Logo do repositório
Comunidades & Coleções
Busca no Repositório
Guia Arandu
  • Sobre
  • Equipe
  • Como depositar
  • Fale conosco
  • English
  • Português do Brasil
Entrar
Novo usuário? Clique aqui para cadastrar.Esqueceu sua senha?
  1. Início
  2. Pesquisar por Assunto

Navegando por Assunto "Poesia visual"

Filtrar resultados informando o último nome do autor
Agora exibindo 1 - 2 de 2
  • Resultados por Página
  • Opções de Ordenação
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Alfabetização de discentes fora de faixa etária nos anos iniciais do Ensino Fundamental: um estudo com a poesia visual
    (2021-06-29) Araújo, Eliete Vieira Corrêa de; Luna, Ewerton Ávila dos Anjos; http://lattes.cnpq.br/0502123155013190; http://lattes.cnpq.br/3634424243252590
    Reading and writing are tools that enable the acquisition of knowledge at school. In Brazil, high rates of out-of-age students instigate studies that aim to understand the literacy process. Starting by that, the main objective of this analysis is to examine the literacy process of students out-of-age group, in the early years of primary schools, in a municipal public school, from the appreciation and production of visual poetry. The relevance lies in the contribution of the studies in pedagogical practices, without these being merely remedial, but formative. This is a qualitative study with exploratory purpose and methodological profile of action-research, was organised with investigation of theoretical knowledge, specificities of out-of-age learners and participant observation, aiming at a pedagogical approach in fifth and third year classes in two schools in Recife city. To this end, we collected data by observing and writing notes in a field diary, open interviews with teachers and managers, besides a questionnaire based on the Chinese portrait model for students and also pedagogical activities. In the theoretical studies, we reflected on literacy, the history of visual poetry and his perspective as a textual genre. The analysis showed that the proposed activity with textual genre is significant to learning in writing and reading, because it is part of the learner's social uses. The visual poetry, as regards the question of research, provides as well as a visual experimentation, with an appreciation of image and writing, understanding and inference, indifferent of the reader’s level of mastery of the system of writing. Among the students, we identified pre-syllabic, syllabic with and without sound value, alphabetic and orthographic writing levels (with corrections to be made), it became evident in individual cases, the need for a systematized assistance due to the recurring difficulty in the autonomy of spontaneous writing. In conclusion, it is the relationships between teachers and students, and among students that determine practices, learning and school performance. Thus, by observing the student, the teacher understands his/her needs and wishes, contributing to the development of systematised pedagogical practices.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Poesia visual revisitada : uma proposta metodológica interdisciplinar entre arte visual e literatura
    (2022-12-06) Gomes, Flavio Emanuel Primo; Rolim, Amália Maria de Queiroz; http://lattes.cnpq.br/0046535721349104; http://lattes.cnpq.br/9598227428237969
    Arte, literatura e poesia são palavras que estão sempre interligadas, de modo que a arte expressa um ideal estético representativo e, através da literatura temos a transformação na linguagem e na poesia como forma de manifestação artística cultural do gênero „‟lírico‟‟. Atualmente, a abordagem didática acerca do estudo da arte tem sido lecionada aos alunos de instituições educativas de forma insatisfatória diante apenas de conceitos e dados históricos sobre o tema. Todavia, é possível que haja melhor abordagem didática sobre estudo da arte que vise o aprendizado do estudante de maneira lúdica e reflexiva nas escolas? Para isso, esta pesquisa propõe uma metodologia de ensino interdisciplinar entre arte e literatura, com o objetivo de estimular o aprendizado dos estudantes da educação básica de forma lúdica e reflexiva. Utilizando uma abordagem exploratória, qualitativa e quantitativa, a pesquisa foi fundamentada em artigos, livros e pesquisas de campo. A investigação incluiu uma pesquisa com alunos do 6º ao 9º ano do ensino fundamental em uma escola pública em Timbaúba-PE, para avaliar a satisfação dos alunos com o ensino de artes. Os resultados sugerem que uma metodologia que integra arte visual e poesia pode aumentar o interesse dos alunos e promover uma compreensão mais profunda da literatura e da autorreflexão.
Logo do SIB-UFRPE
Arandu - Repositório Institucional da UFRPE

Universidade Federal Rural de Pernambuco - Biblioteca Central
Rua Dom Manuel de Medeiros, s/n, Dois Irmãos
CEP: 52171-900 - Recife/PE

+55 81 3320 6179  repositorio.sib@ufrpe.br
Logo da UFRPE

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Enviar uma sugestão