone in the word, the level of proficiency of the learner and the level of monitoring in the reading of the material used in the data collection.Thus, we recorded the speech of 10 informants enrolled in the selected school language for the research –being 5 of the basic level II and 5 of the advanced level –and proposed the reading of the following material for the collection of data that composed the present study: listof words, list of images and a text containing words that presented the retroflex, in order to ascertain our initial hypothesis that the advanced level would present greater proficiency than the basic level in the pronunciation of the phone.Finally, we performed the corpus analysis, concluding that there is variation inthe English Language learners' speech, confirming that students at the advanced level demonstrate greater proficiency in the retroflex articulation than the students at the basic level, and proving that there are both linguistic factors and factorsextralinguistics favoringvariation, such as the replacement of the retroflex/I/by the tepe by the aspirate/r/, in addition to the erasure of the phone.
Logo do SIB-UFRPE
Arandu - Repositório Institucional da UFRPE

Universidade Federal Rural de Pernambuco - Biblioteca Central
Rua Dom Manuel de Medeiros, s/n, Dois Irmãos
CEP: 52171-900 - Recife/PE

+55 81 3320 6179  repositorio.sib@ufrpe.br
Logo da UFRPE

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Enviar uma sugestão