Navegando por Autor "Figueiredo, Júlia Martins"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
- Resultados por Página
- Opções de Ordenação
Item Descriminalizando a maconha - a legalização do cultivo domiciliar, a popularização das políticas de fitoterápicos e o ensino de Química(2021-07-14) Figueiredo, Júlia Martins; Silva, Lourinalda Luiza Dantas da; http://lattes.cnpq.br/7013867423178814; http://lattes.cnpq.br/9920383371525159Marijuana has had a prohibition process in Brazil based on racism and eugenics for over three centuries. Given its historical framework, culture with medicinal purposes goes through constant struggles for release and use for health. Seeking to discuss its legality and making an approximation with the Teaching of Chemistry, the following question is established: What is the importance of dialoguing and debating the legalization of marijuana in Chemistry classrooms of university courses in Brazil, in order to propose a decoloniality in the history of marijuana criminalization and the legalization of home cultivation? To answer the research question, the general objective was to promote dialogue and update the history of marijuana in Brazil from criminalization in the post-abolition period and prepare a Didactic Sequence (DS) to discuss the legalization of marijuana use and its medicinal action from of Chemistry Teaching. This is a qualitative and exploratory research in accordance with its objectives. The methodology adopted was the elaboration and application of a STS-Art Didactic Sequence, using Education in Human Rights and Decoloniality, applied in Organic Chemistry classes in the courses of Bachelor of Agroecology, Biology and Forestry Engineering at the Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). The STS-Art didactic sequence, with the theme associated with marijuana and its prohibition in the post-abolition period to approach chemical concepts, resulted in the elaboration of a mystique and a video. The activities were analyzed considering the 3 dimensions of Human Rights Education: 1) empowerment of subjects and groups that were put on the sidelines; 2) the formation of legal subjects; 3) educate never again. These dimensions were consistent with the 4 principles of mysticism: 1) liberation of the proletariat; 2) ways of socialism; 3) ways to gain power; 4) creativity. However, it is noteworthy that the remote learning process made it difficult to interact and produce activities in general and this impact is noticeable in the actions developed, whether to establish participation and/or communication, or to carry out the activities. It is concluded, based on the analysis of the activities developed and the interaction of the students, that, even with difficulties, the involvement of the students in an attempt to elaborate the mystique and the video, establishing the interweaving of the contents in a decolonial manner and within the dimensions of Education in Human Rights, was expressive and the application of DS proved to be potentially motivating for the discussion of themes that are still not associated with the Teaching of Chemistry.Item Farmácia Viva em contexto de educação popular: um relato de experiência em diálogo com extensão universitária e o ensino de química(2025-03-19) Germano, Assíria Maria de Lima; Simões Neto, José Euzebio; Figueiredo, Júlia Martins; http://lattes.cnpq.br/9920383371525159; http://lattes.cnpq.br/3560726840212196; http://lattes.cnpq.br/8678934316865316Este trabalho é fruto de um projeto de extensão “Articulação de Ações Educativas de Saúde Integral”, desenvolvido pelo Laboratório de Química Aplicado a Fitoterápico (LaQAF /UFRPE) e a Rede Aroeira da Saúde da Mulher em parceria com o Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). O projeto buscou fortalecer saberes ancestrais e populares, promovendo trocas entre comunidades e a universidade. O objetivo foi apontar a importância de uma extensão universitária em diálogo com a educação popular, fortalecendo essas iniciativas, com foco no uso de plantas medicinais e na implantação de Farmácias Vivas, espaços que integram saberes populares e científicos para produção de fitoterápicos. Assim, esse trabalho, em formato de relato de experiência busca o diálogo entre o Ensino de Química e a Educação Popular por meio do projeto de extensão, incentivando a saúde integral e autonomia de saúde, valorizando os conhecimentos das comunidades, para possibilitar a discussão de um novo modelo de extensão universitária, pautado na escuta ativa e na participação comunitária, além de pensar como a troca de saberes horizontal entre universidade e sociedade é possível promover um ensino de química conectado com os saberes populares e com a realidade local. Conclui-se que iniciativas como essa evidenciam o potencial transformador da extensão universitária quando pautada na escuta ativa, no respeito à autonomia das comunidades e na valorização dos saberes tradicionais. Ao promover o diálogo entre ensino, pesquisa e extensão, o projeto demonstrou como a Química pode ser abordada de forma contextualizada.