Logo do repositório
Comunidades & Coleções
Busca no Repositório
Guia Arandu
  • Sobre
  • Equipe
  • Como depositar
  • Fale conosco
  • English
  • Português do Brasil
Entrar
Novo usuário? Clique aqui para cadastrar.Esqueceu sua senha?
  1. Início
  2. Pesquisar por Assunto

Navegando por Assunto "Escrita - Estudo e ensino"

Filtrar resultados informando o último nome do autor
Agora exibindo 1 - 3 de 3
  • Resultados por Página
  • Opções de Ordenação
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Estratégias de ensino de escrita de língua portuguesa como segunda língua para o aluno surdo : um mapeamento sistemático de literatura
    (2023-11-22) Nascimento, Marta Augusta da Silva; Larré, Julia Maria Raposo Gonçalves de Melo; http://lattes.cnpq.br/5560834728346049; http://lattes.cnpq.br/1763255072051439
    Este artigo apresenta os resultados de um Mapeamento Sistemático de Literatura, que identificou documentos científicos escritos em língua portuguesa relacionados com o tema: estratégias para o ensino de Língua Portuguesa como segunda língua para o aluno surdo. Deste modo, definimos critérios de busca e pesquisa, assim como os de inclusão e exclusão, de acordo com a temática. Então, realizamos um mapeamento de documentos científicos em dois repositórios digitais de significativa relevância: Banco Digital de Teses e Dissertações (BDTD – Brasil), SciELO – Brasil (Scientific Electronic Library Online). Como resultado, obtivemos um quantitativo pequeno de documentos, totalizando 07 apontamentos, que trazem a temática, e que nos subsidiaram neste processo de construção documental de mapeamento. A pouca quantidade de documentos publicados, relevantes à temática nos últimos anos (2018-2023, nos permitiram observar as lacunas nesta área, que poderão ser exploradas, a fim de trazer uma maior interação e inclusão do aprendiz surdo, tanto na vida estudantil, quanto social, bem como auxiliar a construção de uma prática docente integral e coerente com as habilidades e aptidões de todos os discentes.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Os gêneros textuais e o ensino da leitura e da escrita na EJA
    (2018-12-20) Silva, Érica Cristina Pereira da; Santos, Carmi Ferraz; http://lattes.cnpq.br/2322696001671542; http://lattes.cnpq.br/9275904435223285
    This paper deals with the theme of literacy in the context of Youth and Adult Education - EJA. It sought to analyze how textual genres are included in the process of teaching reading and writing in an EJA class. This research has the characteristics of a case study, in which the work of literacy developed by a teacher, from a private institution, was the core of the observations of classes and from which the reflections about the use of the textual genres in the teaching of language . Soares (1998), Marcuschi (2002) and Santos (2006) are some of the fundamental theorists that were used to discuss and conceptualize the investigated phenomenon. The results point out some theoretical and methodological conflicts that arise in the teacher 's attempt to approach her practice of literacy theories, which, although very subtly, proposes a dialogue on social and functional aspects of texts.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    O processo de alfabetização na perspectiva de Emília Ferreiro, visando hipóteses coletadas na turma de 2º ano da Escola Professora Francisca Flor, em Santa Cruz da Baixa Verde-PE
    (2018) Lima, Juliana dos Santos; Berto, Jane Cristina Beltramini; http://lattes.cnpq.br/5158679260858327; http://lattes.cnpq.br/2633823504189806
    This study aims to understand the stages through which the child crosses to learn to read and write. In order to do so, a research was carried out on the process of constructing the children's writing hypotheses in the literacy phase in order to understand how the child conceives writing, based on research by Emília Ferreiro and other collaborators on the learning of children's writing . We will carry out in this research an analysis of the writing levels of the children of the 2nd year of Elementary School of the Municipal School Professor Francisca Flor located in the city of Santa Cruz of Baixa Verde, in order to detect how many students were in each alphabetical level and to analyze the performance of students in a text production based on studies by Ferreiro (1980). In the methodology, we made use of a research of collaborative character, having as instrument of data collection two activities, the first denominated by probing and another one of production of text about the local socialreality. The results of the first polling activity, according to the criteria chosen by the author, showed: 02 students (two) are at the pre-syllabic level; 04 (four) are at the syllabic level; 06 (six) are at the syllabic-alphabetic level; 09 (nine) are on the alphabetical level, totaling 21 participants. On the other hand, the textual production activity presented different results: of the 21 students who participated in the research, only 1 (one) was not able to perform the activity, while 9 (nine) students used writing hypotheses, without designating them as texts; 08 (eight) students produced texts classified as regular and 04 (four) students produced texts classified as satisfactory, according to the research parameters.
Logo do SIB-UFRPE
Arandu - Repositório Institucional da UFRPE

Universidade Federal Rural de Pernambuco - Biblioteca Central
Rua Dom Manuel de Medeiros, s/n, Dois Irmãos
CEP: 52171-900 - Recife/PE

+55 81 3320 6179  repositorio.sib@ufrpe.br
Logo da UFRPE

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Enviar uma sugestão