Logo do repositório
Comunidades & Coleções
Busca no Repositório
Guia Arandu
  • Sobre
  • Equipe
  • Como depositar
  • Fale conosco
  • English
  • Português do Brasil
Entrar
Esqueceu sua senha?
  1. Início
  2. Pesquisar por Assunto

Navegando por Assunto "Disparidades regionais"

Filtrar resultados informando o último nome do autor
Agora exibindo 1 - 2 de 2
  • Resultados por Página
  • Opções de Ordenação
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Análise regional das diferenças nas notas do ENEM entre as escolas públicas e privadas no pós-pandemia
    (2024-03-05) Costa, Jackson Antônio; Souza, Poema Isis Andrade de; http://lattes.cnpq.br/2017359154121135; http://lattes.cnpq.br/9376127966328375
    The ENEM (National High School Exam), created in 1998, is the main means of access to higher education in Brazil, providing access to programs such as SISU (Unified Selection System), PROUNI (University for All Program) and FIES (Student Financing Fund). Therefore, this study aims to understand the factors that influence the ENEM scores of candidates, analyzing two databases (2019 and 2022) to examine the variations in scores in the period before and after the COVID-19 pandemic and, consequently, the disparities between the Southeast and Northeast regions of Brazil. At first, the Ordinary Least Squares (OLS) model was estimated with the proposition of analyzing the correlation of the scores obtained by the candidate with the school of origin, using socioeconomic variables as control variables. It is important to consider the bias of the school’s origin and the socioeconomic profile of the students, as students from private schools tend to have better grades. To mitigate this bias, the Propensity Score Matching (PSM) method was used, which is a valuable tool when the intention is to control selection biases. The results found reveal a discrepancy between the years 2019 and 2022, demonstrating an intensification of regional distortions in education, with better grade yields for students from private schools in the post-COVID-19 pandemic in the Southeast region.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Fatores institucionais e socioeconômicos associados ao desempenho dos estudantes de Licenciatura em Computação nas questões objetivas de conhecimento específico do ENADE
    (2025-07-01) Leite, Matheus dos Santos; Rodrigues, Rodrigo Lins; http://lattes.cnpq.br/5512849006877767; http://lattes.cnpq.br/6901774487428276
    Os cursos de Licenciatura em Computação desempenham um papel crucial na formação de professores que integrem práticas pedagógicas e tecnologias digitais. Esta pesquisa explorou elementos institucionais, regionais e socioeducacionais que afetam o desempenho dos alunos no ENADE. Observa-se diferenças regionais significativas que evidenciam disparidades no acesso e na qualidade do ensino superior. A inclusão através de ações afirmativas também mostrou estar relacionada a um melhor desempenho acadêmico, confirmando a eficácia dessas iniciativas. Esses resultados destacam a necessidade de políticas públicas direcionadas à redução das desigualdades regionais e institucionais na formação de professores em Computação no Brasil.
Logo do SIB-UFRPE
Arandu - Repositório Institucional da UFRPE

Universidade Federal Rural de Pernambuco - Biblioteca Central
Rua Dom Manuel de Medeiros, s/n, Dois Irmãos
CEP: 52171-900 - Recife/PE

+55 81 3320 6179  repositorio.sib@ufrpe.br
Logo da UFRPE

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Enviar uma sugestão